Verbal Aikido: en teknikk for å forsvare seg mot verbale angrep

· juli 12, 2018

Verbal Aikido er en teknikk som stammer fra kampsporten Aikido. Denne kampsportformen hadde sitt fødested i det moderne Japan, hvor den ble utviklet av en kampsportmester ved navnet Morihei Ueshiba. Kampsporten er basert på det prinsippet at i en konflikt, skal vi søke å nøytralisere, ikke skade, motstanderen.

Som med alle kampsportformer, så handler ikke Aikido bare om kampteknikker. Det ligger en underliggende filosofi bak det. De som praktiserer søker, mest av alt, personlig utvikling. De involverer det fysiske, mentale og spirituelle plan i praktiseringen sin. De ser ikke ned på sine motstandere, men prøver heller å forstå dem og lære fra dem.

En gruppe med forfattere begynte å ta i bruk de samme prinsippene for kommunikasjon. Dette er hvordan de utviklet konseptet om Verbal Aikido. De oppdaget at det er en utmerket måte å unngå og/eller prosessere hverdagslige konflikter. Vi kan praktisere teknikken for å oppnå mer fred, sinnsro og lykke i våre liv. Som med alle teknikker, så er det noe som kan læres, og vi oppnår mange goder av å praktisere dem.

«Vold er siste utvei for den inkompetente.»

-Isaac Asimov-

Verbal Aikido og responsen på aggresjon

Folk som promoterer Verbal Aikido indikerer at, når en mottar verbal aggresjon, så er den viktigste tingen å ivareta eget velvære. Et verbalt angrep kan utløse en storm av emosjoner og forvirre ditt sinn. Dette er grunnen til at det er essensielt å opprettholde indre ro og fokusere på målet om å løse problemet, ikke gjøre det verre.

Det første du bør gjøre er å ikke reagere automatisk, men heller bruke kraften på angrepet til å dreie. Dette burde plassere deg akkurat der hvor angriperen vil. I stedet for å se ting fra motsatt side, så er ideen å prøve å se hva denne personen ser.

Par som krangler

Teknikker for Verbal Aikido

Verbal Aikido har noen nøkkelteknikker for å møte angrep. Dette er mekanismer som det har blitt bevist at er effektive i håndtering av disse typene av situasjoner og har blitt inspirert av denne kampsportens bevegelser.

Hovedteknikkene er:

  • Samtykke og overgivelse: Bruk dette når angrepet ikke er av noen risiko for deg og har blitt repeterende. Dette er en innvendig og er ment for å hindre at noen verbale angrep sårer deg.
  • Gi etter og forbli i startposisjonen: Dette betyr å anerkjenne at den andre personen har et poeng i sitt argument, men holde fast på eget synspunkt og la det bli kjent. Du kan bruke dette i intellektuelle tvister.
  • Smiger: Du kan bruke dette når den andre personen verbalt angriper deg i ønske om å vise at de er overlegen. Kompliment og smiger deaktiverer deres aggressivitet ettersom det tilfredsstiller aggressorens ønske.
  • Pasifiserende svar: Dette er når du svarer på aggresjon med et spørsmål. Dette har to fordeler. På den ene siden, lar det den andre personen evaluere om de oppfører seg rimelig. På den andre siden, gir det deg litt tid til å roe ned så du ikke reagerer på voldelig vis. Dette er en god idé når noen angriper deg personlig.
  • Objektiv bekreftelse: Dette er når du lar den andre personen vite at du er klar over at de er opprørt over deg. På samme tid, uttrykker du at du har lyst å løse uenighetene gjennom sunn kommunikasjon. For eksempel: «Jeg vet at at du er ukomfortabel med ideen min, men jeg har lyst å forklare hvorfor jeg tenker på denne måten».
  • Konfrontasjon: Dette putter en brems på manglende respekt eller overflødig verbal aggresjon. Det utarter seg noe slikt som dette: «Jeg gjorde kanskje en feil, men du har ingen rett til å behandle meg på den måten, hvilket er hvorfor jeg forlanger en unnskyldning».
  • Moderer tonen din: I dette tilfellet, prøver du å få den andre personen til å bli klar over at de sårer deg og at de ikke innrømmer det. For eksempel: «Hvis du fortsetter å prate til meg på den måten (eller i den tonen), så er denne samtalen over».

Hva vil vi med Verbal Aikido?

Par krangler

Når alt kommer til alt, søker Verbal Aikido å håndtere konflikter på en intelligent måte. Her bruker du bare energi hvor det er nødvendig. Ideelt sett, så burde du lære deg å telle til 10 først, ikke reagere aggressivt, og så ta i bruk noen av disse effektive teknikkene.