Tidsfattigdom er her, og det er ganske skadelig

Tidsfattigdom er kommet for å bli. Arbeidsplaner og måten samfunnet fungerer på fører til en endemisk mangel på livskvalitet, fritid og forbindelse med menneskene du er glad i.
Tidsfattigdom er her, og det er ganske skadelig

Siste oppdatering: 05 juli, 2021

Tidsfattigdom refererer til mangel på tid som fører til gradvis og synlig følelsesmessig smerte. Den hvite kaninen i Alice i eventyrland som løper med en klokke og gjentar: “Jeg er sen, jeg er sen, jeg er sen” gjentatte ganger er et godt eksempel på dette. Den følelsen av at du ikke har nok tid til å gjøre det du vil, er konstant i de fleste menneskers liv.

Er du underlagt pliktene dine, en streng rutine, uendelige oppgaver og det usigelige? Da kjenner du allerede grensene det setter for trivsel og personlig vekst. Mennesker er ofte fokusert på en type virkelighet der de ikke engang legger merke til omgivelsene. De går glipp av ting fordi det finnes flere dører, verdener og muligheter. Tiden er ikke gull, den er en del av livet ditt, og du gir den ofte opp til fordel for andre.

Du mister helsen din på grunn av den endemiske mangelen på hvile, tilfredshet og psykisk velvære som er innskrevet i øyeblikk av fritid. I tillegg mister du eksistensiell kvote fordi årene går så fort og tar bort drømmene dine. Du vil ikke lenger kunne oppleve ting på egen hånd. Viktigst, du går glipp av å dele øyeblikk med de du er glad i.

En person som ser på klokken sin.

Tidsfattigdom på grunn av mangel på tid har blitt en ting

Hvem har ikke på et eller annet tidspunkt hørt at det ikke finnes noe som mangel på tid, bare mangel på interesse? Det er sant at det kan være tilfelle noen ganger. Det nåværende scenariet er imidlertid like komplisert som det er problematisk. Det er også verdt å dvele ved. For det første tror moderne samfunn at det å være opptatt betyr å være produktiv.

Folk lærer og abonnerer på dette konseptet tidlig og tror virkelig at det å verdsette dagen med flere oppgaver gir dem verdighet. De tror at jo flere ting de gjør, jo bedre er de. De advarer deg også om lediggang og hevder at de som tillater seg hvile faktisk unngår ansvar. Alle disse ideene har undergravd menneskers fysiske og psykiske helse i årevis.

Imidlertid er det lagt til en annen faktor i nyere tid: At arbeidsforholdene har blitt mer komplekse. Å arbeide hjemmefra er et eksempel på dette. Denne typen arbeid mangler fortsatt tilstrekkelig regulering og utsetter den gjennomsnittlige personen for situasjoner med høy overbelastning. Hovedsakelig fordi timeplanene utvannes og strekker seg utover den fastsatte arbeidstiden.

Legg familie- og husholdningsansvar til det, og tidsfattigdom er et overveldende faktum.

Følelsen av skyld

Folk bruker en stor del av de våkne timene sine på å jobbe. Deretter bruker de gjenværende tid på å ta seg av uunngåelige forpliktelser som å handle, ta vare på barna og oppfylle andre viktige oppgaver. Etter alt dette sitter de igjen med bare tretthet og et sterkt ønske om å legge seg ned for å hvile.

Gjenta denne dynamikken dag etter dag, og følelsen av skyld oppstår uunngåelig. Skyld for å ikke være der og tilbringe mer tid med dine nærmeste som du vil. Du kan også projisere denne følelsen mot deg selv.

Du angrer på mangelen din på tid til å gjøre det som identifiserer deg og utsetter det. Dessverre undergraver det selvfølelsen din og humøret ditt.

Sosiale nettverk og livene du ønsker deg

Mangel på tid og forholdet til psykisk distress intensiveres med bruk av teknologier. Folk vil alltid finne et øyeblikk for å bla gjennom sosiale nettverk, selv når de alltid er opptatt og har en hel liste med oppgaver å fullføre.

Alle ser ut til å være lykkelige i virtuelle universer. De er fulle av bilder av stedene du vil besøke, opplevelser du vil prøve, ting du vil oppdage, folk du vil henge med … Disse virtuelle vinduene kan være motiverende, men trykke deg ned mesteparten av tiden. Dette er fordi det ikke er din virkelighet, ettersom pliktene dine ikke alltid gir rom for en av disse mulighetene.

Mangel på tid tilsvarer tidsfattigdom

Du kan ha en utmerket jobb og god lønn, og likevel er du fattig. Dette er fordi denne typen fattigdom er emosjonell og personlig. En psykisk elendighet dypt forankret i dagens samfunn. Tenk på det, en fet bankkonto er ikke til nytte for deg hvis du mangler tid til å nyte den og bruke den til å hvile og forholde deg til andre.

Mangel på tid tar bort lykken, men hovedsakelig livet ditt. Tenk for eksempel på begrepet karoshi, et japansk ord for mennesker som dør som følge av overarbeid. Vær oppmerksom, da ikke alle disse dødsfallene er et resultat av hjerteinfarkt eller hjerneslag, en konsekvens av utbrenthet. Mange av nevnte tap skyldes faktisk selvmord.

En bekymret mann.

Hvordan leve et liv rikt på tid

Mangel på tid krever psykisk helse og krever endring. Den komplekse delen er at du ikke alltid er ansvarlig for alt. Måten som samfunnet og tidsplanene er formulert på, lar ikke alltid folk forene arbeid med de personlige livene deres.

Forskningsarbeid som det som er utført av Dr. Therese Macan ved University of Missouri påpeker at tidsstyringsstrategier ikke alltid er nyttige i disse sammenhengene. De kan hjelpe deg med å frigjøre noe stress, men jobbutbrenthet vil fortsatt være tilstede.

Det er sant at alle trenger å omformulere livsstilen sin. Du kan imidlertid reflektere over noen av disse ideene:

  • Skill mellom det som haster og det som er viktig.
  • Prøv å organisere dagen så snart du står opp og planlegge tid for fritid og hvile i agendaen din. Du må i det minste ha én eller to timer for å gjøre noe du liker (eller ikke gjøre noe i det hele tatt).
  • Lær å delegere ansvar.
  • Tilbring tid med familie og venner i løpet av uken.

For å konkludere, reflekter over denne ideen: Mangel på tid tilsvarer tidsfattigdom og denne typen følelsesmessig og eksistensiell elendighet tar gradvis bort livet ditt.

It might interest you...
5 råd for å håndtere tiden etter en skilsmisse
Utforsk SinnetLes det hos Utforsk Sinnet
5 råd for å håndtere tiden etter en skilsmisse

En skilsmisse kan føre til at vi mister kontakten, både med andre og med oss selv. Her får du noen tips om hvordan du kan bruke tiden etter en skil...



  • Macan, T. H. (1994). Time Management: Test of a Process Model. Journal of Applied Psychology79(3), 381–391. https://doi.org/10.1037/0021-9010.79.3.381
  • Rimmer AbiHow do I improve my time management skills?