Syv psykiske trekk hos mennesker med høy selvfølelse

Personer med høy selvfølelse er selvsikre, lykkeligere og mer vellykkede. Vil du finne ut hva som kjennetegner dem? Finn det ut her.
Syv psykiske trekk hos mennesker med høy selvfølelse

Siste oppdatering: 21 september, 2021

Selvfølelse er kanskje den viktigste søylen i vår psykiske arkitektur. Faktisk, fra barndommen til alderdommen, hjelper det å oppfatte og evaluere oss selv på en positiv måte oss med å generere og dra nytte av alle mulighetene som kommer.

Å anerkjenne vår evne til å gi verdifulle bidrag, påvirke miljøet positivt eller ivareta våre interesser gjør oss mer oppmerksomme på det som skjer i økosystemet vårt. Når vi er nærmere virkeligheten, er vi også bedre i stand til å dra nytte av den. Men hva kjennetegner mennesker med høy selvfølelse?

Vi kan definere selvfølelse som den følelsesmessige vurderingen vi gjør av oss selv. Dette stammer fra vår egenevaluering og inkluderer hva vi tenker og føler om oss selv og hvordan vi oppfører oss i forhold til det. Derfor er det forbundet med om vi føler oss verdige og fortjener kjærlighet og respekt.

Etabler trygge tilknytningsforhold

Selvfølelse er nært knyttet til tilknytningsstil. Derfor begynner det å ta form i barndommen, på grunn av forholdet som barnet etablerer med sine tilknytningspersoner. Hvis de svarer på barnets behov på en hensiktsmessig og konsekvent måte og gir dem kjærlighet og respekt, vokser de opp og føler seg verdifulle og verdige kjærlighet. Faktisk lærer de i sine første leveår å stole på både seg selv og andre, og lære å håndtere relasjoner av gjensidig avhengighet.

Den sikre tilknytningsstilen man lærte i barndommen, blir senere overført til andre forhold. Følgelig er disse menneskene i stand til å føle følelsesmessig nærhet uten å bli avhengige. De nyter vanligvis sunne og langvarige bånd.

Mor holder sønnen i armene

De nyter større subjektivt velvære

Subjektivt velvære er definert av følelser av lykke, nytelse og livstilfredshet og fravær av ubehagelige følelsesmessige tilstander.

Denne typen velvære, som vi alle ønsker å oppnå, er mer tilgjengelig for mennesker med høy selvfølelse. Siden vi er de viktigste menneskene i våre liv, sikrer det å opprettholde et godt forhold til oss selv en større grad av ro og glede.

De som har god selvfølelse, føler seg mer fornøyd med hvem de er. Av denne grunn setter de mer pris på prestasjoner, kvaliteter og muligheter. Dette gir en større tilstedeværelse av positive følelser.

De nyter bedre sosiale relasjoner

For å forholde oss ordentlig til andre må vi føle oss trygge på oss selv. Det er denne sikkerheten som gjør at vi kan være autentiske, å vise oss oppriktig uten frykt for avvisning, og uten behov for å ta på oss en maske.

Mennesker med høy selvfølelse trenger faktisk ikke skjule eller forsvare seg. De føler vanligvis ikke angst når de samhandler sosialt, og de klarer å forholde seg til andre fra balanserte og tilfredsstillende posisjoner. I tillegg gir den kjærligheten og respekten de føler for seg selv videre til andre, i håp om å få det samme igjen. Av denne grunn er det lite sannsynlig at de vil engasjere seg eller forbli i giftige og skadelige forhold.

De er mer optimistiske og resiliente

Folk som vet at de er verdifulle, verdige og fortjente ser på fremtiden sin som mer åpen og lys. Selvsikkerhet tillater dem å forvente gode resultater siden de vet at de har evnene til å oppnå det de satte seg fore å gjøre. I tillegg er det mer sannsynlig at de fokuserer på det som fungerer i livet sitt, og hvordan de kan forbedre de aspektene som ikke fungerer. Derfor trenger de ikke synke ned i offerrolle og selvmedlidenhet.

Videre, når motganger dukker opp, er mennesker med høy selvfølelse bedre i stand til å takle dem, lære av dem, komme seg og komme sterkere ut. Selvfølelsenivåene deres betyr faktisk at de er i stand til å ta vare på seg selv, og derfor håndtere vanskeligheter raskt og med minimal lidelse.

De er selvhevdene

Selvhevdelse innebærer å kunne forholde seg til andre fra en balansert posisjon. Mennesker som er selvhevdende prøver ikke å påtvinge seg andre, og de lar seg heller ikke bli underkastet. For å oppnå dette er god selvfølelse avgjørende.

Selvhevdende mennesker klarer å uttrykke sine ønsker, følelser, meninger og behov fast, men med respekt. De vet hvordan de skal sette grenser og tyr ikke til underkastelse eller aggressivitet for å opprettholde sine forhold.

De lærer av sine feil og er i stand til å ta utfordringer

Vi har en tendens til å tro at despotiske og selvsentrerte mennesker som aldri innrømmer sine feil har høy selvfølelse. Dette er imidlertid ikke tilfelle. Faktisk godtar de som virkelig setter pris på og verdsetter seg selv sine styrker og svakheter. De trenger ikke å fremstå som perfekte, og de er i stand til å godta sine feil og møte kritikk.

Siden de forstår at det å mislykkes er en del av livet, er de ikke redde for det. Faktisk lærer de av sine feil og reiser seg med fornyet styrke. Deres gode selvkonsept lar dem ta utfordringer, vel vitende om at de vil nå målet sitt. Men hvis det ikke skjer, vil de ha lært verdifulle leksjoner underveis.

De er autonome, ansvarlige og avslappede

Til slutt kan vi måle en persons selvfølelse ved å observere hvordan de tar ansvar for sitt eget liv. Vanligvis er de autonome, bestemte og uavhengige. Med andre ord, de står opp for seg selv og tar ansvar for sin situasjon og sine handlinger.

Når selvfølelsen mangler, oppfatter folk seg selv som svake og inkompetente. Av denne grunn pleier de å se til andre for godkjenning eller støtte som de ikke kan få fra seg selv.

Kvinne som jobber proaktiv

Vi kan alle være mennesker med høy selvfølelse

Som du kan se, har god selvfølelse mange fordeler på både personlig og sosialt nivå. Av denne grunn er det en dimensjon som terapeuter ofte jobber med, enten direkte eller indirekte, i konsultasjoner.

Imidlertid har ikke alle av oss hatt de rette forutsetningene for å danne et positivt bilde av oss selv. Dessverre er det dessverre mange mennesker som ikke har hatt en lærer, noen som kan vise dem alt det gode som finnes i dem. Faktisk har noen mennesker vært omgitt av de som har gjort det stikk motsatte og kontinuerlig undergravd dem.

Hvis dette er situasjonen du er i, må du vite at du kan jobbe med selvfølelsen din. For dette må du analysere hvilket konsept du har om deg selv, hvordan det har blitt dannet, og hva du må gjøre for å endre det. Det finnes flere retningslinjer og verktøy som kan hjelpe deg med å forbedre selvfølelsen din. Likevel er profesjonell hjelp alltid den beste måten å oppnå det på. Derfor, hvis du føler at du trenger det, ikke nøl med å starte på dette personlige prosjektet. Gjør det nå.

Det kan interessere deg ...
“Bare for i dag”: En teknikk for å øke selvfølelsen
Utforsk Sinnet
Les det hos Utforsk Sinnet
“Bare for i dag”: En teknikk for å øke selvfølelsen

Når vi begynner å lete etter måter for å øke selvfølelsen vår, er det ikke uvanlig å finne flere forskjellige tilnærminger. Lær mer her!



  • Castanyer, O. (2010). La asertividad: expresión de una sana autoestima. Desclée de Brouwer.
  • Bylsma, W. H., Cozzarelli, C., & Sumer, N. (1997). Relation between adult attachment styles and global self-esteem. Basic and applied social psychology19(1), 1-16.
  • Leiva, L., Pineda, M., & Encina, Y. (2013). Autoestima y apoyo social como predictores de la resiliencia en un grupo de adolescentes en vulnerabilidad social. Revista de Psicología22(2), ág-111.