Stopp opp for et øyeblikk: lytt til ubehaget ditt

april 9, 2018

Av og til kan det å stoppe opp for et øyeblikk når man føler ubehag være det vanskeligste man gjør. Vi tror at det å lytte til følelsene våre, når det er ubehagelig, uten å finne en løsning, er meningsløst. 

Vi later som om vi ikke trenger å høre på, gjenkjenne og akseptere ubehaget. I stedet gjemmer vi det bort fordi vi klarer ikke å akseptere smertefølelsen.

Vi glemmer av og til at noen følelser kommer og tar plass. De lager ikke noen lyd, men de er fulle av informasjon. Å lytte til dem vil hjelpe oss å gjenkjenne dem og lære å kjenne oss selv bedre.
Husk at det ikke er noen gode eller dårlige følelser. Vi trenger hver eneste en av dem for å kunne sette pris på livet vårt og for å kunne være oss selv.

Men det å lære seg å lytte til følelsene våre betyr å ha evnen til å betingelsesløst klare å akseptere hva som kommer. Vi kan ikke dømme noe eller noen og vi må virkelig lære oss å leve i nåtiden.

Ikke noe av dette er enkelt på noen måte. Nå skal vi vise deg hvordan du kan akseptere ubehaget ditt og hvordan du kan lære deg å leve i nåtiden.

Lytt til og valider følelsene dine, de er en del av deg

Å lytte, akseptere og validere følelsene dine betyr ikke at du gir etter for virkeligheten. Å gi etter betyr at du lar deg selv bli overmannet og at du overbeviser deg selv om at du ikke kan gjøre noe med det som skjer.

På den andre siden, å akseptere og validere hva vi føler vil hjelpe oss å forstå hva som skjer. Vi vil føle en endring og deretter vil det bare bli enda en del av vårt emosjonelle univers.

Kvinne tenker

Dette vil gjøre oss mer bevisste på hvor stor makt tankene våre, følelsene våre og vårt indre språk har over oss. Husk at det vi sier eller tenker (enten vi kommuniserer det til noen eller ikke) kan skade oss mer enn det som egentlig skjer rundt oss. Faktisk kan denne skaden multipliseres når du nekter å akseptere hva du føler.

Du vil overraske deg selv når du ser hvor fordelaktig det kan være å lytte til ubehaget ditt. I en konsultasjonstime, når vi ber pasientene våre om å følge med på følelsene deres, ser vi ofte betydelige endringer.

For eksempel, jeg husker en pasient som sluttet å prøve å hindre angstanfallene sine fra å komme. Når de stoppet opp, oppfattet han at angsten kom fra smerten han gikk gjennom når han mistet et barn. Når han først kjente til kilden til smerten, ble anfallene mer sjeldne og til slutt stoppet de helt opp.

Det vi har anvendt til angst kan også hjelpe oss med andre negative følelser. Dette kan være alt fra sorg til sinne. Det å leve med dem er vanskelig, men det er slik de snakker og du lytter.

Det er derfor jeg gir det en enkel idé. La de smertefulle følelsene være med deg. Lytt til det de har å fortelle deg uten å prøve å bli kvitt dem med en gang. Hvis du føler deg overveldet av dem, må du oppsøke profesjonell hjelp.

Bevissthet: et redskap for å lytte og akseptere

En av de enkleste måtene å begynne å høre på oss selv på og akseptere ubehaget vårt, ligger i bevisstheten vår. Å lytte til våre følelser er bestandig lettere hvis vi kan observere bevisstheten vår. Derfor vil det å legge merke til hva vi tenker hvert øyeblikk hjelpe oss å se detaljer omkring følelsene våre som vi ellers ikke ville gjort.

Kvinne mediterer

Det er styrken av observasjon. Vi legger kun merke til nyansene av opplevelsen vår når vi observerer på en nøyaktig måte. Når vi sitter ned og lytter.

Det er derfor det å observere hva vi tenker, føler og legger merke til i kroppen vår er så viktig. For å få det meste ut av denne observasjonen må vi kunne gjøre dette uten å bli dratt vekk av opplevelsene som kan vise seg. For å klare det kan du følge disse strategiene:

  • Pusting som et begynnelses- og møtepunkt. Å puste er en av de enkleste måtene å sette oss selv inn i øyeblikket på. Å fokusere på nødvendigheten av å puste er avgjørende når man begynner å praktisere mindfulness (oppmerksomt nærvær). Det er kaldt du kan miste fokus av og til og snuble i tankene dine. Men det å returnere til å puste vil ta deg tilbake til nåtiden.
  • Alt blir verre før det blir bedre. Når vi lærer å lytte til det vi føler, å akseptere det som skjer, kan det hende at vårt ubehag vokser. Men husk at denne nedgangen ikke kommer til å vare lenge. Og hvis vi gjør det rett, vil det ikke ta lang tid før vi begynner å bli bedre.
  • Du kan skanne kroppen din for å virkelig kunne kjenne den. Kroppen vår inneholder mye informasjon. Å være klar over sansene våre og vår anspenthet vil hjelpe oss å kjenne oss selv bedre og til å gi slipp på følelsene våre.
  • Vær snill mot deg selv og opplevelsen. Vi er ofte vår verste fiende. Vi dømmer alle de negative opplevelsene våre og multipliserer følelsene ved å gi en dom. Det som skjer er hverken bra eller dårlig. Det skjer bare og for det meste kan vi ikke endre det. Å akseptere deg selv og gi slipp er bare enda en del av opplevelsen siden det å dømme ikke vil løse noe.

Nå har du redskapene som trengs for å slutte å ignorere de ubehagelige tankene, følelsene og emosjonene dine. Nå kan du leve uten å føle ubehag fordi du prøver å unngå det.

Bare lytt til hva ubehaget og smerten prøver å fortelle deg. Du kan lære mye ved å gjøre det, fordi dette er det som holder nøkkelen som du trenger for å overvinne det.