Slik kan man forberede seg mentalt på en operasjon

Den beste måten å forberede deg mentalt på en operasjon på er ved å ta vare på kroppen din, jobbe med følelsene dine og fylle deg selv med positive stimuli. Det vil gjøre alt mye enklere.
Slik kan man forberede seg mentalt på en operasjon

Siste oppdatering: 31 oktober, 2022

Kirurgi er en ekstraordinær og potensielt stressende hendelse som du må forberede deg mentalt på. Tross alt innebærer ethvert kirurgisk inngrep nesten alltid en viss grad av nervøsitet. Dette varierer, avhengig av typen operasjon, risikoene, situasjonen eller mestringsstrategiene som er på plass.

Ikke overraskende opplever de fleste angst før noen intervensjon av denne typen. Selv om det er umulig å eliminere angst helt, er det mulig å redusere den betydelig og takle den bedre. Derfor er det så viktig å forberede seg mentalt på en operasjon.

Egentlig trenger du ikke å gjøre noe mer detaljert. Det er nok å ta i bruk noen sunne rutiner før operasjonen og benytte seg av visse avspenningsteknikker som kan være veldig nyttige. Så la oss finne ut hvordan du mentalt forbereder deg på en operasjon.

Bare legen og dramatikeren nyter det sjeldne privilegiet å samle ubehaget de gir oss.”

– Santiago Ramon y Cajal –

Sett kroppen din først

Sammen utgjør sinn og kropp en udelelig enhet. Når vi snakker om å forberede deg mentalt på en operasjon, skal vi starte med kroppen din. Hvis legen din tillater det, ikke gi opp fysisk aktivitet dagene før operasjonen. Det faktum at kroppen din er vant til å reagere på visse fysiske belastninger kan virkelig hjelpe på restitusjonen din.

Av samme grunner bør du også prøve å passe ekstra godt på kostholdet ditt. Eliminer fett og reduser mel og sukker. Fokuser kostholdet ditt på proteiner, frukt og grønnsaker. Øk inntaket av matvarer som inneholder jern, som lever, belgfrukter, kjøtt og tofu. Sørg også for at du inntar mye vitamin C ved å drikke naturlig juice. Ideelt sett bør du ha en ernæringsfysiolog til å hjelpe deg.

Kvinne som drikker appelsinjuice, skildrer hvordan du forbereder deg mentalt på en operasjon
Før du mentalt forbereder deg på en operasjon, er det viktig at kroppen din er klar. For dette er det best å snakke med legen din.

Å forberede deg mentalt på en operasjon: følelser

Et viktig aspekt i forberedelsene til operasjonen er å klarne opp i tvil du måtte ha med legen din. Prøv å ikke utelate noen spørsmål, og ikke nøye deg med svar som er vage eller som du ikke forstår. Å være godt informert om prosedyren vil hjelpe deg å øke følelsen av kontroll.

Dette er også et godt tidspunkt å praktisere noen avslappingsteknikker. Du kan starte med grunnleggende pustekontroll, praktisere yoga, eller bare ta en rolig spasertur. Besøk også grønne områder, siden de er virkelig beroligende.

Den mest avslappende sangen i verden

Musikk spiller en avgjørende rolle i vårt følelsesmessige velvære og avslapning, som mange studier har vist. Mer spesielt, når det gjelder kirurgi, ble en undersøkelse utført av University of Pennsylvania (USA) og publisert i BMJ Journal.

157 pasienter fikk muligheten til å få det beroligende middelet midazolam eller lytte til sangen Weightless, av det britiske bandet Marconi Union, mens en del av kroppen deres ble bedøvet. I begge tilfeller ble deres angstnivå redusert i samme proporsjoner, med den fordelen at de som hørte på sangen slapp å ta medisiner.

Tre sunne praksiser

En annen måte å forberede deg mentalt på en operasjon på er å gjøre tre enkle avslapningsmetoder. De kan brukes før, under eller etter operasjonen. Den første av disse er pustemeditasjon. Det består av å puste dypt inn og ut, og holde sinnet fokusert kun på luftstrømmen.

Den andre er kroppsskanningen. Den består i å gjennomgå kroppen, eller et område av den, og fokusere utelukkende på å oppdage følelsene som oppstår der. Det er ikke nødvendig å dømme dem eller prøve å tolke dem, men bare å oppdage og oppfatte dem.

Den tredje er angst- og fryktmeditasjon. Den består i å konsentrere seg, mens du puster sakte, om følelsene angst og frykt. Prøv å identifisere hvordan de manifesterer seg, uten å prøve å bekjempe dem. Målet er å akseptere disse følelsene som en naturlig del av denne prosessen og lære hvordan du rolig kan være vitne til angsten din.

Kvinne med lukkede øyne
Puste- og avspenningsøvelser hjelper til med å gjenopprette emosjonell balanse og lindre stress.

Forbered alt på forhånd

Prøv å ha alt klart dagen før operasjonen, spesielt hvis du trenger spesiell omsorg under restitusjonen. I tillegg til å blokkere spenningen som kan genereres av at visse uforutsette hendelser dukker opp, er det med denne mentale forberedelsen nesten som om du allerede begynte å bli frisk. Det er hvor positiv denne prosessen kan være på sinnstilstanden din.

Finn ut hvem som skal bli med deg, hvordan du skal komme deg til klinikken, hvilke klær du skal ha på deg, hva du må ha med deg osv. Finn også ut hvem som skal hente deg etterpå, og hvordan du må ordne ting i huset ditt slik at du er komfortabel når du kommer tilbake.

Det er et anspent øyeblikk, og derfor er det ikke tilrådelig å ta viktige avgjørelser som ikke er nødvendige akkurat nå. Dette er heller ikke tiden for å eksperimentere. Ta på deg vernebriller: de der du vet at du vil være beskyttet.

Å forberede deg mentalt på operasjon er vel verdt det. Faktisk vil det hjelpe alt til å gå jevnere. Gi mange klemmer til menneskene du elsker, aksepter hengivenheten de tilbyr deg, og tro at operasjonen din vil bidra til at du føler deg bedre.

Det kan interessere deg ...
Råd for å forholde seg rolig i en krise
Utforsk Sinnet
Les det hos Utforsk Sinnet
Råd for å forholde seg rolig i en krise

Det kan være vanskelig å forholde seg rolig i en krise, men å gjøre dette kan ha en rekke fordeler for din fysiske og mentale helse.



  • Cordero-Ponce, M., Romero-Sánchez, I. M., López-Barea, J., & Martínez-Ramos, P. (2008). Abordaje del paciente en unidad de cirugía mayor ambulatoria. Enfermería clínica, 18(3), 156-160.