Slik aktiverer du resiliensen din, ifølge zen

Resiliens er evnen til å overvinne ugunstige situasjoner. Zen foreslår at vi aktiverer denne kapasiteten med tre viktige spørsmål. Finn ut om dem her.
Slik aktiverer du resiliensen din, ifølge zen
Sergio De Dios González

Vurdert og godkjent av psykologen Sergio De Dios González.

Skrevet av Edith Sánchez

Siste oppdatering: 11 januar, 2023

Resiliens er moteord i dag. Dette er hovedsakelig fordi det er en egenskap som er ekstremt fengslende i beretningene vi ser i filmer eller leser i bøker. Det florerer faktisk av historier der mennesker som, etter å ha startet fra tilsynelatende umulige situasjoner, oppnår det umulige.

Men utover auraen rundt dette begrepet ligger det faktum at det er store individuelle forskjeller i hvordan mennesker møter vanskeligheter. Resiliens er en av variablene som forklarer disse individuelle forskjellene.

I denne artikkelen skal vi se på tre Zen-spørsmål som inviterer oss til ikke å gi opp når lykken ikke smiler til oss eller når prisen vi må betale for våre feil er ekstremt betydelig.

Zen tar utgangspunkt i at resiliens er tilstede i oss alle. Når det er sagt, i vanskelige tider kan den hemmes. Men vi kan aktivere den. For å gjøre det, er det første lærerne anbefaler vi gjør å ta et øyeblikk til å gå, helst barbeint. Føttenes kontakt med jorden fungerer som en naturlig stimulans som inviterer oss til å koble oss til oss selv. Samtidig er det å gå med på å mobilisere våre indre krefter.

Når du er barbeint og går, bør du stille deg selv tre spørsmål for å aktivere resiliensen din. Dette er essensielle spørsmål som til å begynne med kan virke noe abstrakte, men når de bringes til her og nå, gir de mening. De tre spørsmålene er: Hvem er du? Hvor er du? Hva vil du? La oss se hvordan du formulerer dem.

“Du må lage stien ved å gå selv; stien er ikke ferdiglaget, den ligger der og venter på deg. Den er akkurat som himmelen: fuglene flyr, men de etterlater seg ingen fotspor. Du kan ikke følge etter dem; det er ingen fotspor igjen.”

– Osho –

føtter til en person som går
Å gå barbeint hjelper deg å få kontakt med deg selv.

1. Hvem er du?

Det første av de tre spørsmålene for å aktivere resiliensen din er: “Hvem er du?”. Det er ikke et spørsmål som søker et definitivt svar for å avslutte problemet. Snarere betyr det å finne ut om deg her og nå. Hvordan er du? Hva er spesielt enestående med deg? Hva mangler du? Til slutt, hva trenger du?

Spørsmålet krever ikke et intellektuelt svar. Du trenger ikke lage en liste over dine personlige egenskaper for å finne ut hvem du er. Øvelsen er knyttet til å føle deg selv og oppfatte essensen av hvem du er, i dette øyeblikket. Det spiller ingen rolle om du var annerledes før eller om du vil være annerledes senere. Det som teller er hvordan du er i dette øyeblikket. Er du redd? Irritert? Utrygg? Utslitt?

Zen trekker oppmerksomheten til viktigheten av å forstå at du ikke bare er et individ, men frukten av en familie, et miljø, en evolusjon og et univers. Vær forsiktig så du ikke utelater dette faktum når du spør deg selv hvem du er her og nå.

Svaret ditt trenger ikke å være klart definert. Bare et generelt svar er nok. Det er imidlertid et nødvendig utgangspunkt for å konsentrere styrken og dermed aktivere resiliensen din.

2. Hvor er du?

Det andre av de tre spørsmålene for å aktivere resiliensen din er: Hvor er du? Som i det forrige tilfellet, er det ikke et spørsmål som søker å finne et rasjonelt svar. Det det refererer til er å vite om du er her akkurat i dette øyeblikket. Hvis ikke, hvor er du da?

Der du er er tankene og følelsene dine, selv om kroppen din er et annet sted. Det er vanlig at tankene dine reiser til fortiden i vanskelige øyeblikk, i frykt for at en eller annen ubehagelig hendelse skal gjenta seg. Eller, mot fremtiden, hvor du er redd for hva som kan skje.

Å være i fortiden eller i fremtiden hjelper ikke med å aktivere resiliensen din. Det er en mental øvelse diktert av frykt. Hvis det du leter etter er å handle på vanskene dine og gjøre dem om til muligheter, må du gå tilbake hit, til nåtiden. Først da vil du begynne å se hvilken vei du skal gå.

Kvinne tenker
Å reflektere over hvor du er er avgjørende for å dyrke resiliens.

3. Hva vil du?

Det tredje spørsmålet for å aktivere resiliensen din er knyttet til ønsker: Hva vil du? Det er ikke et abstrakt spørsmål. Det refererer til det du søker fra hjertet ditt i den nåværende situasjonen. Du må følge svaret på dette spørsmålet med å puste dypt. Pust inn og ut intenst.

Lytt til kroppen din og vær oppmerksom på beskjedene den gir deg. Hvordan manifesterer lidelse seg i kroppen din? Føler du spenning eller smerte? Hvis ja, hvorfor? Resiliens aktiveres når du er i stand til å konsentrere nok vital energi til å overvinne hindringene dine med ro og håp. Den energien produseres enten av ditt ønske eller tømmes av det.

Zen indikerer at du ikke alltid kan aktivere all resiliens på en gang. Det kan være nødvendig å gjenta øvelsen for å få kontakt med deg selv og din indre kraft. Vi har det alle sammen. Når du har gjort det, vil du føle deg mer solid og samtidig lettere. Gi det et forsøk.

Det kan interessere deg ...
Wabi-sabi: Skjønnheten i det ufullkomne
Utforsk Sinnet
Les det hos Utforsk Sinnet
Wabi-sabi: Skjønnheten i det ufullkomne

Wabi-sabi sletter alle mulige begrensninger så lenge du tror på deg selv. Det gjør at du oppnår alt som virket umulig gjennom din egen innsats.



  • Ruiz Corbella, M., Bernal Guerrero, A., Gil Cantero, F., & Escámez Sánchez, J. (2012). Ser uno mismo: repensando la autonomía y la responsabilidad como coordenadas de la educación actual. Ser uno mismo: repensando la autonomía y la responsabilidad como coordenadas de la educación actual, 59-81.
  • Sánchez García, J. D., & Torres Beltrán, C. A. (2018). Experiencias cumbre, cuatro nobles verdades y resiliencia, una exploración desde la psicología.
  • Sellés, J. F. (2010). Quién es el hombre. Metafísica y persona, (4).

Innholdet på Utforsk Sinnet er utelukkende til for informasjons- og læringsformål. Det erstatter ikke diagnostisering, råd eller behandling fra en fagperson. Ved tvil er det best å konsultere en spesialist.