Skjulte tegn på tristhet som du trenger å vite om

· august 12, 2018

Skjulte tegn på tristhet kan forkle seg på en million forskjellige måter. Tristhet er en form for ubehag vi prøver å forsvare oss fra, og det har stor innvirkning på vår psykiske balanse.

Ofte viser det seg som sinne, dårlig humør, apati eller tretthet, i stedet for bare tristhet. Det tar over alt: sinn, kropp, motivasjon …

Det finnes et ordtak om hvordan noen av menneskene med de vakreste smilene faktisk har de mest triste historiene å fortelle. Og det er helt sant. Tristhet er en av de få følelsene som virkelig kan passere forbi oss ubemerket. Men samtidig er det en av de vanskeligste å forstå og styre.

«Min plan er bare å elske hardere enn jeg noensinne har elsket før, skjule ingenting og omfavne at jeg er et ufullstendig menneske. Åh, og tristhet – tristhet er alt. «
– Sam Smith –

Tristhet er på en måte som det lyset som slås på i bilen når du har lavt nivå av bensin. Du ser det, men du pleier ikke å legge merke til det. Du velger bare å fortsette, som om det ikke spiller noen rolle.

Men det er da alt begynner å gå galt. Det er da du begynner å miste energi, og verden ser ut som om den beveger seg mye tregere enn normalt, mens du er blitt etterlatt, ustemt og fanget i en merkelig grøft som har en uforklarlig surrealistisk følelse.

Å forstå skjulte tegn på tristhet, vil hjelpe deg å reagere mye raskere på det. Å identifisere det og være mer mottakelig for dets ledetråder, vil også hjelpe deg med å håndtere det bedre. Du må se denne komplekse følelsen rett i øynene hvis du vil vite hva den prøver å fortelle deg.

Tristhet: det ukjente

Det finnes en veldig interessant bok skrevet av psykologen Tim Lomas. Han snakker om hvordan vi generelt ser på tristhet som noe som ikke er riktig. Vi ser det som en slags tilstand som det er best å ikke snakke om. Vi velger å svelge det og bare håper det bare forsvinner på et eller annet tidspunkt.

Det er verdt å påpeke at innen positiv psykologi er det gjort gjennombrudd med dette. Folk har selv begynt å kalle det den «andre bølgen.» Dette nye forskningsperspektivet vil at vi skal forstå noe som er veldig viktig om følelser: Noen er så komplekse at vi ikke kan stemple dem som enten positive eller negative.

Tenk på kjærlighet, for eksempel. Når du elsker noen, er det veldig normalt å oppleve den mest utrolige glede. Men neste øyeblikk kan du ende opp med å føle absolutt ødeleggelse. På samme måte som livet selv, kan følelser gå fra lys til mørke i løpet av ett minutt, de er så komplekse.

Tristhet er ikke annerledes, og de fleste av oss pleier å stemple det som «negativt.» Men det får oss bare til å glemme alt det denne følelsen kan bringe til oss og inspirere oss til. Det kan faktisk føre til noen virkelig betydelige (og veldig positive) endringer.

Skjulte tegn på tristhet

Som du kanskje gjetter, omfatter skjulte tegn på tristhet et bredt spekter. Det hjelper ikke at alle kan oppleve dem på forskjellige måter. Men det finnes allikevel noen gjenkjennelige punkter.

Konstant sinne, dårlig humør

Ekstrem vrede er en svært vanlig forkledning for tristhet. Det er som tristhetens utløsningsventil eller en måte å uttrykke seg selv på. Det er som et følelsesmessig lysglimt som kommer ut på verst tenkelig tidspunkt. Når du ikke innser hva som forårsaker tristheten din eller du nekter å akseptere virkeligheten, oppstår vrede. Du vil begynne å føle deg frustrert, og i verste fall rasende.

Tretthet, psykomotorisk treghet, muskelsmerter

Følelser er veldig kloke, og de klokeste av dem alle er tristhet. Den tar tiltak når det finnes noe viktig som du ignorerer. Hjernen reduserer sine energinivåer for å tvinge deg til å «senke farten». Det som den virkelig prøver å gjøre, er å få deg til å se inn i deg selv og prøve å løse opp den emosjonelle knuten.

Derfor er det så vanlig å oppleve tretthet, søvnløshet og til og med muskelsmerter når du er trist. Det er et varseltegn for å få deg til å stoppe opp og bremse ned litt.

Ufokusert

Det finnes også et populært sitat om hvordan det ikke finnes andre følelser som er så inspirerende som tristhet. Dette er også sant, og det er et av de skjulte tegn på tristhet du bør huske på.

  • En hjerne med spredte tanker som prøver å rømme fra virkeligheten, ser etter et nytt sted hvor det kan uttrykke seg og være alene. Det er derfor du unngår sosial kontakt når du er trist, og det er derfor verden kan se rar ut. Du trenger intimitet og en måte å uttrykke deg selv på.
  • Skrive, tegne, komponere … De er alle gode måter å hjelpe hjernen din til å finne et rolig sted å jobbe i. Det er derfor vi alle trenger noe som dette for å helle følelser inn i og skinne et lys på den sanne form for vår tristhet.

Å være mer følsomme

Et annet skjult tegn på tristhet er følsomhet. Det gjør deg mye mer empatisk til andres følelser. Det knytter deg til flere saker som ligger nær hjertet enn hjernen. Du ser ting du aldri la merke til før.

Du kan tilbringe timer med å se regndråper som faller ned på et vindu. Du kan til og med få tiden til å gå ved å se på vinden ruske i bladene på trærne … Alle disse små tingene kan plutselig føre til at du får tårer i øyene, og det gir lettelse.

Kjenner du deg igjen i disse tegnene? Gå utover bare å gjenkjenne det, prøv å se på tristhet på en ny måte. Den har kraft til å få deg til å vokse. Den ønsker deg velkommen til introspeksjon, slik at du kan koble deg til deg selv. Målet er å få deg til å møte dine egne behov, behandle deg selv med vennlighet og våkne opp.

Tristhet er der for å hjelpe deg til å reflektere, og det endelige målet er at du skal gjøre endringer. Så hva med å lytte til den oftere, fordi det er en følelse som har mye å si.