Seks følelsesmessige konsekvenser av stress i dagliglivet

Hvordan påvirker stress følelsene dine og oppførselen din? I denne artikkelen finner vi det ut.
Seks følelsesmessige konsekvenser av stress i dagliglivet

Siste oppdatering: 03 september, 2021

Har du noen gang slitt med stress? Tror du dette fenomenet bare påvirker kroppen? Faktisk er virkeligheten at det finnes en rekke følelsesmessige konsekvenser av stress.

Selv om stress kan være adaptivt på bestemte tidspunkter, påvirker langvarig stress både følelsene og sinnstilstanden din negativt. Av denne grunn må du vite om konsekvensene det kan ha.

“Sinnet har stor innflytelse på kroppen, og sykdommer har ofte sin opprinnelse der.”

– Jean Baptiste Molière –

Stress

Stress er en fysisk og psykisk tilstand som oppstår når miljøkravene overstiger ressursene og kapasitetene dine. Når du føler deg stresset, føler du deg overveldet. Faktisk forbereder denne tilstanden deg på å reagere raskere på miljøsignaler (spesielt faresignaler).

Det finnes imidlertid forskjellige typer stress. For eksempel, hvis du blir angrepet av en løve, er dette spesifikt, adaptivt og berettiget stress. Men hvis du lider av pågående stress, for eksempel når du opplever kontinuerlige problemer på jobben, er dette den kroniske og vedvarende typen.

Stress oppstår fra en veldig primitiv mekanisme. Det er en mekanisme som har utviklet seg gjennom våre millioner av år med evolusjon. Av denne grunn opplever ikke bare mennesker stress, men også dyr (for å sikre overlevelse).

Stresset kvinne

Hvordan påvirker stress deg?

Stress påvirker kroppen din på et fysisk nivå. Det påvirker imidlertid også tankene og følelsene dine. Derfor innebærer stress ikke bare følelsesmessig utmattelse og tretthet, spenning, hyperårvåkenhet … men også angst og ubehag.

Hva er imidlertid de vanligste følelsesmessige konsekvensene av stress? La oss finne det ut.

Følelsesmessige konsekvenser av stress

Som du har sett, påvirker stress følelsene dine. Faktisk kan ikke følelsene, kroppen din og sinnet skilles fra hverandre. Noen av de mest fremtredende følelsesmessige konsekvenser av stress er:

1. Opprørt på grunn av mangel på kontroll

En av de viktigste følelsesmessige konsekvensene av stress er den ubehagelige følelsen som oppstår ved mangel på opplevd kontroll over følelsene og emosjonene dine. I disse situasjonene føler du vanligvis et ønske om å kontrollere hva du føler og hva som skjer med deg.

Men når du føler deg “overveldet” og ikke klarer å håndtere disse følelsene, føler du deg ukomfortabel. Videre er ubehag og bekymring noen ganger lagt til at ubehag fordi du føler at du ikke klarer å endre situasjonen.

2. Angst

Som vi nevnte tidligere, når du føler deg stresset, prøver du å kontrollere hva som skjer med deg både på innsiden og utsiden. Videre kan du ha en tendens til å kontinuerlig sjekke tingene du vil endre, eller gjøre “bra”.

Disse kontrollene fører ofte til mer angst og en følelse av lært hjelpeløshet.

Et eksempel på denne følelsesmessige konsekvensen av stress ville være å kontinuerlig kontrollere og sjekke at du har laget en helt perfekt rapport for sjefen din. Dette er fordi du er redd du vil bli irettesatt, noe som vil øke stresset ditt.

3. Gi næring til negative tanker

Stress har også innvirkning på tankesystemet ditt. På denne måten gir det næring til katastrofale og negative tanker (også typiske for angst).

Disse tankene har en direkte innvirkning på dine følelser og din sinnstilstand. Faktisk kan det å tenke negativt få deg til å føle deg svakere og tristere. Deretter øker stresset ditt. Det er en ond sirkel.

4. Lært hjelpeløshet

Lært hjelpeløshet, som nevnt tidligere, er en annen følelsesmessig konsekvens av stress. Det er definert som følelsen av at du er effektivt maktesløs og at du ikke kan gjøre noe for å endre – og forbedre – situasjonen din.

Når du lider av stress, og fremfor alt, langvarig eller kronisk stress, kan du ende opp med å utvikle denne oppfatningen. Det får deg til å føle mer usikkerhet, ubehag og kvaler.

5. Økt irritabilitet

Irritabilitet er en annen av de følelsesmessige konsekvensene av stress. Irritabilitet innebærer at terskelen din for å reagere på hendelser i miljøet synker. Dette betyr at du er lettpåvirkelig og ting lettere irriterer deg.

Hva med stress? Faktisk, når du har vært stresset lenge, øker din irritabilitet. Dette er av flere grunner. For det første er du fysisk og følelsesmessig utslitt. For det andre betyr det at du føler deg “overveldet” at du ikke har så mye tålmodighet for å reagere rolig på situasjoner.

Par krangler

6. Utbrenthet

Ifølge Gil-Monte (2002), sitert i en studie av Zavalda (2008), er utbrenthet en respons på kronisk arbeidsstress. Det omfatter også fysiske så vel som følelsesmessige symptomer. Faktisk hevder Zavala at utbrenthet er en av flere følelsesmessige konsekvenser av stress.

Noen av symptomene på utbrenthet er mangel på energi, overbelastning, irritabilitet, manglende konsentrasjonsevne og overveldelse, etc. Det er et syndrom som oppstår på arbeidsplassen. Likevel påvirker det også ditt personlige og følelsesmessige liv.

Stress, spesielt kronisk eller langvarig stress, kan få deg til å føle deg følelsesmessig opprørt, overveldet og tynget. Det kan til og med gjøre deg trist. Dette er bare noen av de følelsesmessige konsekvensene av stress. Imidlertid kan de forhindres når du behandler det underliggende problemet.

I disse tilfellene er psykologisk terapi alltid fordelaktig. I tillegg bør du implementere sunne livsstilsvaner. For eksempel et balansert kosthold og tilstrekkelig søvn. Du bør også etablere en god tidsplan og rutine, trene regelmessig og eliminere unødvendige kilder til stress, etc.

Det kan interessere deg ...
Jordingsteknikken for å håndtere stress
Utforsk SinnetLes det hos Utforsk Sinnet
Jordingsteknikken for å håndtere stress

Hvis du lider av et alvorlig følelsesmessig sjokk, kan du bli forvirret. Jordingsteknikken kan hjelpe her. Finn ut om det i denne artikkelen.



  • Bustamante, E. (2007). El sistema nervioso: desde las neuronas hasta el cerebro humano. Medellín (Colombia): Universidad de Antioquía.
  • Gil-Monte, P. (2002). Validez factorial de la adaptación al español del Maslach Burnout Inventory-General Survey. Revista Salud Pública de México, 44(1).
  • Zayala, J. (2008). Estrés y burnout docente: conceptos, causas y efectos. Educación, 17(32): 67-86.