Jeg puster dypt og er takknemlig for alt jeg har overvunnet

13 oktober, 2020
Jeg er takknemlig for alt jeg har opplevd, selv for alle tingene jeg har overvunnet og lagt bak meg.

Jeg er takknemlig for alt jeg har overvunnet, siden jeg har bygd en bro av læring og verdifulle opplevelser. Derfor trekker jeg pusten dypt og ser på fremtiden uten frykt, for bak meg er kapitler som allerede var skrevet og sider som er blitt vendt for å skape bedre historier.

Alle av oss har lagt mange opplevelser bak oss, noen gode og andre dårlige. Et kinesisk ordtak sier at før du blir en drage, må du lide som en maur. Sannheten er at i motsetning til hva du kan tro, trenger du ikke å lide for å være lykkelig eller for å forstå livet. Men likevel kan du ikke benekte at de vanskelige situasjonene du har opplevd har gitt deg verdifulle lærdommer i livet.

Selvforbedring er et av de mest kjente områdene innen psykologi og det humanistskolen har fokusert på over alle andre. I denne forbindelse integrerer humanistisk psykologi eksistensialismen for å vise oss at mennesker er dynamiske og endrer seg.

Når “skjebnen” gir deg et uventet tilbakeslag, og du blir tvunget til å møte denne vanskeligheten, er det ditt ansvar å reagere. Du må vite hvordan du bestemmer deg, reflektere over hva som skjer rundt deg og vekke potensialet ditt. I denne prosessen med uunngåelige kriser, må du aldri forlate verdiene dine.

En kvinne i en åker.

Jeg er takknemlig for alt jeg har overvunnet

Rollo May, en av de mest fremragende eksistensialistiske psykologene på 1900-tallet, sa at det er en ironisk vane at mennesker løper raskere når de har mistet retningen.

Noen situasjoner overrasker deg faktisk. Noen ganger ryster uforutsette øyeblikk bakken under føttene dine. I de øyeblikkene overtar frykten, og du handler uklart, hastig og instinktivt. Dette er fordi det er vanskelig å møte de viktige gordiske knutene hvis tankene dine ikke er klare og ditt indre vesen er like kaotisk som det som er rundt deg.

Midt under slike omstendigheter er det best å trene deg opp til å reflektere og være rolig og i samsvar med dine verdier og behov.

Men vi må først avklare hva selvforbedring egentlig er. Vi snakker ikke bare om å møte hindringer, overvinne vanskeligheter eller prøve å løse problemer. Det er mye mer enn det.

Selvforbedring er fremfor alt læring. Det er å vite hvordan du kan aktivere dine egne ressurser i vanskelige tider og dra nytte av omstendighetene som oppstår i livet ditt. Det handler om å være åpen og mottakelig og velge forandring i stedet for frykt og fremgang snarere enn inaktivitet og stagnasjon.

Avgjørelsene mine tillot meg å komme dit jeg er nå

Jeg puster dypt og setter pris på alt jeg har overvunnet fordi jeg liker den jeg er akkurat nå. Jeg godtar hvor jeg er nå fordi det er stedet jeg vil være. Ja, i går var vanskelig og hadde sine konsekvenser, men all vekst innebærer transformasjon, psykologisk endring og bølger av følelser.

Dr. Michael Ungar, familieterapeut og professor ved Dalhousie University i Canada, er en av de ledende ekspertene innen resiliensfeltet.

I boken sin Change Your World: The Science of Resilience and the True Path to Success, forklarer han at noen ganger må ting skje på utsiden for å aktivere det indre potensialet av motstandsdyktighet.

All personlig vekst og utvikling, innebærer aktivering av denne dimensjonen, ifølge denne eksperten. For å gjøre dette, bør du vite at denne ferdigheten er som en dans. Det er noe dynamisk som forvandler deg og på sin side omgir deg.

Hva prøver vi å si her? Dette betyr at å være takknemlig for alt du har overvunnet og tingene du har våget å endre, fordi de ikke gjorde deg lykkelig.

Det betyr å innse at du også har endret deg. Nå er du en mer selvsikker person, noen som bestemmer klokere og uten frykt. På samme måte vet du også hva du vil ha hvert steg på veien.

En kvinne med en sommerfugl.

Jeg er takknemlig for alt jeg har overvunnet og gleder meg til fremtiden

Jeg ser frem til i morgen, uten frykt. Ikke fordi jeg tror at “skjebnen” alltid vil gi meg lykke, men fordi jeg vet at jeg nå har bedre ressurser til å møte det som kommer. Dermed møter jeg fremtiden uten angst.

Jeg er takknemlig for alt jeg har klart å overvinne, for nå møter jeg verden med et smil. Nå ser jeg mot horisonten og setter nye drømmer og mål hver dag.