Ikke la ting være uferdige

juli 27, 2018 i Psykologi 0 delt
Ikke la ting være uferdige

Hvis du lar ting være uferdige, er det mer enn bare uforsiktighet, noe å ta lett på. Fra et psykologisk synspunkt er det et symptom du ikke bør overse. Dette gjelder spesielt når det ikke bare er tilfeldig, men skjer gjentatte ganger.

Når du lar ting være uferdige, har angsten en tendens til å bygge seg opp. Hvert element på oppgavelisten du gjør halvveis er en ufullstendig syklus. Når en syklus er ufullstendig, henger den over hodet ditt selv om du ikke innser det.

Du føler den følelsesmessige byrden av uorden, selv om du kanskje ikke kan konkret identifisere den. Du kan også føle en slags dempet angst som blusser opp når du minst forventer det. Kort sagt, du føler deg ikke bra.

«Ingenting er så utmattende som en evige overhengende ufullstendig oppgave.»

– William James –

Det er mange grunner til at folk lar noe være uferdig. Noen ganger forlater du noe uferdig på grunn av ytre omstendigheter. Men mesteparten av tiden har det noe å gjøre med deg og ditt grep om situasjonen. Du avslutter ikke oppgaven fordi noe kommer i veien. Du prøver å unngå en realitet eller situasjon av en eller annen grunn. La oss dykke litt dypere ned i denne ideen.

Grunner til at du lar ting være uferdige

I våre liv har vi både store og små mål, samt store og små oppgaver. Det som skjer med folk som ikke fullfører ting, er at det er en form for frakobling mellom mål og oppgaver. De har alle intensjoner om å gjøre noe, men det konverteres ikke til konkrete tiltak for å få det til å skje.

Grunner til at du lar ting være uferdige

Det er mange forskjellige mulige årsaker. Det er imidlertid noen spesifikke som er spesielt relevante. De er:

  • Lav selvtillit. Når du ikke har nok egenkjærlighet, tror du at de tingene du gjør ikke er verdifulle. Du føler at det ikke gjør noen forskjell om du gjør det eller ikke. Du har oppfatningen om at hvis du slutter halvveis gjennom en oppgave, utgjør det ingen forskjell.
  • Følelse av nederlag. Dette tar form av å ikke kunne definere «hvorfor». Det er som om du allerede har tapt, og ingen innsats er verdt det. Det er faktisk et element i depresjon.
  • Følelse av ubrukelighet. Noen mennesker tror at det er bedre å la ting være uferdige fordi det sannsynligvis vil ende opp dårlig uansett. De er redde for resultatene. Derfor unngår de å møte sine egne begrensninger, enten ekte eller imaginære.
  • Distraksjon. Dette skjer når det er ting som fullstendig absorberer oppmerksomheten, interessen eller tilgjengelig mental energi. Som et resultat har du ikke noe igjen for andre oppgaver. Og hvis du gjør noe annet, gjør du det halvveis.
  • Å være overbelastet. Når du har mer forpliktelser enn tid til å gjøre dem, ender du vanligvis opp med å gjøre alt halvveis.

Hva skjer når du lar ting være uferdige

Som du kan se har det mange negative konsekvenser å la ting være uferdige. I bunn og grunn gir det deg en følelse av angst som kan vokse og bli ganske inngripende. Og selvfølgelig ender det også med å undergrave selvtilliten og selvfølelsen din.

Et stort steinhode i havet.

De viktigste konsekvensene av å la ting være uferdige er:

  • Konstant stress.
  • Følelse av stagnasjon. Det er som om du alltid er på samme sted, og du kan ikke lenger gå fremover. Du kan aldri sjekke av noen av oppgavene, for å gå videre til neste.
  • Det påvirker produktiviteten. Det ville være svært vanskelig å nå viktige mål hvis du gjør ting halvveis. Det gjør deg ineffektiv og sløser med energi.
  • Din oppmerksomhet blir spredt. Når du ikke fullfører en oppgave, blir tankene dine opptatt av for mange ting samtidig. Du tenker på de tingene du fortsatt må gjøre og tiden du har igjen for å gjøre det.
  • Det hindrer deg i å starte nye prosjekter. Du vet at du ikke har blitt ferdig med det du allerede har startet, så du føler deg ikke fri til å starte noe nytt.

Hvordan kan du løse dette problemet?

Hvis du forlater ting uferdige, må du angripe problemet på to forskjellige nivåer. Den første er relatert til å bryte vanen. Det starter som en noe ubevisst handling og ender opp med en vane.

Det du bør gjøre, er å utføre tre grunnleggende handlinger.

  • Lag realistiske planer. Sett mål som faktisk er oppnåelige.
  • Del oppgavene i trinn og utfordre deg selv til å fullføre dem, en etter en.
  • Lær hvordan du tar aktive pauser. Disse er begrensede øyeblikk av hvile, slik at du kan gjenopprette styrken din og fortsette å gå videre.

Et tog som går om natten.

Du må også løse problemet på et annet nivå. Det andre nivået er dypere. Det er mulig at du gjør noe du hater og du føler deg fanget. Kanskje du er lammet av en følelse av inkompetanse. Det er også mulig at det er en depresjon i gjære. Uansett hva årsaken kan være, gjør en innsats for å komme til bunnen av den.

FRA NETTET