Hvordan vet du om du lider av arbeidsstress?

Fra fysiske til psykiske symptomer, arbeidsstress kan påvirke helsen din på en rekke måter.
Hvordan vet du om du lider av arbeidsstress?

Siste oppdatering: 08 februar, 2022

Stress har fysisk og psykisk opphav og kan være forårsaket av kroppslige og psykiske forstyrrelser. Det kan manifestere seg i mange miljøer. I arbeidsmiljøet er det ekstremt vanlig. Det er på grunn av den store variasjonen av stressfaktorer som legger press på arbeidere, samarbeidspartnere og fagfolk av alle slag.

Det er ikke lett å definere begrepet stress på grunn av dets forhold til en rekke sykdommer. Verdens helseorganisasjon definerer det som “reaksjonen folk kan ha når de blir stilt overfor krav og press som ikke er tilpasset deres kunnskap og evner og som utfordrer deres evne til å mestre.” Videre kan visse tilstander manifestere seg eller vokse uten å bli lagt merke til. For eksempel utbrenthet.

Definisjonen av stress

Ifølge Dr. Luís Oblitas Guadalupe har stress fysiologiske og biokjemiske tilnærminger. De genereres av dine organiske reaksjoner på situasjoner du oppfatter som truende.

Ytre faktorer utløses av psykososiale tilnærminger. Det er imidlertid tilrådelig å forstå disse tilnærmingene som samspillet mellom variabler. Derfor bør stress sees på som integrering av fysiologiske, biokjemiske og psykososiale faktorer.

Manifestasjoner av stress

Uavhengig av miljø eller psykologiske forhold, manifesterer stress seg gjennom kognitive effekter. Dette betyr at konsekvensene kan være svikt i konsentrasjonen og hukommelsen, å ta feil avgjørelser, uventet blokkering av tanker, endringer i bevisstheten om tid (glemsel og desorientering), og til og med muskelspenninger og smerte.

Executive er overarbeidet

Andre stressfaktorer kan identifiseres i humøret ditt, i henhold til følgende symptomatiske manifestasjoner:

  • Apati
  • Angst
  • Depresjon
  • Oppgivelse av plikter
  • Alkoholisme
  • Arbeidsfravær
  • Frustrasjon og sinne
  • Seksuelle forstyrrelser
  • Søvnforstyrrelser
  • Overdrevent forbruk av sigaretter
  • Narkotikaavhengighet og misbruk av psykoaktive stoffer
  • Tap av matlyst eller kompulsiv sult
  • Føler seg usikker og skamfull

Arbeidsstress: Faresignaler og årsaker

Det er et nært forhold mellom stress og arbeidsmiljøet ditt. En stor bredde av psykososiale effekter oppstår på arbeidsplassen.

Arbeidsstress skyldes psykososiale faktorer som setter helsen til arbeidere eller samarbeidspartnere i fare på grunn av kroppens krav mot ytre stressfaktorer.

Måten arbeidsstress viser seg på avhenger av hvordan du tolker mulige stressfaktorer og hvordan du vurderer konteksten de oppstår i. Videre hvor bevisst du er på deg selv, hvordan du verdsetter deg selv i arbeidssituasjoner, og hvilken idé du har om dine egne ressurser og psykologiske verktøy for å møte og bearbeide dem.

Symptomatologien til arbeidsstress varierer ikke mye fra andre typer stress. Men formålet gjør det. Det er fordi stresset som forårsaker angst ikke er det samme som det som stimulerer en depressiv tilstand. Symptomene på arbeidsstress, nært knyttet til manifestasjonene diskutert ovenfor, er følgende:

Årsaker

Generelt er arbeidsstress presentert av følgende situasjoner. For at arbeidsstress skal diagnostiseres, må du oppleve disse situasjonene gjentatte ganger og over en periode.

  • Bakvaskelse
  • Arbeidsoverbelastning
  • Å være fraværende fra jobb
  • Mangel på motivasjon
  • Seksuell trakassering
  • Giftige arbeidsforhold
  • Arbeider ubetalt overtid
  • En plutselig endring av retningslinjer
  • Arbeid under farlige forhold
  • Svikt i organisasjonskulturen
  • Utmattende og lite fleksible timeplaner
  • Dårlig behandling fra kunder
  • Mangel på ledelse og organisatorisk orden
  • Monotone og repeterende arbeidsoppgaver
  • Ikke-anerkjennelsen av din innsats og arbeidet du har utført
  • Å ikke ha de riktige verktøyene for å nå målene
  • Å jobbe i en ustabil jobb sammen med usikkerheten ved å kunne bli arbeidsledig
  • Bli hakket på for enhver form for feil du gjør, uansett hvor liten
  • Overdreven arbeidsbelastning med press
En mann gjemmer seg under den bærbare datamaskinen på grunn av arbeidsstress

Intervensjon i arbeidsstress

Behandlingen, støttet av psykisk helsepersonell, bør være basert på dine egne følelser og tanker og på hvordan du representerer ditt arbeidsmiljø og deg selv i det. Videre, hvilke ideer og følelser investerer du i stressende situasjoner? Husk at hovedkarakteristikken for enhver type stress er din respons på det som skjer.

Nøkkelen til å håndtere stress på jobb finnes i emosjonell balanse. Psykoterapeuter vil jobbe med verktøy for å oppnå denne evnen, og tar hensyn til følgende punkter:

  • Jobbe med selvfølelsen og selvsikkerheten din.
  • Analysere din tro, verdier og vurderinger.
  • Se etter sosiale støttenettverk for å gi deg emosjonell hjelp.
  • Arbeide med kommunikasjonen din med andre og seg selv.
  • Å oppdage og behandle irrasjonelle ideer som er drevet av stressfaktorer.
  • Utvikle ro og forsiktighet for å ta kontroll over stressende situasjoner. Eller i det minste for å dempe effektene deres.
  • Utvikle ferdigheter for å finne løsninger på stressende situasjoner.

Avslutningsvis bør organisasjoner rådes til å ha psykologisk førstehjelp, drevet av HR-avdelingen. Dette bidrar til organisasjonskulturen, med det formål å forebygge arbeidsstress, behandle dets effekter og gjennomføre kampanjer for å øke bevisstheten og bestemme stressfaktorene og tidlig oppdagelse av symptomer.

Det kan interessere deg ...
Viktigheten av en sunn balanse mellom arbeid og fritid
Utforsk Sinnet
Les det hos Utforsk Sinnet
Viktigheten av en sunn balanse mellom arbeid og fritid

En sunn balanse mellom jobb og privatliv betyr å opprettholde balanse mellom arbeid og fritid. Det er avgjørende for langsiktig god helse.



  • Oblitas, L. (2004). Psicología de la salud y calidad de vida. International Thompson Editores.
  • Osorio, J. & Niño, L. (2017). Estrés laboral: estudio de revisión. Diversitas: Perspectivas en Psicología, 13(1), 81-90. https://acortar.link/q6W4OF
  • Pereira, M. (2009). Una revisión teórica sobre el estrés y algunos aspectos relevantes de éste en el ámbito educativo. Revista Educación, 33(2),171-190. https://acortar.link/sNNKnN
  • Santana, Y.; Díaz, Y.; Cintra, Y. & Rodríguez, R. (2014). Estrés, el “gran depredador”. Revista Información Científica, 84(2), 375-384. https://acortar.link/krcHZJ