Hvordan farger påvirker søvnen din

Hvordan påvirker farger søvn? Hvilke favoriserer den og hvilke skader den? I denne artikkelen skal vi snakke om fargens påvirkning på søvnen vår. Det er et fascinerende emne.
Hvordan farger påvirker søvnen din

Siste oppdatering: 29 juni, 2022

Å kunne ha en god natts søvn er en av de mest komplekse utfordringene i den moderne verden. Overbelastningen av stimuli og den raske livsrytmen gjør mange av oss bekymret for å sove ordentlig. Faktisk har hundrevis av undersøkelser undersøkt emnet. I denne artikkelen skal vi snakke om hvordan farger påvirker søvnen.

I årevis har vi visst at farger har en direkte effekt på følelsene våre, vår nerveaktivering og til og med våre beslutninger. Derfor følger det at søvn vil bli påvirket på samme måte, og det er nå kjent at fargene på et rom, og spesielt veggene, påvirker kvaliteten på hvilen vår.

Vil du vite hvilke farger som er best hvis du vil sove godt? Hvis du tenker på å pusse opp og også ønsker å forbedre søvnkvaliteten, finner du noen nyttige tips her.

Hvordan påvirker farger søvnen og dens kvalitet?

Kvinne sover i sengen
Litt mettede toner kan lette hvile.

Av alle faktorene du kan vurdere for å sikre kvalitetssøvn, tror du kanskje at fargen på veggene dine er den mest irrelevante. Men husk at tiden du tilbringer på soverommet er påvirket av fargen.

Når det er på tide å legge seg, vil humøret ditt bli påvirket av fargene rundt deg. Derfor vil fargene du observerer, enten bevisst eller ubevisst, før du legger deg, ha en effekt på deg.

Noen av dem overfører ro og andre spenning. Av denne grunn er det tilrådelig å ta deg tid til å velge dem med omhu hvis du vil skape det ideelle miljøet for å sove. Her er en liste over de beste og verste fargene for å indusere følelser av avslapning.

De beste fargene for å sove godt

Hoteller, herberger, sykehus og andre steder som tilbyr steder for folk å sove, er godt klar over viktigheten av miljøet ved leggetid. I en studie publisert i 2016 oppdaget forskere at:

  • Blå er den mest passende fargen og den som gir mest søvn. Det er fargen på havet og himmelen og overfører opplevelser av fred, ly og storhet.
  • Gult fremmer hvile, men bare i lyse toner. Til tross for at den er en varm farge, skaper gul en følelse av balanse, harmoni og glede. Imidlertid må tonene være lyse og litt mettede, for eksempel pastellgule.
  • Grønn er en annen god farge for å sove. Det er direkte relatert til friskhet og natur og har en avslappende effekt. Igjen anbefales lyse nyanser.
  • Hvit. I tillegg til å være en nøytral farge, favoriserer den konsentrasjon og er lett å kombinere med andre farger. Den er assosiert med fred, renslighet og ro.

Vi bør påpeke at alle disse fargene bør brukes i mettede toner for å hjelpe til med en avslappende søvn. Hvis ikke, vil de oppnå motsatt effekt.

Farger som ikke anbefales for å fremme søvn

Nå som du vet litt mer om hvordan farger påvirker søvnen din, kan du tenke deg at det er noen farger som oppnår akkurat det motsatte. Her er de vanligste eksemplene:

  • Lilla eller fiolett. Denne fargen stimulerer sinnet og kreativiteten. Derfor produserer den en følelse av kognitiv aktivering som er uforenlig med den roen som er nødvendig for å sovne.
  • Brun. Til tross for at den er en farge som er direkte assosiert med naturen og jorden, skaper den en følelse av monotoni og rastløshet når den brukes i et rom. Dessuten er det en ganske vanskelig farge å matche med andre.
  • Mørkegrå. Denne fargen er vanligvis assosiert med asfalt, regn eller sement. Det produserer følelser av ensomhet og tristhet som ikke er forenlig med god hvile.
  • Rød. Det er en aggressiv og slående farge og vanskelig å unngå på et visuelt nivå. Faktisk motiverer og stimulerer det sinnet. Derfor, hvis det er fargen du ser før du legger deg, vil du ikke ha en god hvile.

Farge er ikke det eneste som betyr noe

Kvinne som sover i blå laken, som viser hvordan farger påvirker søvnen din.
Hvis du vil ha en god hvile, må du ha god søvnhygiene.

Mens fargen på veggene i rommet ditt og elementene som utgjør det er variabler du alltid bør ta hensyn til, er de ikke de eneste. Faktisk er det andre faktorer du må ta i betraktning hvis du vil sove godt. For eksempel bør du vurdere mengden lys som kommer inn på soverommet ditt. Også ditt inntak av stoffer som koffein og å utføre fysiske aktiviteter før sengetid.

Til slutt, hvis du har problemer med å sove godt, kan det hende du må oppsøke en lege og gjennomgå en søvnundersøkelse. Faktisk er det verdt å huske på at mange aspekter av helsen din er knyttet til hvileplanen din, så du bør ta vare på den så mye du kan.

Det kan interessere deg ...
Pusteteknikker for bedre søvn
Utforsk Sinnet
Les det hos Utforsk Sinnet
Pusteteknikker for bedre søvn

Har du problemer med å sove? Pust deg selv for å sove. Prøv noen nyttige pusteteknikker for bedre søvn og rask avslapning. Les videre...



  • Costa M, Frumento S, Nese M, Predieri I. Interior Color and Psychological Functioning in a University Residence Hall. Front Psychol. 2018; 9:1580. doi: 10.3389/fpsyg.2018.01580.
  • Lee S, Kim D. Effect of Color Light Stimulation Using LED on Sleep Induction Time. J Healthc Eng. 2017: doi 10.1155/2017/6030268.
  • Kozaki, T., Kitamura, S., Higashihara, Y., Ishibashi, K., Noguchi, H., & Yasukouchi, A. (2005). Effect of color temperature of light sources on slow-wave sleep. Journal of physiological anthropology and applied human science24(2), 183-186.
  • Zhang, Z., Wang, H. J., Wang, D. R., Qu, W. M., & Huang, Z. L. (2017). Red light at intensities above 10 lx alters sleep–wake behavior in mice. Light: Science & Applications6(5), e16231-e16231.
  • Siamionava, K., Slevitch, L., & Tomas, S. R. (2018). Effects of spatial colors on guests’ perceptions of a hotel room. International Journal of Hospitality Management70, 85-94.

Innholdet på Utforsk Sinnet er utelukkende til for informasjons- og læringsformål. Det erstatter ikke diagnostisering, råd eller behandling fra en fagperson. Ved tvil er det best å konsultere en spesialist.