Husarbeid kan være terapeutisk

· november 23, 2017

«Rengjøring av huset» har ikke bare en bokstavelig mening, men også en symbolsk: å bli kvitt emosjonell vekt og legge ting som ikke lenger er til nytte bak oss. Det er lett å se hvordan uorden kan forårsake stress og angst. Hvis husarbeid er gjort som en mindfulness-øvelse, kan det gi viktige fordeler. Husarbeid kan være terapeutisk for mange.

Å gjøre husarbeid som en positiv aktivitet og en form for trening kan lindre stress, så gjør deg klar til å gjøre en av de mest dagligdagse og upopulære aktivitetene med en helt annen holdning.

Eksempler på husarbeid som terapi

Nedenfor er noen eksempler på hvordan husarbeid også kan resultere i litt innvendig rensing.

  • I enkelte kulturer er rengjøring av huset en høyt verdsatt og viktig aktivitet. I Japan, for eksempel, heter det «oosouji», som betyr «å rense grundig.» De utfører denne rengjøringen den 28. desember slik at de kan ringe inn det nye året med et rent hus. Japanske mennesker ser det å ta med seg gammelt søppel og gamle holdninger til det nye året som et dårlig tegn.
  • Helsepersonell sier at husarbeid kan være avslappende og til og med meditativt. Psykologen Isabela Pérez-Luna sier at «rengjøring og organisering fungerer som en hjelp til katarsis og som en måte å bli kvitt ting på som du ikke trenger lenger.»
Husarbeid kan være terapeutisk - støvsuger

  • I sin bok The Life-Changing Magic of Tidying Up, forklarer konsulent Marie Kondo at å holde huset rent har en direkte innflytelse på vår lykke og vårt velvære.
  • I et intervju med Radio Times beskrev den britiske skuespilleren Helena Bonham Carter den terapeutiske kraften i husarbeid. Tim Burtons partner og muse forsikrer at hun ikke lenger må betale for terapi etter å ha oppdaget «terapi gjennom rengjøring.» Hun sier at «hvis du holder huset ditt i orden, så får det også hodet ditt i orden».

Renslighet og buddhisme

Buddhismen anser rengjøring som en form for meditasjon som du kan gjøre hver dag. Buddhistiske munker ser på husarbeid som en åndelig øvelse for å dyrke og rense ditt sinn, din sjel og ditt liv.

Ikke glem at en av Buddhas disipler fant nirvana mens de feiet gulvet. Ifølge buddhister er folk knyttet til omgivelsene rundt dem, noe som gjenspeiler deres sinn. De forklarer at når miljøet er uorganisert, er også sinnet det. Dermed, hvis du opprettholder et rent hus, vil tankene dine være rolige og klare.

De tror også at rengjøring hjelper tankene med å fokusere på nåtiden. Å bo i nuet er en av nøklene til å oppnå lykke og suksess.

De ti bud av husarbeid

I boken A Monk’s Guide to a Clean House and Mind, viser Keisuke Matsumoto de ti budene for å forbedre livet ditt gjennom husarbeid:

  • Behandle objekter med forsiktighet. Hvert objekt er lagd med innsats og engasjement og må respekteres.
  • Vis takknemlighet mot objektene som har vært nyttige for deg, og bli kvitt dem når du ikke trenger dem lenger. Du kan gi dem nytt liv ved å gi dem til noen som kan få bruk for dem.
  • Det er best å rengjøre som det første du gjør om morgenen. Hvis du begynner dagen i ro og mak, mens alle andre sover, vil hjertet ditt føle seg rolig og tankene dine vil være klare.
Husarbeid kan være terapautisk - Brette klær

  • Før du går til sengs, bør du legge bort og organisere de tingene du har brukt og flyttet rundt i løpet av dagen. Dette gjør rengjøringen lettere neste dag.
  • Hvis du rengjør om morgenen og organiserer på kvelden, vil du begynne å legge merke til at du føler deg uthvilt hele dagen.
  • Før du rengjør, åpen vinduene og ventiler huset for å rense luften. Å kjenne frisk luft på huden din gjør at du føler deg mer våken og ren.
  • Å føle at vinden kommer inn gjennom vinduet setter deg i kontakt med naturen. Luften er mild og behagelig om våren og høsten, varm om sommeren og iskald om vinteren. Å føle både godheten og hardheten på huden din gjør at du kan koble sammen med din skjørhet og med naturens krefter.
  • For å vise respekt for livet, rydd opp etter hvert måltid, slik at du ikke tiltrekker insekter og må drepe dem unødvendig.
  • I stedet for å angre på fortiden eller bekymre deg for fremtiden, må du prøve å leve helt i nåtiden. For å trekke denne ideen til husarbeidet, «ikke utsett til i morgen hva du kan gjøre i dag.»
  • Å dele opp og rotere oppgaver blant alle familiemedlemmene vil hjelpe deg å verdsette hva andre mennesker gjør for deg. Å forstå at dere alle er avhengige av hverandre, vil hjelpe dere med å jobbe som et lag og tenke på andre før dere handler.

Husarbeid kan være terapeutisk

Behovet for å rengjøre og organisere omgivelsene våre kommer i hovedsak fra behovet for fornyelse. Rengjøring av omgivelsene kan også være et øyeblikk av daglig eller ukentlig meditasjon. Dra nytte av anledningen til å gjøre en mindfulness-øvelse.

For å gjøre det, må du prøve å ikke bruke den tiden til å løse dine problemer, se på tv eller krangle med partneren din.

Du må fokusere på handlingen, organisere, være stille, og fremfor alt, ta hensyn til det du gjør. Denne tilstanden med fullstendig oppmerksomhet vil tillate deg å nå en meditativ tilstand der din hjerneaktivitet reduseres. Dermed reduserer du stress og angstnivåer. Dette er hvordan husarbeid kan bli en reparerende fysisk og åndelig øvelse.