Fem tegn på at du boikotter deg selv

06 desember, 2019
Hva betyr det å boikotte seg selv? Selv om det er et uvanlig begrep, refererer det til hvordan mennesker, ofte ubevisst, hindrer seg selv i å nå målene sine.
 

Det viktigste tegnet på at du boikotter deg selv er at du nesten aldri oppnår det du har tenkt å gjøre. I mange av disse tilfellene er det du som setter opp hindringene som hindrer deg i å bevege deg fremover.

Ved et eller annet tidspunkt har vi alle boikottet oss selv, og vi har til og med vært klar over at vi gjorde det. Dette er imidlertid ikke vanlig. Det er faktisk langt vanligere at vi handler mot interessene våre uten å være klar over det, at vi handler på en måte som ved første øyekast virker helt rimelig.

På samme måte er vi kun i stand til å rettferdiggjøre mange av handlingene våre etter at vi faktisk har handlet. Vi har en tendens til å skjule den virkelige motivasjonen vår bak en som høres bedre ut – en som vi tar fra konsekvensene av atferden vår.

Hovedkjennetegnet på at du boikotter deg selv, er at du med hvert skritt du tar, beveger deg lenger bort fra målene dine. Du spør deg selv hvorfor du gjør det, men du klarer ikke å finne på en forklaring som er overbevisende nok. Det virker som om det alltid er “noe” som forhindrer deg i å nå målene du har satt deg selv.

Det er forskjellige grunner til at folk boikotter seg selv. En av dem er frykten for å lykkes eller fordi de tror at de ikke fortjener det. Det er også tilfeller når de egentlig ikke identifiserer seg med målene de har satt seg, så de ser ubevisst etter unnskyldninger for å ikke oppnå dem.

“Enten du tror at du kan eller ikke, har du rett.”

-Henry Ford-

 
Trist kvinne i skogen

Tegn på at du boikotter deg selv

1. Du har lyst til å gjøre alt selv

Mange tror at de ikke kan stole på at noen andre kan gjøre en bestemt oppgave på den måten de selv ville ha gjort den. Andre stoler knapt på at de kan gi oppgaver til andre mennesker. Ved å ikke stole på noen andre enn seg selv, ender de opp med å ta på seg ansvar som egentlig ikke er deres – den typen de lett kan delegere til eller dele med andre.

Det finnes et afrikansk ordtak som sier “Kanskje vi kan gå raskere alene, men vi kan gå lengre sammen“. Kanskje du har rett: det er noen oppgaver som ingen kan gjøre så bra som deg. Hvis du imidlertid ikke gir dem sjansen, vil de aldri kunne vise deg det motsatte eller lære for å gjøre oppgavene i fremtiden.

2. Du tror alltid at du har rett

Dette er når du synes at det er umulig å finne noe positivt å si om noen eller arbeidet deres. Det er også umulig for deg å si deg enig med synspunktene deres. Du kan føle at du alltid har rett, og slik er det bare. Så vidt du vet, har du faktisk alltid rett.

For å kunne se andres synspunkter, må du få en slutt på disse urokkelige tankene. Hvis du dømmer alt med et forhåndsbestemt kriterium, vil du åpenbart tro at ingen andre har rett. Denne typen holdninger fratar deg de verdifulle bidragene som andre kan gi deg ved å vise deg sitt perspektiv på ting. Det vil hindre fremgangen din fordi du kun ser ting fra ett enkelt perspektiv.

 

3. Du etterlater mange oppgaver uferdige

Dette er et tydelig tegn på at du boikotter deg selv. Det er ingen tvil om at du alltid finner en måte å forsvare deg på når det gjelder hvorfor du har latt så mange prosjekter forbli uferdige. Det er ikke vanskelig å rasjonalisere og rettferdiggjøre tendensen din til å gi opp. Du vil unngå uenigheter og dårlige følelser, så noen ganger vil det enkleste du kan gjøre være å få en slutt på det.

Tendensen din til å etterlate ting halvferdige vil til slutt påvirke målene dine. Ikke bare fordi du ikke har oppnådd et bestemt mål, men fordi alt det ventende og uferdige arbeidet rett og slett vil bli normen. Dermed vil du alltid bli fristet til å gjøre det samme med fremtidige prosjekter.

4. Du verken godtar eller verdsetter prestasjonene dine

Du føler kanskje at du ikke har rett til å lykkes. Merkelig nok, er du til og med ansvarlig for å reversere nettopp de tingene som gjør deg vellykket. Du gjør det gjennom din egen måte å tolke prestasjonene dine på. Når du oppnår noe, setter du det til sides som noe uviktig, og ved å gjøre nettopp dette, mister du motivasjonen din.

Det er som om du føler at du kun kan oppnå ting som egentlig ikke er så verdifulle eller nyttige. Hvis de var verdifulle, ville du ikke ha klart å oppnå dem. Dette blir til en ond sirkel: du er både mishandleren og offeret på samme tid. Slik atferd vil bare tilfredsstille og oppmuntre nevrotiske impulser.

Mann står ved havet
 

5. “Viktimisering”, et tegn på at du boikotter deg selv

Noen ganger hindrer vi vår egen vekst ved å gi oss selv mindre verdi og ved å gjøre oss selv til offeret. Hvordan i all verden skal jeg kunne gjøre det når jeg ikke har visse evner eller ressurser? Vi gjemmer oss bak våre mangler og begrensninger og nekter å forlate komfortsonen vår.

Viktimisering, å gjøre oss selv til offeret, er en strategi vi bruker for å prøve å rettferdiggjøre det å ikke gjøre noe. De som føler seg “viktimisert”, ser etter unnskyldninger i stedet for motivasjon. De gjør ikke dette bevisst: det er en fullstendig ubevisst handling. Det er sant at du noen ganger kan få sekundære fordeler fra dette, som en følelse av sikkerhet, noe som er grunnen til at vi fortsetter å oppføre oss på denne måten.

Det viktige her er å være klar over alle tegnene som kan tyde på at du boikotter deg selv. De vil gi deg ledetråder til hvorfor du ikke oppnår det du ønsker. Å være klar over atferdsmønstre som kan skade oss på denne måten, kan være et godt utgangspunkt for et mer tilfredsstillende liv.

 
  • Stamateas, B. (2008). Autoboicot. Cuando el tóxico es uno mismo. Barcelona: Grupo Editorial Planeta.