Delt ulykke - er det mer utholdelig?

28 juli, 2020
Tror du det kan være trøst i delt ulykke? Fortsett å lese for å finne ut av det.
 

Mange lurer på spørsmålet om delt ulykke er mer utholdelig fra forskjellige perspektiver. På den ene siden sier det gamle ordtaket, «Ulykke elsker selskap.» At du har det bedre når en ulykke skjer med mange mennesker og ikke bare deg. Imidlertid forsvinner ikke problemene dine på grunn av det faktum at andre er i samme situasjon som deg.

Likevel snakker andre om «To i nød gjør sorgen mindre.» Det trøstende elementet ved å vite at du ikke er den eneste som går gjennom en vanskelig situasjon. Er det noen sannhet i dette? Svaret er ja. Du kan observere dette fenomenet i mange hverdagslige situasjoner.

Når en student ikke består en prøve reduseres den negative innvirkningen ved å vite at de fleste av klassekameratene kan ha hatt samme skjebne. Tilsvarende finnes støttegrupper for mennesker med en psykologisk lidelse en stor hjelp fordi de kobler sammen mennesker som gjennomgår lignende opplevelser.

Men hva er grunnlaget for alt dette? Bør du være glad for andre menneskers ulykke? Er du i bunn og grunn dårlig? Ikke i det hele tatt. Flere årsaker kan forklare hvorfor dette skjer.

Delt ulykke.

Delt ulykke: Effekten av sosial sammenligning

 

Forskning innen sosialpsykologi observerte presset som sosiale grupper utøvde på individer over flere år. Mye av menneskers identitet er smidd i forholdet til andre, og derfor er deres innflytelse på selvbildet ditt stort.

Alle mennesker har en tendens til å sammenligne seg selv med andre for å måle sin egen verdi. Resultatet av denne sammenligningen vil ha innvirkning på konseptet av deg selv. Når noe uheldig skjer med deg, lener derfor vekten av sammenligning mot deg. Dermed føler du deg annerledes og underlegen og begynner å oppleve alle slags negative følelser.

Ved å finne andre mennesker i samme situasjon blir sammenligningen mer gunstig for deg. Dette fordi det på en måte beskytter selvtilliten din. Du vet at du ikke lenger er den eneste som mislyktes.

Det er ikke en ulykke, men en del av menneskeheten din

Lettelsen som kommer av å vite at en vanskelig situasjon ikke bare angår deg, minner deg om din delte menneskelighet. Det emosjonelle sjokket kan være stort når en negativ og uventet hendelse kommer over deg.

Du kan mislykkes på en viktig eksamen, eller partneren din kan være utro, eller du kan få panikk … Alle disse situasjonene plasserer deg i utgangspunktet i en vanskelig posisjon. Du føler at du som person har mislyktes; at du ikke er tilstrekkelig, og at noe er galt med deg.

Å være klar over at du ikke er den eneste som har problemer utvider perspektivet ditt. Det minner deg om at du er menneskelig, og at alle kan oppleve positive og negative hendelser. Smerte en del av opplevelsen like mye som glede. Både fiasko og suksess er en del av livets eventyr.

 

Det eneste som vil hjelpe deg er å roe ned tankene og roe den indre dialogen som anklager deg. Å normalisere følelsene dine som en forbipasserende og akseptabel prosess. I tillegg kan det å se hvordan andre mennesker møter lignende omstendigheter motivere deg til å bruke dine egne ressurser. I tillegg kan du ta ideer fra dem for å gjøre det bedre.

En trist kvinne.

Delt ulykke – ta grep

Til tross for at du føler lettelse når du opplever delt ulykke med andre, må du huske at nøkkelen er å alltid ta grep. Hvis du mislyktes på en eksamen bør du studere mer for å forbedre den neste. At mange av klassekameratene dine også fikk dårlige karakterer forbedrer ikke dine.

På samme måte må du finne ut dine egne mestringsressurser for å komme over det hvis forholdet ditt ble avsluttet. Det er ikke en god idé å oppsøke de som går gjennom det samme for å glede deg over lidelsen deres. I stedet kan du motivere dem til å komme seg videre. Å finne mennesker i samme situasjon betyr ikke at du må være med på delt ulykke ved å være offer, sint eller ulykkelig.

Handlingene dine vil alltid få deg ut der du er og lede deg dit du vil. Hvis du skal sammenligne deg med andre, la det være for å inspirere deg til å fortsette. Å observere hvordan andre aksepterer uhell som en del av livet og lære av dem. Len deg på andre for å reparere vingene dine og dra ut og fly igjen.

 
  • Festinger, L. (1954). A theory of social comparison processes. Human relations7(2), 117-140.
  • Robinson, W. P., & Tajfel, H. (Eds.). (1996). Social groups and identities: Developing the legacy of Henri Tajfel. Psychology Press.