Cherophobia, den irrasjonelle frykten for å være lykkelig

De som lider av cherophobia er redde for å være lykkelige. Følgelig stopper denne frykten dem i å lete etter situasjoner som kan føre til lykke.
Cherophobia, den irrasjonelle frykten for å være lykkelig

Siste oppdatering: 16 august, 2022

Det høres kanskje selvmotsigende ut, men frykten for lykke eksisterer og er kjent som cherophobia. Det er en irrasjonell frykt som muligens er knyttet til angst. Det hindrer deg i å engasjere deg i aktiviteter som gjør deg glad.

Hvis du stopper opp og tenker, vil du sannsynligvis innse at du av og til har vært vitne til dette fenomenet, enten hos andre eller deg selv.

Begrepet kan stamme fra det greske ‘χαρά’ som betyr lykke og glede, og ‘φοβία’ som betyr frykt og redsel. Det er imidlertid ganske komplisert å spore opprinnelsen, siden den faktiske lidelsen ikke finnes i Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM).

Hvem er redd for å være lykkelig?

Mennesker som lider av cherophobia unngår ofte iboende gledelige situasjoner. Dette betyr ikke at de vil føle seg ulykkelige eller triste. Tvert imot, mennesker med cherophobia avviser lykke fordi den følger med tristhet. Det de søker er å ikke føle seg triste.

En som lider av cherofobi vil ofte unngå en sosial begivenhet som vil få dem til å føle seg lykkelige. Det kan være fordi lykke ikke er permanent eller fordi å vise lykke gjør at andre rundt dem føler seg ulykkelige til sammenligning. Uansett har de en tendens til å unngå enhver situasjon som kan vekke en følelse av velvære i dem.

En trist jente.

De har også en tendens til å trekke seg tilbake og unngå enhver form for positiv endring i livet sitt. Kort sagt, de holder seg unna enhver mulighet til å føle seg bra, lykkelig og med en hvilken som helst følelse av velvære. Noen av deres typiske tanker inkluderer:

  • “Hvis jeg er lykkelig, vil noe vondt skje med meg senere.”
  • “Å vise glede er dårlig for meg så vel som andre.”
  • “Å prøve å være lykkelig er bortkastet tid og krefter.”

Denne typen mennesker opptrer ofte defensivt. De er heller ikke lette å overtale til å samhandle med andre. De er ofte usikre og usikre siden de ikke kontrollerer følelsene sine så godt. Disse negative følelsene bygger seg opp, noe som fører til at den lidende avviser enhver form for nytelse og følgelig lykke.

Eksempler på arrangementer en person som lider av cherophobia ikke ville delta

Hvis du kjenner en som lider av cherophobia, prøv å huske at det å invitere dem til visse sosiale begivenheter kan opprøre dem eller føre til krangel.

Et tydelig eksempel er en bursdagsfest. Her er en annen person i oppmerksomhetens sentrum, men du forventer at gjestene skal vise positive følelser og glede. En person med cherophobia er ikke villig til å vise disse følelsene. På samme måte vil et familiemåltid være en kilde til stress for en som lider av cherophobia.

Forretningsmiddager, lunsj med venner eller andre typer sosiale sammenkomster er også situasjoner en cherophobia-lidende unngår. I bunn og grunn vil de unngå enhver anledning som dreier seg om å møte andre mennesker.

Du kan velge å ikke invitere den personen eller ikke delta på et arrangement de skal til, slik at du ikke føler deg bekymret, ukomfortabel eller flau på deres vegne. Løsningen ligger imidlertid ikke i å innta noen av disse posisjonene.

Hvordan overvinne cherophobia

Siden det ikke er en klinisk anerkjent lidelse, er det ingen spesifikk behandling for cherophobia. Til tross for dette rådes pasienter til å gå til en psykisk helsearbeider. En psykolog kan anbefale nyttige øvelser, foreslå løsninger på problemene deres, eller tilby mulige behandlinger.

Men i første omgang er det viktig å akseptere at det er et problem. Dette er ofte det mest kompliserte trinnet i den terapeutiske prosessen. Av denne grunn er det normalt at pasienten trenger hjelp utenfra før de tar en avgjørelse.

1. Unngå isolasjon

Familie og venner bør være på utkikk i tilfelle en kjær begynner å isolere seg på en bekymringsfull måte. Dette ville være det første faresignalet.

Det er viktig for dem å besøke psykologen og gradvis akklimatisere seg sosialt. Du bør oppfordre den lidende til å gjeninnføre seg selv i sine sosiale sirkler og situasjoner de tidligere har unngått.

Du bør vite at du ikke kan endre deres personlighet. Og det er viktig at deres personlige valg blir tatt i betraktning når de setter opp den terapeutiske behandlingsplanen.

Du bør følge den lidende gjennom hele denne prosessen. Dette vil forbedre din bevissthet om problemet. Dessuten vil bedre resultater oppnås ved å være involvert i tilfriskningen.

To personer klemmer.

2. Vær tålmodig

Endringene er store, så en person kan ikke overvinne cherophobia over natten. Både den lidende og de som ønsker å hjelpe må ha tålmodighet og akseptere at det er en langsom prosess.

Av denne grunn er det best å ikke stille høye forventninger. På denne måten vil den lidende ikke bli frustrert.

3. Søk hjelp

Noen ganger er mennesker med en psykisk lidelse de eneste som ikke innser at de trenger støtte i rehabiliteringsprosessen.

Dette kan skje enten ved å benekte at problemet eksisterer eller ved å skamme seg over å snakke om det. De kan ikke ta steget til å be om profesjonell hjelp.

Bare en profesjonell er i stand til å håndtere situasjonen og gi pasienten nøkkelen til gradvis å overvinne problemet. Derfor er det viktig for pasienten å lytte til de som anbefaler dem å søke profesjonell hjelp.

Hvis du er en del av den sosiale sirkelen til den cherophobia-lidende, er det viktig at du påtar deg en beskyttende rolle. Som vi nevnte tidligere, må du være tålmodig, men også ta grep. Av denne grunn kan du ikke forbli uvitende om problemet, siden dette vil skade den lidende.

Til slutt bør du alltid legge merke til hvis en person i din nære omgangskrets begynner å trekke seg sosialt tilbake. Som alle psykiske problemer må det behandles raskt og med profesjonell hjelp. I tillegg bør du ikke glemme menneskene rundt pasienten, da de spiller en viktig rolle i restitusjonsprosessen.

Det kan interessere deg ...
Lykke og frykt – er de gjensidig ekskusive?
Utforsk Sinnet
Les det hos Utforsk Sinnet
Lykke og frykt – er de gjensidig ekskusive?

Lykke og frykt kan overleve i samme rom. Å la frykt lamme oss er å være lenket og begrenset til en liten boble av beskyttelse.