Avhengighet av løping: Når du løper mer, er det aldri nok

· november 23, 2018
Løping er en sunn treningsvane som kan forbedre helsen din. Men det kan også bikke over og bli til en avhengighet.

Det tar vanligvis tid og krefter å begynne å trene. Det krever mye selvkontroll og mye viljestyrke for å gjøre trening til en vane. Når vi gjør det til en vane, kan det bli en uerstattelig hobby i våre liv. Å drive med idrett gir så mange fordeler, inkludert en bedre fysisk form, et bedre utseende, og flere positive følelser. Men kan trening bli skadelig? Ja, selvfølgelig. Faktisk, hvis trening blir vårt livs fokus, kan det bli en besettelse. Å trene vil aldri være nok til å tilfredsstille deg, og du vil hele tiden kreve mer. Et eksempel på denne besettelsen er en avhengighet av løping.

Fordeler med å løpe

Trening bidrar til bedre helse. På den ene siden bidrar det til å forhindre kardiovaskulære problemer og andre kroniske sykdommer. Det reduserer også risikoen for en tidlig død. Trening forbedrer også humøret vårt og fremmer positive følelser. I tillegg påvirker det søvnkvaliteten vår. Men hva er fordelene med løping spesielt?

«Å løpe lenge og hardt er et ideelt antidepressivt middel, siden det er vanskelig å løpe og synes synd på seg selv på samme tid.»

– Monte Davis –

En mann som løper

Denne aktiviteten kan produsere en eufori kalt runners high. Runners high er en treningsrus og et fenomen som forskere har studert mye. Det er en nevrologisk belønning som dukker opp etter at man har løpt lange avstander. Virkningene er klare. Det forbedrer humøret og gir en følelse av velvære samtidig som det reduserer smertefølelser.

Hvordan blir man kvitt en avhengighet av løping?

Nå, hvordan blir løping, en gunstig atferd, til noe som er vanedannende og skadelig? Virkeligheten er at løping innebærer en rekke fysiologiske, psykologiske og sosiokulturelle faktorer som bidrar til faren.

«Å legge kilometere i din daglige trening er som å sette penger i banken. Du begynner å få renter tilbake umiddelbart.»

– Hal Higdon –

På det fysiologiske nivået aktiverer vi det endogene opioidsystemet i hjernen når vi løper. Opioide stoffer som endorfiner aktiveres, og dette bidrar til en smertestillende effekt og økning i følelsesmessig velvære.

På det psykologiske nivået begynner de faktorene som påvirker denne prosessen, med hvordan man forbedrer sinnstilstanden. Å løpe regelmessig fører til en økning i selvsikkerheten, selvfølelsen og det styrker sosiale relasjoner.

Til slutt har de sosiokulturelle faktorene knyttet til det ideelle kroppsbildet en stor innvirkning. Vi ser løping som en måte å ha den perfekte kroppsbygningen på. Faren er at løping blir verktøyet for å oppnå en rekke personlige fordeler, for eksempel en bedre kropp.

Når utvikler man en avhengighet av løping?

I begynnelsen er en løpevane ikke nødvendigvis dårlig. Faktisk, hvis du har en vanlig og balansert rutine, kan du dra nytte av dets positive sider uten å skade deg selv.

«Alle som har løpt før vet at den viktigste verdien er at det eliminerer spenning og frigjør andre bekymringsfulle ting som dagen kan bringe.»

– Jimmy Carter –

Avhengighet av løping oppstår når vi ikke lenger trener av glede. Snarere blir det en forpliktelse, en besettelse som styrer vår rutine. Derfor mister vi evnen vår til å kontrollere denne oppførselen. Dette øker sjansene for å bli skadet og føle ubehag.

En mann som løper i skogen

Også, når vi står overfor en avhengighet, endres vår oppførsel generelt fordi vi føler at vi må trene. På grunn av dette blir vi mer engstelige og irritable i andre områder av livet vårt. Disse andre områdene kan skyves til side mens løpingen tar over. Vårt sosiale, familie- og arbeidsliv kan bli svekket fordi vårt hovedmål er å løpe, selv om dette betyr å legge til side ting som var viktige for oss før.

Bilder gjengitt med tillatelse av Seth Macey, Steven Lelham og Emma Simpson.