Å tenke annerledes for å leve annerledes

23 november, 2020
Å tenke annerledes krever å trene sinnet mot en mye mer fleksibel, elastisk og kreativ tilnærming. Faktisk vil det la deg reagere bedre på hverdagens endringer og utfordringer. Å oppnå dette krever selvfølgelig stor innsats.

Å tenke annerledes fører til å leve annerledes. Folk forankrer seg ofte i faste mentale fokuser og blir sta, lite fleksible soldater. Dermed, og nesten uten å vite det, slutter de å finne nye løsninger på problemer, løsninger på skuffelser og perspektiver i møte med daglige utfordringer. Det å tenke annerledes er ikke lett, men det kan være forskjellen mellom velvære og lidelse.

Hva hindrer deg i å tenke på en raskere, mer original og enda sunnere måte? En av de mest fremtredende personene innen psykologi som undersøkte dette emnet var Abraham Luchins.

I 1942 publiserte han et eksperiment med tittelen “Water Jug Problem” der han viste at våre viktigste problemer er mental rigidhet, fordommer og til og med frykt.

Mennesker frykter det som er nytt. Folk har en tendens til å være usikre når det gjelder endring av atferd og innføring av nye ting i rutinen. Utfordringen er å revurdere tilnærminger og deaktivere gamle arvede tankemønstre. Videre må de oppdage forsvarsmekanismene de bruker på daglig basis, og som de vanligvis ikke er klar over.

I følge Luchins ville strategien for å forbedre disse realitetene verken være mer eller mindre enn å benytte seg av mer fleksibel tenkning. Hovedsakelig for å kunne tilpasse seg et miljø i stadig forandring som blir stadig mer krevende.

“Ingenting truer et korrupt system mer enn frie tanker.”

– Suzy Kassem –

Å tenke annerledes for å leve annerledes.

Å tenke annerledes for å leve annerledes – hvordan gjør jeg det?

Alle har evnen til å oppfatte de samme tingene: lyden av en storm som nærmer seg, lukten av våt jord, regnet som treffer vinduene osv.

Til tross for at alle mennesker kan oppfatte samme stimuli, tolker hver og en dem det også på sin egen måte. Med andre ord, blant annet i henhold til erfaring, personlighet, utdannelse, miljø, humør, preferanser og aversjoner.

Mens noen er ukomfortable med å være i nærheten av en storm, liker andre det. Det er ikke noe større problem i dette, hver person har sine egne særegenheter som lar dem filtrere og forstå virkeligheten på en eller annen måte.

Det sentrale problemet er at den spesielle måten å behandle det som omgir dem og det som skjer, noen ganger går gjennom et teppe av negativitet og forsvarsløshet. Også gjennom den mentale rigiditeten der de bare kan se mørket i enden av tunnelen.

Så hvordan kan du begynne å tenke annerledes for å leve annerledes? Hvordan gjøre det når tankene dine oppstår automatisk og i mange tilfeller formidles av følelsene dine? Fortsett å lese for å finne det ut!

Elastisk tenkning

Dr. Abraham Luchins forutså behovet for å utvikle en annen type mental tilnærming allerede på 1940-tallet. En som lar mennesker overleve og reagere på et miljø i endring fullt av stimuli.

I tillegg introduserte Leonard Mlodinow, en kjent fysiker og matematiker et begrep av stor interesse for psykologi for noen få år siden. Han refererte til det som “elastisk tenkning”.

Mlodinow samarbeidet med Stephen Hawking i flere av bøkene hans. Faktisk er han fortsatt en av de mest interessante vitenskapelige formidlerne. Hans bidrag til  elastisk tenkning er en direkte invitasjon til å tenke annerledes, og ikke bare å leve bedre. Å tenke annerledes kan også bidra til din lykke og til og med til samfunnets fremgang.

Denne ideen er basert på følgende søyler:

  • Du må slutte å ta ting for gitt. Komfortable ideer er bedøvende. Dermed er det på tide å bruke et kritisk blikk. Et som er skarpt og ikke vil føre til enkle svar.
  • Det er også på tide å begynne å gjøre noe som er veldig vanskelig: å tolerere tvetydighet, usikkerhet og til og med motsetninger.
  • Du må heve deg utover de mer konvensjonelle tankesettene.
  • Til slutt må du stole på både logikk og lateral tenking, den typen som inviterer deg til nyskapning.

Elastisk tenking frykter ikke det nye og aksepterer usikkerhet. Du vet og forstår at endringene er konstante. Du trenger ikke bare å tilpasse deg dem, du må dra nytte av dem.

Kvinne med lukkede øyne.

Å tenke annerledes tvinger deg til å oppdage ubrukelige tanker og åpner øynene dine

Du må være fleksibel for å respondere effektivt på dine daglige utfordringer. Alle vil gjerne bruke denne typen tilnærminger, så sunt som den elastiske tenkningen er, for å respondere mer innovativt på fremtiden som ligger foran oss. Imidlertid er det en annen ting du må ta hensyn til.

Utallige uhjelpelige og til og med skadelige tanker ligger i tankene dine. Spesielt de som negativt fôrer din indre dialog. De samme som forteller deg ting som “Du er ubrukelig og vil aldri komme over dette“, “Ting blir bare verre og det er ingenting du kan gjøre med det“, eller “Å ta risiko er meningsløst, bare vær i komfortsonen.”

Din indre dialog vil være mye sunnere, til og med berikende, hvis du renser strømmen av begrensende tanker som lever i tankene dine. Først da vil du tillate deg selv å tenke annerledes ved å gjøre litt plass til dine indre elastiske tanker. De som er i stand til å se verdifulle muligheter i hver forandring.

Tankene og hjernen må også forandre seg og tilpasse seg de nye tidene. Dette krever konstant arbeid og en fast forpliktelse til deg selv. Er du klar?

  •  Luchins, A. (1942). Mechanization in problem solving: The effect of Einstellung. Psychological Monographs, 54(6), i-95.