Viktigheten av å innrømme at du ikke føler deg bra når du er deprimert

Tynger verden deg? Undergraver håpløshet all din ånd og energi? I så fall må du komme ut og si det, enn så vanskelig det enn kan være. Det å forklare at du ikke kan håndtere ting vil hjelpe deg mer enn du tror. Finn ut hvorfor her.
Viktigheten av å innrømme at du ikke føler deg bra når du er deprimert
Valeria Sabater

Skrevet og verifisert av psykologen Valeria Sabater.

Siste oppdatering: 04 desember, 2022

Hvordan føler du deg i dag? Hvordan går det med deg i dag? Føler du deg oppmuntret og håpefull og sterk nok til å møte dine forpliktelser? Eller føler du at du knapt tåler dine demoraliserende følelser? I så fall lider du sannsynligvis av depresjon. Som enhver psykisk lidelse dreper den all motivasjonen din. Dessuten gjør det det ekstremt vanskelig for deg å verbalisere hvordan du føler deg.

Hvis du er fanget i depresjonens sorte hull, vet du sannsynligvis ikke hvordan du skal begynne å prøve å forklare det, så det er lettere å si ingenting. Du velger å tie og gjemme deg fordi du ikke vil plage noen med problemene dine. Det er fordi du er redd for at du vil bli fortalt “Du er alltid den samme” eller, enda verre, “Du trenger bare å komme deg ut og kose deg”.

Når det er sagt, vil det være noen virkelig vanskelige dager når du føler at du må bryte den hermetiske barrieren og snakke med noen. Men sinnet ditt bedrar deg ofte ved å få deg til å tro at ingen bryr seg om deg når det virkelig ikke er tilfelle. Men stemmen til depresjon er forrædersk og manipulerende, og den mater sinnet ditt med løgner.

Selvfølgelig er det mennesker som elsker deg, som ønsker å hjelpe deg og fremfor alt lytte til deg. Men å innrømme at hele verden ser ut til å falle sammen inni deg, krever mot. Likevel vil det å snakke om følelsene dine helbrede og frigjøre deg, og vil tillate deg å handle i møte med det som skjer med deg. Bare husk, depresjon forsvinner ikke i løpet av et par dager eller en måned, og tilbakefall og mørke øyeblikk, etter noen dager med klarhet, er vanlige.

Trist eldre mann som sitter og tenker at du bør innrømme at du ikke føler deg bra
Å uttrykke smerte er mer terapeutisk enn du kanskje tror.

Behovet for å innrømme at du ikke føler deg bra

Når du har influensa, blodtrykksfall eller migrene, nøler du ikke med å fortelle den som står deg nær “jeg føler meg ikke bra”. Din kollega, venn eller familiemedlem vil sannsynligvis si til deg: “Gå hjem, ring legen, hvil, ring meg hvis du trenger noe” eller “Jeg blir hos deg en stund til du føler deg bedre”.

Men når angst hindrer deg i å puste og engstelse fyller sinnet ditt med skarpe negative tanker, forblir du stille. Det er fordi, mens samfunnet har normalisert å snakke om fysisk smerte, er emosjonell smerte tabu. Derfor finner du det vanskelig å snakke om hva som gjør deg vondt når du lider psykisk. Ikke overraskende forverrer dette situasjonen din.

Hvis du er deprimert, vil du ha en veldig begrenset kapasitet for emosjonelle uttrykk. En studie utført av Dr. Jonathan Rottenberg, forfatter av bøker som Depths: The Evolutionary Origins of the Depression Epidemic (2014), slår fast at en pasient med en depressiv lidelse har mange vanskeligheter med å uttrykke hva de føler. Generelt er lidelsen deres ikke-verbal og materialiserer seg i deres reaksjoner, tretthet, uttrykk, bevegelser osv. Handlingen med å snakke og kommunisere tankene og følelsene sine er kompleks og ekstremt slitsom for dem, men de må gjøre en innsats for å gjøre det. De må ta steget og si høyt «Jeg føler meg ikke bra», så deres behov og frykt kan gjenkjennes.

Å dempe smerten og tankene som bygger en psykisk lidelse forsterker og forverrer den psykiske virkeligheten enda mer.

Når depresjon gjør at du føler deg trett

Depresjon etterlater deg uten energireserver. Følelser av motløshet og håpløshet er ledsaget av en kontinuerlig følelse av fysisk svakhet. Kroppen din beveger seg saktere og du føler deg tynget. Du lider også av søvnforstyrrelser som kan veksle mellom søvnløshet og overdreven søvn.

Ved å innrømme at du ikke har det bra, ber du virkelig om hjelp. Det er helt akseptabelt å gjøre dette. Tross alt skulle du virkelig ønske at du kunne fortsette som normalt, men det er umulig.

Du kan ikke tenke klart og alt virker kaotisk

Depresjon er som å bo i et veldig lite hus med bittesmå vinduer. Alt føles kvelende, verden er et mørkt sted, og det du ser gjennom de små vinduene virker rart og meningsløst. Det er vanskelig å fokusere oppmerksomheten, hukommelsen svikter og omverdenen føles kaotisk. Du kan rett og slett ikke identifisere deg med det.

Dette betyr at du ikke er i stand til å håndtere de enkleste oppgavene. Du glemmer handlelisten og kommer for sent til de fleste avtalene dine. Du glemmer både det viktige og det trivielle.

Du føler deg alene og tenker du er verdiløs

Å innrømme at du ikke føler deg bra er en handling av mot fordi det vil tillate deg å motta støtte og bli forstått og støttet. Det å uttrykke hvor dårlig du har det viser faktisk ikke svakhet, men bekrefter det du føler slik at du kan takle det som skjer med deg. Husk at det ikke haster med å helbrede og behandle depresjon. Du må tillate deg selv å bli elsket, forstått og veiledet.

Depresjon er en fangevokter som liker å isolere deg fra miljøet ditt. Derfor, å innrømme at du lider, at du føler deg alene og at du ikke har det bra, betyr derfor at du kjemper mot det. Så gjør det. Kjemp mot stemmen som immobiliserer deg og vil at du skal være alene.

Mann i terapi og sier at jeg ikke har det bra
Å innrømme at du ikke føler deg bra er et utmerket første skritt. I terapi kan du nøste opp følelsene dine og alle følelsene som følger med dem.

Du kan ikke beskrive alt du føler, du kan bare si at du tar feil

Din limbiske aktivitet påvirkes av å sette ord på følelsene dine (Lieberman et al., 2007). Det betyr at amygdala, det lille nevrale området som er ansvarlig for å regulere følelser som frykt eller angst, reduserer hyperaktiviteten.

Å kommunisere og gi stemme til det som gjør deg vondt stimulerer gradvis prefrontallappen. Dette lar deg forbedre eksekutivfunksjonene dine litt mer. Det betyr at din hukommelse, resonnement og refleksjon vil øke for å minimere din emosjonelle lidelse. Følgelig, selv om det kan virke irrelevant, er det å innrømme at du ikke føler deg bra en inngangsport til forbedringen din.

Til å begynne med kan det være vanskelig for deg å forklare alt som skjer inni deg. Du kan føle deg redd, sint, håpløs, forvirret og negativ. Noen ganger kan du føle deg skyldig uten å vite hvorfor, og til og med hate deg selv uten grunn. Å innrømme dette er vanskelig og kan få deg til å skamme deg. Det er fordi du tror at ingen vil forstå deg.

Imidlertid er det alltid folk som er der for å lytte og forstå. Å snakke helbreder. Dtn frigjør og reparerer de ødelagte bitene som depresjonen bryter med sin vekt og illevarslende tilstedeværelse. Så ikke nøl. Be om hjelp og kommuniser med de som står deg nær og elsker deg.

Det kan interessere deg ...
Selvet i krise: Hvordan depresjon påvirker selvoppfatningen vår
Utforsk Sinnet
Les det hos Utforsk Sinnet
Selvet i krise: Hvordan depresjon påvirker selvoppfatningen vår

Depresjon påvirker selvoppfatningen. Det er en rekke kortikale endringer som forklarer denne ekstremt vanlige endringen. Vi tar en titt.



  • Lieberman, M. D., Eisenberger, N. I., Crockett, M.J., Tom, S. M., Pfeiffer, J. H., & Way, B. M. (2007). Putting feelings into words: Affect labeling disrupts amygdala activity in response to affective stimuli. Psychological Science, 18, 421-427.
  • Rottenberg, J., & Vaughan, C. (2008). Emotion expression in depression: Emerging evidence for emotion context-insensitivity. In A. Vingerhoets, I. Nyklíček, & J. Denollet (Eds.), Emotion regulation: Conceptual and clinical issues (pp. 125–139). Springer Science + Business Media. https://doi.org/10.1007/978-0-387-29986-0_8
  • Pennebaker, J. W. (1997). Writing about emotional experiences as a therapeutic process. Psychological Science, 8, 162-166.

Innholdet på Utforsk Sinnet er utelukkende til for informasjons- og læringsformål. Det erstatter ikke diagnostisering, råd eller behandling fra en fagperson. Ved tvil er det best å konsultere en spesialist.