Tretimersregelen – raserianfall hos voksne

januar 16, 2020
Følelsesmessig modenhet er ikke en naturlig konsekvens av å bli eldre. Dessuten er det veldig vanlig å se mange voksne som fortsatt jobber med raserianfall, med de frustrasjonene som dukker opp når ting og mennesker ikke er som de vil eller forventer. Den gode nyheten er at de kan bruke tretimersregelen.

Tretimersregelen hjelper voksne med takle skuffelse. Overraskende nok er raserianfall hos voksne veldig vanlig, selv om de ikke er synlige og slående som barn. Som regel er en voksen mer diskret, rolig og stille fordi de tross alt også må møte frustrasjonene sine. De må takle de uheldige følelsene som får dem til å miste besinnelsen.

Innrøm det, verken årene eller modenheten gjorde deg til en effektiv skapning når det gjelder følelsene dine. Det er sant at vi ved noen anledninger møter voksne som sprenger i raserianfall som ligner på de av tre år gamle barn. Vær oppmerksom på at enhver person fremdeles innehar sitt eget indre barn og at de fortsatt blir såret og skuffet når ting ikke går «deres» vei.

Når de høye forventningene dine til visse ting ikke blir slik, må du lære å håndtere skuffelsen og sinnet. Dette er fordi det å samle seg et overskudd av negative følelser før eller siden vil spise deg opp innvendig.

Vi har alle en tendens til å bryte ut i et raserianfall i hverdagen vår, men lærte å skjule dem på et tidspunkt i livet. Å ha dem hele tiden vil bare føre deg til en utmattende tilstand. Dette er grunnen til at du bør ha noen enkle strategier for å håndtere dem.

Raserianfall hos voksne

En sint pinnsvin.

Raserianfall hos voksne er veldig vanlig, men manifesterer seg veldig annerledes enn de gjør hos barn. Til å begynne med er en av grunnene til at mange mennesker går i psykologisk terapi, fordi angstnivået deres er så høyt og de ikke vet hvordan de skal takle det. Når fagfolk derfor dykker dypere i opprinnelsen til slike dysfunksjonelle tilstander hos pasientene sine, er det vanlig å oppdage at de følger samme mønster.

Noen mennesker klandrer alle andre for deres skuffelser: familie, venner, partnere, kolleger, osv. Alle er imot dem og de alle svikter dem og bør straffes av deres vrede. Dette er nettopp den typen frustrasjon som blir til et raserianfall, selv om det mange ganger ikke er internt. Det blir en stille kamp som ustanselig ror mellom frustrasjon, raseri og skuffelse.

Raserianfall hos voksne viser seg ikke bare som raseri og den typen aggresjon som fører til at noen knuser ting. Mange av disse menneskene isolerer seg for å lufte ut det hele. Dermed er det ikke lett å rasjonalisere mange av tingene som skjer med oss ​​hver dag. Noen mennesker er definitivt i stand til å håndtere og akseptere deres daglige frustrasjoner og skuffelser. Andre er imidlertid sårbare og bør kjenne til noen strategier for å hjelpe dem med å håndtere det.

En kvinne puster dypt.

Daniel Goleman påpeker i boken sin Destructive Emotions at vår emosjonelle hjerne er den første som reagerer når noe dårlig skjer i miljøet vårt. Dette betyr at alt går gjennom det emosjonelle filteret før det når det rasjonelle.

Andre forskere som Joseph E. LeDoux fra University of New York observerte også noe lignende i studiene de gjennomførte. Mennesker handler i utgangspunktet på følelsene sine og følgelig mister de kontrollen ved mer enn én anledning.

Så hva kan vi gjøre når vi føler oss fanget av følelser? Hvordan skal vi opptre i de øyeblikkene hvor vi bare føler sinne og frustrasjon? Og hvordan handler vi når noe vi ikke liker kommer vår vei?

Du har tre timer på å handle

Våre raserianfall får ofte negative konsekvenser. På den ene siden (og sjeldnere) reagerer noen mennesker på en aggrandiserende måte. For eksempel høyner de stemmene sine og snakker respektløst eller til og med knuser gjenstander. På den annen side (og mye mer vanlig), takler andre sinnet og frustrasjonen sin i stillhet.

Du kan bruke en enkel strategi med et særegent utgangspunkt for å unngå det ene eller det andre: bevissthet. Gi deg selv tre timer til å håndtere og takle enhver negativ, irriterende eller frustrerende hendelse. Etter den tiden kommer du til å kunne løse det på en intelligent og moden måte. Du vil også kunne takle følelsene dine ordentlig, spesielt med frustrasjonen din.

Raserianfall hos voksne: Tretimersregelen

Først av alt, pust og ikke bli overrumplet av den første følelsen du har. Husk at sinne er den første følelsen som dukker opp når du er frustrert. Dermed bør du ønske det velkommen, men aldri la det lede handlingene dine.

Det første trinnet du må ta er å minske effekten og avlaste den fysiske spenningen som følger med. Forsøk å dempe uheldige tanker som det vanligvis fører med seg.

Hvis du holder sinne og raseri under kontroll, vil alt bli lettere fordi du tar bedre valg.

Fokuser og hold deg i ro

Raserianfall er typisk for barn som ennå ikke har lært å håndtere følelsene sine. Håndtering av raserianfall er en normal del av deres modningsprosess. Derfor burde voksne allerede ha passert dette stadiet. Det viktigste å gjøre etter at du opplever sinne, er å fokusere og tenke modent og på en balansert måte.

Ta to eller tre timer for å finne ut årsaken til ubehaget og frustrasjonen. Begynn med følgende spørsmål:

Svar rolig og tålmodig på spørsmålene ovenfor.

Ta grep

Raserianfall hos voksne: En voksen mann som ser på horisonten.

Det siste og viktigste trinnet er å generere et svar eller justere atferden din i løpet av disse tre timene. Det er ikke noe poeng å vente til i morgen. Raserianfall hos voksne skjer fordi det er noe truende med en bestemt situasjon og det frustrerer dem. Hvis du vurderer at et handlingsforløp er passende etter å ha vurdert det nøye, kan du handle etter det.

For eksempel kan du be om forklaringer fra alle som gjorde noe sårende og kreve at de respekterer grensene dine. Dette betyr at du bør løse konflikter rimelig, på en måte som vil få deg til å føle deg bedre og gjøre deg respektfull. Hvis du etter nøye refleksjon innser at du handlet impulsivt, må du innrømme det og be om tilgivelse.

Som konklusjon skjer ikke emosjonell modenhet bare når du blir eldre, den oppdateres ikke automatisk ved en viss alder. Du må jobbe mot denne prosessen. Dermed er det ingenting som er bedre enn å holde raserianfallene for deg selv og takle dem lydløst. Følg tretimersregelen!

  • Dalgleish, T. (2004). El cerebro emocional. Nature Reviews Neuroscience , 5 (7), 583–589. https://doi.org/10.1038/nrn1432
  • Goleman, Daniel (2002) Emociones destructivas. Kairós.
  • LeDoux, J. (2012, February 23). Rethinking the Emotional Brain. Neuron. https://doi.org/10.1016/j.neuron.2012.02.004