Trafikklysmetoden for å kontrollere sinne

22 desember, 2019
Trafikklysmetoden for å kontrollere sinne er et verktøy som bruker fargene på et tradisjonelt trafikklys for å lære barn hvordan de skal håndtere følelsene sine.
 

Trafikklysmetoden for å kontrollere sinne er et verktøy for barn i alderen 4-10 år for å hjelpe dem med å takle følelsene sine. Barn i den alderen klarer å identifisere grunnleggende følelser, men de har problemer med å håndtere dem riktig. Trafikklysmetoden bruker et gjenkjennelig symbol, det klassiske trafikklyset, for å lære barn hvordan de skal håndtere følelser, spesielt negative.

De fleste barn forstår akkurat hvordan et trafikklys fungerer fordi de ser dem hver dag, noe som gjør det til et ideelt symbol for emosjonell styring. Rødt betyr stopp, gult betyr vent og grønt betyr gå.

Hvorfor bruke trafikklysmetoden for å kontrollere sinne?

Hvis du bruker fargene på trafikklysene på barns sinne, lærer de å håndtere følelsene sine som om det var en lek.

Når det er sagt, kan du spørre deg selv hvordan du kan få et barn til å forbinde følelsene sine med et trafikklys. Hvis du vil bruke trafikklysmetoden, må du først lære barn å knytte trafikklysfargene til følelser og atferd. I denne artikkelen forklarer vi hver farges funksjon og respons.

«Emosjonell selvinnsikt er grunnmuren til den neste grunnleggende emosjonelle intelligensen: å kunne riste av seg dårlig humør.»

-Daniel Goleman-

Guttunge sitter på fargerik bakke
 

Emosjonell selvregulering

Hvorfor er det så viktig for barn å håndtere følelsene sine? Laura Chica, en psykolog og livsstilsveileder, mener at det er viktig å lære barn emosjonell kontroll og oppmuntre til selvinnsikt. Hun mener at de trenger å lære å identifisere egne følelser og hvordan de skal reagere på dem. På samme måte må de lære at reaksjonene deres vil variere avhengig av humøret og at de har makt til å velge riktig reaksjon til hver situasjon.

En studie som ble utført av Pamela M. Cole i 2009 understreker viktigheten av emosjonell selvregulering for små for å forhindre mer alvorlige lidelser senere i livet. Derfor tar vi oss tid til å fremheve trafikklysmetoden for å kontrollere sinne. Det er et flott eksempel på en teknikk som kan hjelpe barn med å lære å kontrollere følelsene sine.

Et team ved Duke University Department of Psychology and Neuroscience trekker også fram viktigheten av emosjonell selvregulering for riktig utvikling. Ifølge studien risikerer mennesker som ikke lærer disse ferdighetene som barn å få senere helsetilstander.

Trafikklysmetoden for å kontrollere sinne – Hva betyr de tre fargene?

Rødt

STOPP, ro deg ned. Når du ikke kan kontrollere en følelse, spesielt sinne, må du stoppe akkurat som når du stopper ved et rødt lys i et veikryss. Hvis du føler deg overveldet av sinne, må du ta en pause og tenke på hva som skjer med deg.

Gult

TENK og reflekter over problemet og hvordan du føler deg. «Hvordan føler jeg meg akkurat nå?», «er jeg sint?» eller «føler jeg meg trist?». Be barnet tenke på alle mulige alternative svar og konsekvensene av situasjonen. Hva er den mest passende responsen? Hva er løsningen som gir flest fordeler?

 
Emojier og trafikklysmetoden

Grønt

HANDLE, løs problemet. Når barnet tenker på de mulige svarene, velger de det beste alternativet. Deretter utfører de det for å løse problemet de har. Å styrke de positive svarene er viktig for læringsprosessen. Ifølge Skinners forsterkningsteori hjelper positiv forsterkning barnet med å føle at innsatsen deres er gyldig og lagt merke til. Det oppmuntrer dem til å utføre de samme atferdsmønstrene i fremtiden.

Vi kan konkludere med at emosjonell regulering er en grunnleggende ferdighet å formidle til barn. Voksne må sørge for å gi barna verktøy for å kunne takle følelser som sinne, frykt og frustrasjon. Med tanke på hvor viktig denne ferdigheten er, er det flott at det finnes verktøy som trafikklysmetoden som hjelper barn med å lære på en morsom og tilgjengelig måte.

 
  • Planells, O. (2012) ¿Cómo educar las emociones? La inteligencia emocional en la infancia y la
    adolescencia. Barcelona: Cuadernos Faros
  • Chóliz, M. (2005). Psicología de la emoción: el proceso emocional. Universidad de Valencia