Hvordan stress kan påvirke en forhandling

februar 18, 2019
Når man blir stresset kan man miste evnen til å tenke klart. Om dette skjer under en forhandling, må vi vite hvordan vi skal håndtere det.

Å presse noen til å ta en beslutning og tvinge dem til å velge det vi vil, er forhandlingsstrategier som er mye brukt i næringslivet. Målet er å forvirre den andre personen. Ved å avlede oppmerksomheten fra de viktige elementene, kan vi få dem til å gjøre det vi ønsker. Vi har imidlertid ikke alltid muligheten til å lede hele prosessen. Noen ganger må vi i gang med en forhandling.

En forhandlingsprosess krever mer enn bare å vite hvordan man kommuniserer og forklarer ting med dyktighet. Håndtering av stress er også nødvendig, spesielt hvis vi må ta avgjørelser og avtaler i en hast. Hvis tiden renner ut, og vi må gi et øyeblikkelig svar, kan våre stressnivåer øke.

«Når du ser en vellykket bedrift, tok noen en gang en modig beslutning.»

– Peter Drucker –

Stress under en forhandling

Som vi har sett, kan det oppstå stress når vi forhandler noe, spesielt hvis vi føler oss presset. Men noen ganger kan stress være positivt. Nøkkelen er hvordan vi håndterer det.

Mange underliggende årsaker kan få oss til å føle oss overveldet når vi forhandler. En dårlig forhandling kan skje på grunn av en misforståelse med vår sjef eller kollegaer. Et prosjekt som ikke ble levert i tide og gjorde at selskapet ser dårlig ut eller en overdreven arbeidsbelastning, kan også forårsake stress.

Gruppeforhandlinger

Så når stresset invaderer oss, er det første som vi føler en overveldende følelse. Ideer hopes opp i hodene våre og hindrer oss i å tenke klart. I stedet for å gjøre det på en ordentlig og rolig måte, tar kaos over. Derfor, hvis vi er stresset og må forhandle på samme tid, har vi større sannsynlighet for å bli forvirret, og dette kan påvirke våre beslutninger.

Noen ganger kan stress få oss til å prøve å unnslippe. Vi begynner å føle mer press, så mye at vi ønsker å komme oss ut av situasjonen. Det kan til og med få oss til å føle oss usikre og som om vi ikke visste hvordan vi skal handle eller hvordan vi skal møte konflikten som måtte oppstå. Vi kan også være nådeløse med den andre personen eller ikke uttrykke våre meninger.

«Det viktigste i kommunikasjon er å høre hva som ikke er sagt.»

– Peter Drucker –

Hvordan redusere stress i forhandlinger?

Hvis vi gir etter for stresset, vil det være dårlige konsekvenser. Å lære å håndtere stress for å lykkes og ikke la oss bli revet med av press er viktig. For å gjøre dette er det viktig at vi tar hensyn til følgende trinn:

  • Vær godt forberedt på å forhandle: Å motbevise meninger på en forsvarlig måte er vanskelig hvis vi ikke er godt informert. Vi må ha nok kunnskap om emnet vi forhandler om. Å vite andre kollegers mening før vi forhandler kan også hjelpe oss med å vite hva vi kan forvente under forhandlingen.
  • Praktiser aktiv lytting: Dette er et viktig aspekt i enhver forhandling. Du må lytte til den andre personen før du snakker. Hva synes de? Hvilket poeng vil de ha? Det er bedre å ikke haste når det gjelder å snakke og lytte nøye på forhånd.
  • Bruk emosjonell intelligens: Hvis du begynner å føle deg stresset under en forhandling, vil du kanskje heve stemmen din og ikke høre på den andre personen. Derfor er det viktig å puste, roe ned og kontrollere dine følelser. Å identifisere både din egen og den andre persons følelser er viktig under en forhandling.
  • Start forhandlingene på nytt: Hvis forhandlingen har gått bort fra hovedmålet, kan du starte på nytt. For å gjøre det kan du gå tilbake til starten eller bare starte igjen en annen dag når du føler deg bedre og har nok informasjon til å gjøre det vellykket.
  • Ta deg tid: Å vite når du skal utsette eller gjenoppta en forhandling er viktig. Å haste hjelper deg ikke i det hele tatt.

«La oss aldri forhandle ut av frykt. Men la oss aldri frykte å forhandle.»

– John F. Kennedy –

To personer forbereder en forhandling

Forberedelser er nøkkelen

Stress kan sette oss i gang for å oppnå våre mål. Men hvis det kommer fra konstant press, kan stress påvirke deg og ikke la deg skinne.

Men hvis du vet hvordan du skal gjennomføre forhandlingen, hvordan du skal forberede deg på den, hvordan du skal håndtere mulige konflikter og hvordan du skal håndtere det resulterende stresset, vil alt bli mye lettere.