Den rasjonelle rytteren og den følelsesmessige hesten: Å finne balanse

mars 6, 2019
Når din følelsesmessige hjerne og rasjonelle hjerne er i balanse, har du en klar oversikt over deg selv og din situasjon.

Hjernen er symbolsk delt inn i to halvdeler. Høyre side er den «emosjonelle» eller «intuitive» halvdelen og venstre er den «rasjonelle» siden. Å finne balanse, og dermed trivsel, bestemmes av forholdet mellom disse to motstående sidene.

Filosofisk sett er det emosjonelle senteret det eldste området i hjernen. Likevel er det det nyeste området, den logiske og rasjonelle neocortexen, som lar oss utføre sofistikerte mentale oppgaver.

Følelser og rasjonalitet er ikke motstridende krefter, da følelser er grunnlaget for resonnement og hjelper oss å dømme våre erfaringer. Hjerneforskeren Paul MacLean sammenligner forholdet mellom rasjonelle og emosjonelle sider av hjernen vår med forholdet mellom en kompetent rytter (erfaren og logisk) og hans hest (sterk og instinktiv).

Personlig balanse bestemmes av forholdet mellom følelsesmessige og rasjonelle sider i tankene dine.

Illustrasjon av sinnets emosjonelle og rasjonelle sider.

Å finne balanse

Ordet balanse kommer fra Latin aequilibrĭum, sammensatt av aequus som betyr «like» og libra som betyr «balanse». Vi ser alle balanse i egenskaper som harmoni, likestilling, selvbeherskelse, visdom, sunnhet og selvfølgelig hos mennesker som har god mental helse.

Når din følelsesmessige hjerne og rasjonelle hjerne er i balanse, har du en klar oversikt over deg selv og din situasjon. For eksempel, i en overlevelsessituasjon, ville begge systemene (emosjonelle og rasjonelle) kunne operere selvstendig, men i harmoni. Derfor er det viktig å finne balanse.

Den følelsesmessige siden vil gi deg energi til å ta øyeblikkelig handling (for eksempel å holde fast i et rekkverk eller en hylle hvis du faller fra en klippe). Men det er den rasjonelle siden som ville tenke på hva du skal gjøre etterpå (slik at du ikke henger fra en klippe for alltid).

Personlig balanse bestemmer ditt velvære.

Rytteren og hesten

En dyktig rytter må lære å kontrollere hesten sin hvis han vil ri på den. Det å styre hesten er enklest for rytteren på en hindringsfri vei og i godt vær. Men hvis noe uventet skjer, for eksempel en høy lyd eller et truende dyr, vil hesten steile. Rytteren må holde seg fast, finne balanse og forsiktig roe hesten ned.

Et lignende fenomen oppstår når noen opplever en livstruende situasjon, terror eller til og med seksuell lyst. Situasjoner som dette gjør det mye vanskeligere å holde seg i kontroll. Dette skyldes at når det limbiske systemet oppdager en intens situasjon og bestemmer at det er en trussel, begynner det å miste forbindelsen til det rasjonelle systemet (pannelapper).

Behandling av rasjonell og emosjonell krever balanse, som å ri på en hest.

Derfor viser nevrovitenskapelig forskning at dårlig forståelse ikke forårsaker de fleste psykologiske problemer. Det er faktisk stresset oppmerksomhet og oppfatningsområder i hjernen som gjør det. Det er veldig vanskelig å tenke på avanserte logiske ideer når din emosjonelle hjerne er i full beredskap og bare fokuserer på oppfattede farer.

Hva skjer hvis rytteren ikke kan kontrollere hesten?

Noen ganger blir du sint på noen du elsker eller frykter noe du må gjøre. Dette fører til en intern kamp. Magefølelsen din og hjernen begynner et slag som sjelden føles bra, uavhengig av hvem som blir vinneren.

Hvis rytteren (rasjonell hjerne) og hesten (følelsesmessig hjerne) er uenige, hvem vinner? I utgangspunktet kan du si at den mektige hesten ville vinne. Egentlig er det mest sannsynlig at dette skjer, i hvert fall før hjernen er helt utviklet. Ifølge vitenskapelige studier skjer det rundt tidspunktet man er 21 år. Før det har pannelappen fortsatt ikke fullført utviklingen. Med mindre du har utviklet ferdigheter for å kompensere for den svakheten, er den rasjonelle hjernen en underdog i kampen mot det limbiske systemets energi.

Når hjernen har fullført sin utvikling (eller nesten fullført, da den aldri slutter å utvikle seg), er det mye lettere å kontrollere sin instinktive og følelsesmessige side. Selvfølgelig er opplevelsene og ferdighetene som er oppnådd i livets oppturer og nedturer en stor hjelp. Disse to verktøyene, erfaring og følelsesmessig intelligens, er det som hjelper deg med å ta kontroll over dine tanker og følelser og tøyle din emosjonelle hjerne. Å slippe den fri kan forårsake kaos i livet ditt.

«Følg ditt hjerte, men ta hjernen med deg.»

-Alfred Adler-