Røykeslutt: programmer for å hjelpe til med å bli kvitt vanen

På grunn av det store vanedannende potensialet til tobakk, er det ikke en lett oppgave å slutte å røyke. Den gode nyheten er at det finnes ulike farmakologiske og psykologiske metoder som kan hjelpe. Vi snakker om dem i denne artikkelen.
Røykeslutt: programmer for å hjelpe til med å bli kvitt vanen

Siste oppdatering: 04 juni, 2022

Mange røykere ønsker å slutte. Imidlertid er det også mange som ikke føler seg forberedt på å møte utfordringen, og bare en liten prosentandel av dem vil klare det uten hjelp. Av denne grunn er det viktig å vite om de forskjellige programmene og metodene for røykeslutt som for tiden er tilgjengelige.

Selv om antallet røykere har gått litt ned de siste årene, er dataene fortsatt alarmerende. Spesielt med tanke på den alvorlige helseskaden røyking forårsaker sammen med dets store vanedannende potensiale.

Mer enn 70 prosent av røykerne hevder at de ønsker å slutte å røyke permanent. Likevel er det få som oppnår målet på egenhånd. Innenfor rammen av profesjonell hjelp søker røykeslutt å hjelpe røykere med å slutte med tobakksbruk gjennom ulike prosedyrer.

Røykeslutt har vært tilnærmet i årevis fra forskjellige vinkler, noe som har gitt opphav til en rekke farmakologiske og psykologiske alternativer. Foreløpig er kuren med høyest suksessrate en kombinasjon av begge behandlingene.

Bilde av en hjerne med rykende sigarett

Farmakologisk røykeslutt

Nikotinerstatningsterapi (NRT)

Dette alternativet består i å administrere nikotin til røykeren på en annen måte enn sigaretter. I dette området finnes det produkter som tyggegummi, plaster eller tabletter å suge på.

Den tilførte nikotinen må være i en bestemt mengde. Det må være tilstrekkelig for å redusere symptomene på abstinenssyndrom, men utilstrekkelig til å skape avhengighet.

Bupropion

Bupropion mangler nikotin. Dens handling fokuserer på å øke de tilgjengelige nivåene av dopamin og serotonin i hjernen. På denne måten aktiveres hjernens belønningskrets på lignende måte som når røykeren røyker en sigarett.

Psykologisk røykeslutt

Aversive teknikker

De første prosedyrene for røykeslutt som ble brukt på det psykologiske området var de såkalte aversive teknikkene. Målet deres var å få røykeren til å slutte å oppfatte tobakk som en hyggelig stimulans og se det på en negativ måte.

Blant disse teknikkene er rask røyking, metthet eller røykholding. For eksempel betyr rask røyking at røykeren må røyke sigaretter uten å stoppe, og inhalere røyken hvert sjette sekund, i omtrent 20 minutter av gangen. Disse metodene, til tross for at de er effektive, har åpenbare uønskede bivirkninger og helserisiko. Følgelig har de gått ut av bruk.

Atferdsmessige og kognitive teknikker

Disse terapiene kombinerer ulike kognitive atferdsteknikker. De har en fordel fremfor de tidligere at de er ufarlige for røykerens helse. De har også større langsiktig suksess. Noen av teknikkene som brukes er som følger:

  • Progressiv reduksjon. Den består i å gradvis redusere nivået av nikotin som røykeren får i seg. Dette er enten ved å redusere antall daglige sigaretter eller bytte fra ett tobakksmerke til et annet med mindre nikotininnhold.
  • Stimuluskontroll. Mange av atferdsteknikkene fokuserer på det faktum at røykere har en tendens til å assosiere røyking med bestemte steder eller tider på dagen. Gradvis øker situasjonene der røyking ikke er tillatt. Derfor er avgiftning progressiv.
  • Problemløsning. Hovedmålet med denne teknikken er å øke mestringstroen til røykeren. Dette for å gjøre dem oppmerksomme på sin kapasitet og de personlige ressursene som er tilgjengelige for dem til å slutte å røyke og møte problemene sine.
psykolog med sin pasient

Gruppeprogrammer for røykeslutt

Intervensjonen kan gjennomføres både individuelt og i grupper. Imidlertid kan den sosiale komponenten i gruppen være en viktig kilde til motivasjon. Gruppeprogrammer for røykeslutt kombinerer vanligvis farmakologisk og psykologisk terapi. Likevel, hvis røykeren har kontraindikasjoner for stoffene eller rett og slett ikke vil ta dem, er det mulig å gjøre det uten dem.

Disse programmene varer vanligvis i fire til åtte økter, er mellom ti og 30 minutter lange og skjer ukentlig. Hvis behandlingen utelukkende er psykologisk, vil det være nødvendig med flere økter.

Programmet er delt inn i tre faser. Disse er forberedelse, oppgivelse og vedlikehold. Ikke bare røykeslutt tas opp, men også den essensielle forhåndsmotivasjonen. Videre tilbys det retningslinjer for deltakerne for å oppdage og håndtere eventuelle tilbakefall i fremtiden.

Det kan interessere deg ...
Hva gjemmer seg bak en røykevane?
Utforsk Sinnet
Les det hos Utforsk Sinnet
Hva gjemmer seg bak en røykevane?

Røyking er ikke akkurat behagelig for våre sanser. Første gang, har folk vanligvis ikke en god opplevelse med det. Men hva gjemmer seg bak en røyke...



  • Becoña, E. (1987). La modificacion del comportamiento de fumar, por medio de la tecnica de fumar rapido. Revista Latinoamericana de Psicología19(1), 19-30.
  • Rueda, M. G., Villegas, J. R., Rojas, J. S., & Miranda, E. C. Tabaquismo. Terapia farmacológica e intervención psicológica.