Problemet med sosiale sammenligninger

Folk som sammenligner deg med andre og påpeker feilene dine lider generelt av alvorlige emosjonelle problemer. I en verden der alle er like, er det modigste å være annerledes, å være autentisk.
Problemet med sosiale sammenligninger

Siste oppdatering: 12 desember, 2021

De fleste av oss har en veldig dårlig vane som vi kanskje ikke er klar over. Det begynner ofte i veldig ung alder, med at foreldrene dine sammenligner deg med andre, fremhever hva de har og hva du mangler. Voksne gjør det også, noen ganger med veldig gode intensjoner. Har noen noen gang påpekt dine mangler sammenlignet med andre? I dag skal vi snakke om årsakene til og problemene med sosiale sammenligninger.

Å våge å være annerledes er utfordrende i et samfunn som har en tendens til å verdsette konformitet. Du er kanskje ikke engang ute etter å gjøre opprør, men det er nok å gå utenfor grensene for hva som er “sosialt akseptabelt” for at folk skal begynne å peke.

Ingen er som noen andre. Ingen er bedre eller dårligere, og som det sies, sammenligninger er avskyelige. Likevel er det vanlig menneskelig atferd å sammenligne folk. Det er nesten en last, en smittsom besettelse som hemmer personlig vekst og tærer på identiteten din.

Tross alt gjør folk vanligvis ikke sammenligninger hvis de prøver å berømme deg for å være unik og spesiell. I stedet trekker de oppmerksomheten mot det faktum at du har mangler på en eller annen måte, at du faller utenfor normen.

Sammenligning er som gift for selvfølelsen din. Det er ille hvis du gjør det mot deg selv; hvis du har den dårlige vanen av å se utover for å finne din egenverdi. Det er like skadelig når andre forvrenger selvbildet, potensialet eller karakteren din når de sammenligner deg med andre.

“Ensartethet er død, mangfold er liv.”

-Mijail A. Bakunin-

En fyr som peker en finger i ansiktet ditt.

Hvorfor folk sammenligner

Leon Festinger foreslo en teori om sosial sammenligning i 1954 som understreket et interessant poeng. Hvis en person ikke har en klar idé om sin verdi, effektivitet eller egenskaper, fokuserer de vanligvis oppmerksomheten på de rundt seg. Det gir dem et referansepunkt å bruke for å evaluere seg selv. Kort sagt, folk prøver å definere hvem de er i forhold til andre.

Du vet sikkert at denne vanen er en kilde til konstant frustrasjon. Så hvorfor gjør vi det? Her er et eksempel. Tenk på en mor som stadig sammenligner sine to døtre. Hun minner de yngste nesten hver dag om at da søsteren hennes var på hennes alder, hadde hun allerede en jobb, et stabilt forhold og et barn.

Hvis det ikke var ille nok, må den yngre datteren tåle konstant gransking fra partneren sin også. Han forteller henne at hun er like usikker som en av kollegene hans, og at hun mangler motivasjon. Slike kommentarer har en betydelig innvirkning på den unge kvinnens selvbilde. Hvordan kunne de ikke det? De skaper usikkerhet og ødelegger selvfølelsen hennes.

Når du får et kompleks for noe, sa Konfutse at det starter som en gjest i hjemmet ditt, men det tar til slutt over fullstendig. Hvis andre mennesker også forsterker og gir næring til disse tankene hver dag, kan det få ganske alvorlige konsekvenser. Med tanke på hvor skadelig denne atferden kan være, lurer du kanskje på hva som forårsaker det. La oss ta en titt.

En fyr som setter fingeren på en trekloss.

Mangel på emosjonell intelligens

Folk som gjør mange sosiale sammenligninger har en tendens til å mangle emosjonell intelligens. Hvis du har dette i bakhodet, er det kanskje mindre sannsynlig at du engasjerer deg i denne typen atferd. De som gjør disse sammenligningene mangler empati til å forstå at hver enkelt person har sin egen personlighet, essens, tilstedeværelse og verdier.

Hvis du ikke kan forstå det, vil du ha vanskelig for å få kontakt med andre. Du vil ikke respektere dem, og du vil ikke være i stand til å sette deg selv i deres sko. Et annet prinsipp for emosjonell intelligens er passende kommunikasjon. Den tilnærmingen hevder at bruken av sammenligninger ikke er nyttig eller gyldig.

Hvis du prøver å snakke med noen om oppførselen deres, er det bedre å snakke spesifikt om hva de gjør uten å referere til noen andre.

  • Du bør for eksempel ikke si til et barn “Du er like dårlig i matte som broren din. Du er håpløs!” Den emosjonelt intelligente tilnærmingen vil være å si: “Jeg ser at du har noen problemer i matematikk, men jeg tror at hvis du prøver litt hardere og ber om hjelp, så går det bra.”

Folk som ikke verdsetter det de har

Folk som gjør mange sosiale sammenligninger setter kanskje ikke pris på det de har. Foreldre som tror at alle andres barn prøver hardere eller en ektefelle som ikke skjønner alt partneren deres gjør for dem osv. Du gjør det mot deg selv også. Når du sammenligner dine egenskaper med andres, verdsetter du ikke deg selv slik du burde.

En studie publisert i Journal of Personality and Social Psychology av Dr. Sebastian Deri og Dr. Shai Davidai fant at de som sammenligner seg selv og sine kjære med andre mennesker ikke setter pris på hvem de er eller hva de har. Deres pessimisme og misnøye hindrer dem også i å sette pris på sine kjære for den de er.

Du kan forestille deg hvorfor dette er svært problematisk.

En haug med mennesker som peker på en fyr - Problemet med sosiale sammenligninger

Emosjonell manipulasjon

Sist, men ikke minst, er det et tredje og til slutt uhyggelig potensielt motiv bak sosiale sammenligninger, som er å manipulere andre og skade deres selvfølelse. Dette er faktisk en vanlig taktikk blant de som ønsker å ha kontroll fordi de konstante sammenligningene er ydmykende og nedverdigende.

Avslutningsvis kan du se at selv om sosiale sammenligninger er vanlige, er de absolutt ikke sunne. Folk som gjør det mye har en tendens til å mangle respekt og empati, byggesteinene for sosial tilknytning. Hvis du selv er et offer for denne typen manipulasjon, prøv å unngå å spille inn i det. Stå opp for deg selv og forsvar din individualitet. Det er bare én deg, og det gjør deg verdig.

“Vi er sol og måne, kjære venn; vi er hav og land. Det er ikke vår hensikt å bli hverandre; det er å gjenkjenne hverandre, lære å se den andre og ære ham for det han er: hverandres motsetning og komplement.”

-Hermann Hesse-

This might interest you...
Hvordan slutte å sammenligne deg selv med andre
Utforsk Sinnet
Les det hos Utforsk Sinnet
Hvordan slutte å sammenligne deg selv med andre

Når du slutter å sammenligne deg selv med andre, vil du føle deg bedre, forbedre selvfølelsen og forholdene dine. Lær hvordan du gjør det her.



  • Deri, S., Davidai, S., & Gilovich, T. (2017). Home alone: Why people believe others’ social lives are richer than their own. Journal of Personality and Social Psychology, 113(6), 858-877. http://dx.doi.org/10.1037/pspa0000105