Pendulasjonsteknikken for å håndtere angst

Kvalen av traumer sitter ikke bare i sinnet ditt, men er også innprentet i kroppen din. En måte å håndtere denne typen lidelse på er med et verktøy som har sine røtter i somatisk terapi. Finn ut mer her.
Pendulasjonsteknikken for å håndtere angst
Valeria Sabater

Skrevet og verifisert av psykologen Valeria Sabater.

Siste oppdatering: 03 juni, 2023

På daglig basis kan du oppleve å stadig si «jeg må være sterk» eller «jeg må takle dette». Dette er fordi du hele tiden prøver å hente styrke og oppmuntring fra dine dypeste psykiske lag. Men ved å gjøre dette undertrykker du også følelsene dine. Du kveler tristheten og angsten for å prøve å takle alt og komme deg videre.

Som mennesker er vi programmert til å overleve, men ikke så mye til å være lykkelige. Hjernen vår prioriterer alltid å kjempe, overvinne hindringer og unngå smerte for enhver pris. Dette forklarer hvorfor det er så vanskelig for deg å håndtere de vanskelige følelsene dine. De er av typene som dør for deg som ikke forstår og regulerer dem riktig, de manifesterer seg i form av utallige følelser av fysisk ubehag.

Hvis du somatiserer din fortvilelse, lider du av uløste traumer. Lidelse viser seg ofte i form av panikkanfall, hjertebank, svimmelhet, hodepine og muskel- og skjelettsmerter. Det er for ikke å snakke om de psykiske effektene. Det er faktisk ikke lett å løse de sterke trådene til uhelte sår.

En psykisk ressurs du kan bruke er en teknikk basert på somatisk terapi. Du kan slippe byrden av angst i kroppen din takket være dette fascinerende verktøyet.

Pendulering er en teknikk som ble utviklet av Peter Levine innenfor konteksten av somatisk opplevelsesterapi.

Avslappet mann med lukkede øyne som tenker på pendelteknikken
Med pendulasjonsteknikken skanner du kroppen din på jakt etter områder med smerte og områder med ro.

Pendasjonsteknikken

Pendasjonsteknikken er en ressurs utviklet av Dr. Peter E. Levine i sammenheng med Somatic Experiencing-terapi. Levine er en av figurene innen medisin og psykologi som har bidratt mest til studiet og behandlingen av traumer. Bøker som Healing Trauma (2008) og Trauma and Memory (2015), er to svært suksessrike verker av ham.

Dr. Levine var stresskonsulent for NASA. Imidlertid er han mer kjent for sitt arbeid ved en rekke kliniske sentre som adresserer emosjonell smerte. Hans terapeutiske modell for somatisk opplevelse, ifølge forskning utført av det hebraiske universitetet i Jerusalem, er en effektiv ressurs for behandling av posttraumatisk stress.

Hans tilnærming til å håndtere traumer er basert på kroppsbevissthet. Han hevder det ikke er nok å være bevisst og reflektere over vår lidelse, angst og emosjonelle ubehag. Dette er fordi traumer forblir forankret i kroppen, forårsaker spenninger, panikkanfall, søvnproblemer, etc.

Målet med pendulasjonsteknikken er å frigjøre og kanalisere den frosne energien.

«Traumet ligger i nervesystemet vårt, ikke i tilfellet som oppsto det.»

– Peter A. Levine –

Målet med pendulasjonsteknikken

Pendulasjonsteknikken tar sikte på å ta individet fra en tilstand av angst til homeostase eller punktet av ro. Målet er imidlertid ikke bare å lindre stress eller oppnå en tilstand av indre avslapning. Det er ikke en avslapningsressurs, men en helbredelse av psykiske traumer. Derfor må vi huske på den intime koblingen mellom kropp og sinn.

Målet er å fokusere på de vanskelige følelsene som klamrer seg til oss, lære å tolerere dem, bryte dem ned og deretter gradvis forløse dem. Dr. Levine understreker behovet for å handle skånsomt, uten hastverk. Hver dråpe emosjonell smerte som hyperaktiverer sentralnervesystemet må kontaktes for å helbrede den. Dette unngår intensivering av psykiske traumer.

Slik gjennomføres det

Du nærer angsten din som stammer fra traumer daglig av visse mentale skjemaer, tilhørende følelser og noen kroppslige korrelasjoner som stammer fra nevnte psyko-emosjonelle tilstand. Kroppen din gjør vondt fordi sentralnervesystemet immobiliserer deg. Det er fordi det er grepet av dine levde erfaringer. Dessuten er sinnet ditt strandet i en tidligere opplevelse.

Pendulasjonsteknikken søker å «flytte» all din negative energi fra overspenning til ro. Fra smerte til lindring. Det innebærer å regulere fysiologien til trusselen for å bringe den til en sikkerhetstilstand. Denne prosessen er ikke lett, men du må prøve å trene sinnet, hjernen og kroppen til å håndtere traumer.

Slik fungerer det:

1. Når du føler kvaler, prøv å gi dem plass og tolerer dem

Noen ganger kan et minne komme til deg. Det kan være en viss stimulans, opplevelse eller situasjon som aktiverer i deg stikket av angst og smerte som kveler og lammer deg. Den første fasen av pendulasjonsteknikken krever at du kommer i kontakt med din emosjonelle smerte og beskriver den:

  • Hvor kjenner du smerten? Er det i brystet eller magen? Gjør den det vanskelig for deg å puste? Beskriv den.
  • Hvis du kjenner kvalen overvelde deg, fokuser bare på en liten del av smerten. Tanken er at du kan håndtere dette ubehaget, og derfor overvelder det deg ikke, og du kan jobbe med det.
  • Gjør deg kjent med propriosepsjon, kinestetiske opplevelser og alle slags subjektiv oppfatning. Traumer er tross alt ofte forbundet med mange fysiske minner, som lukt, smak, lyder osv.

2. Se etter smertefrie rom i kroppen din

Nå har du fått kontakt med områdene på kroppen din som er grepet av ubehag, spenning eller smerte, bli oppmerksom på områdene som ikke forårsaker problemer og er rolige og avslappede. For eksempel, kanskje en del av magen din ikke gjør vondt eller kanskje hendene, pannen eller nakken.

Skann kroppen din på leting etter disse harmoniske områdene og fokuser på den følelsen. Hvis du ikke finner noen, fokuser på lillefingeren. Finn et sted der ingenting skader eller forstyrrer deg, og alt er rolig.

3. Pendulasjon: bevege seg fra smerte til ro

Den siste fasen av pendulasjonsteknikken er den mest interessante. Det innebærer å føytte oppmerksomhet fra de anspente og smertefulle områdene til de avslappede delene av kroppen din. Du må gå fra smerte til ro, fra et bryst eller mage dominert av angst og kvaler til de mer harmoniske områdene av kroppen din.

Nesten uten å være klar over det, vil du bli langt mer tolerant overfor dine vanskelige følelser. Traumet ditt vil tine og frigjøre den emosjonelle energien som holdt deg tilbake og blokkerte deg.

Følelser som skam, frykt eller ydmykelse er tilstander knyttet til det opprinnelige traumet. De holder seg i årevis i form av energi i sentralnervesystemet.

Ansikt med lys inni som symboliserer effekten av pendulasjonsteknikken
Pendulasjonsteknikken er basert på ideen om at den emosjonelle energien til traumer endrer nervesystemet, og etterlater det i en tilstand av permanent beredskap.

Konklusjon

Ifølge Dr. Peter A. Levine har vi alle medfødte helbredende krefter som vi kan aktivere. Som vi har påpekt, selv om vi ikke er programmert til å være lykkelige, men til å overleve, er resiliens også en integrert del av det å være menneske. Og, i henhold til somatisk terapi, for å helbredes, kan vi rykke oss opp fra kroppene våre, bare gi oppmerksomhet til sinnet vårt.

Pendulering betyr å bytte fra en dimensjon til en annen, å flytte fra ett fast punkt til et annet, og omvendt. I dette tilfellet må sinnet ditt sakte og rolig klare å tolerere emosjonell smerte. For å gjøre dette, husk at du må plassere oppmerksomheten din på kartet over kroppen din for å overbevise den om å slutte å opptre defensivt.

Til slutt må du deaktivere de kroppslige reaksjonene som alltid er våkne og mobiliserte for å beskytte deg. Du må overbevise kroppen og hjernen din om at du er trygg.


Alle siterte kilder ble grundig gjennomgått av teamet vårt for å sikre deres kvalitet, pålitelighet, aktualitet og validitet. Bibliografien i denne artikkelen ble betraktet som pålitelig og av akademisk eller vitenskapelig nøyaktighet.


  • Barratt, B. B. (2013, January 10). The emergence of somatic psychology and bodymind therapy. London: Palgrave McMillan
  • Payne, P., Levine, P. A., & Crane-Godreau, M. A. (2015, April 14). Corrigendum: Somatic experiencing: Using interoception and proprioception as core elements of trauma therapy. Frontiers in Psychology
  • Levine, P.A. (2013). En una voz hablada. Cómo el cuerpo libera el trauma y restaura el bienestar, Buenos Aires: Alma Lepik.
  • Levine, P.A. (2013). Sanar el Trauma. Un programa pionero para restaurar la sabiduría del cuerpo, Madrid: Neo Person.

Denne teksten tilbys kun til informasjonsformål og erstatter ikke konsultasjon med en profesjonell. Ved tvil, konsulter din spesialist.