Nøklene for å være en bedre person hver dag

Du bør ikke vente til du opplever vanskelige situasjoner for å prøve å bli en bedre person. Du har muligheten til å vokse som person og bli en bedre versjon av deg selv hver eneste dag.
Nøklene for å være en bedre person hver dag

Siste oppdatering: 14 juli, 2021

Sigmund Freud sa en gang at vitenskapen ennå ikke har skapt en medisin så kraftig som snille ord. Du har sikkert lurt på om det finnes noen nøkler til å være en bedre person. Svaret på dette spørsmålet er komplekst. Å strebe mot dette målet vil imidlertid ha en transformerende effekt både for de rundt deg og for deg selv.

Videre er filosofi det feltet som behandles med definisjonen av denne eksistensielle kompetansen, som mer enn et formål er en ambisjon. De fleste er interessert i å bli et bedre menneske og jobbe mot det med jevne mellomrom. Hver eneste livserfaring, positiv eller negativ, bør tross alt hjelpe deg med å utvikle deg til et bedre menneske.

Noen ganger lykkes du, mens andre ganger tar det deg tilbake til startlinjen. Som Søren Kierkegaard påpekte, er nøkkelen imidlertid å ikke gi opp. Hemmeligheten her er å fortsette å fremme positive tanker til tross for eksistensielle motsetninger. Ønsket om en bedre fremtid starter med deg selv.

Nøklene for å være en bedre person hver dag

Hvis du vil ha nøklene for å være en bedre person hver dag, fortsett å lese. Tre disipliner har fokusert på dette: antropologi, filosofi og psykologi. I motsetning til hva mange tror, er dette derfor ikke bare relatert til positiv psykologi. I virkeligheten er flere disipliner interessert i å bli et bedre menneske.

På den annen side er det en detalj som er viktig å huske på. Dette målet må være en daglig ambisjon. Helt ærlig kan du ikke alltid fullføre denne oppgaven. Det er mer enn sannsynlig at du vil finne deg selv feilbarlig, og du har rett. Det vil ikke komme en dag der du innser at det ikke er noe med deg selv du bør jobbe med. Å være klar over dette er faktisk allerede en prestasjon i seg selv.

En tenkende mann.

Nøklene til å være en bedre person ifølge filosofien

Aristoteles påpekte at alle er i stand til å være gode og dydige. Du må imidlertid være vennlig for at det skal bli en vane. Her er noen nøkler for å oppnå dette:

  • Vær forsiktig. Forsiktighet er relatert til evnen til å være reflekterende. Dette betyr å tenke gjennom ting før du tar en beslutning og behandle andre med respekt og den takknemligheten de fortjener.
  • Temperamentkontroll (med andre ord emosjonell kontroll). Det er viktig at du lærer å mestre indre virkeligheter som sinne, raseri, ego eller behovet for makt for å bli et edelt vesen.
  • Rettferdighet. Å være rettferdig i alt du gjør, være respektfull og skille mellom rett og galt er viktig for å være en bedre person.
  • Styrke. Hvert menneske må ha mot til å forsvare sin tro.

Hva antropologien sier om dette emnet

Oliver Scott Curry er en antropolog ved University of Oxford og stipendiat ved Institute of Cognitive and Evolutionary Anthropology. Han gjennomførte en studie som Current Anthropology journal publiserte. I den adresserte han spørsmålene som bestemmer hvordan du kan bli en bedre person. Dr. Curry definerte disse dimensjonene som moralske regler som har blitt studert i 60 land. La oss se hva de er.

  • Ta vare på menneskene du bryr deg om. Det er viktig å tilegne seg atferd som gagner dem og som garanterer deres lykke.
  • Hjelp samfunnet ditt.
  • Lær å sette pris på tjenester og gi dem tilbake.
  • Vær modig og ikke vær redd for å stå opp for deg selv og det du tror på.
  • Respekter mennesker uansett hvem de er.
  • Del ressursene dine.
  • Ikke vær misunnelig på andre. Fokuser på deg selv.

Nøklene til å være et bedre menneske ifølge psykologien

Personer som Abraham Maslow og Martin Seligman nærmet seg dette emnet på en interessant, praktisk og nyttig måte. Å være en bedre person betyr å gjøre en reise gjennom områder som emosjonell intelligens og takknemlighet. For å gi ditt beste under alle omstendigheter må du strebe etter å oppnå autentisk selvrealisering.

Kvinne på en bro.

Dimensjoner du må jobbe med for å nå dette målet:

  • Selvkunnskap. Å kjenne deg selv er den eksistensielle terskelen og ditt viktigste formål til enhver tid. Å komme i kontakt med ditt autentiske selv vil definitivt veilede deg på reisen.
  • Praktiser aksept. Noe som sikkert vil redde deg fra lidelse, er å lære og akseptere mennesker for de de er. Til syvende og sist kan du ganske enkelt ikke endre visse virkeligheter, du kan bare godta dem.
  • Kontroller følelsene dine. Ingen har skyld i det som skjer med deg. Tross alt er du ansvarlig for deg selv, og du må handle hensiktsmessig. Dette betyr at du må lære å kontrollere følelsene dine. Du må også kunne respondere på en intelligent måte.
  • Tilgi, takk og anerkjenn. Å lære å tilgi andre (og deg selv) er nøkkelen. Lær også å være takknemlig.
  • Vær empatisk. Få dimensjoner forbedrer sameksistensen som det sosiale limet til empati.
  • Vær medfølende og selvmedfølende. Medfølelse er en viktig dimensjon du må huske. Takket være den er du i stand til å respektere andre og utvikle proaktiv atferd som kan forbedre livene til de rundt deg. Likeledes er ingenting like viktig for velvære som en medfølende dialog med deg selv.

Kort sagt, tilnærmingen du velger å bruke betyr ikke noe. Hver disiplin støtter felles dimensjoner du må øve på. Husk at dette er mer komplekst enn du kanskje tror. Tross alt er det rom for forbedringer hver dag.

Det kan interessere deg ...
Den emosjonelle selvkontrollen over angst
Utforsk Sinnet
Les det hos Utforsk Sinnet
Den emosjonelle selvkontrollen over angst

For å jobbe med den emosjonelle selvkontrollen av angst må vi bli klar over det nåværende øyeblikket og frigjøre følelsene på en sunn måte.



  • Oliver Scott CurryDaniel Austin Mullins, and Harvey Whitehouse (2019) It Good to Cooperate?: Testing the Theory of Morality-as-Cooperation in 60 Societies. Current Anthropology 2019 60:147-69
  • Riggio, R.E., Zhu, W., Reina, C., & Maroosis, J. (2010). Virtue-based measurement of ethical leadership: The Leadership Virtues Questionnaire. Consulting Psychology Journal, 62(4), 235-250.