Noen tips for å hjelpe deg med å dyrke kunsten å ikke tenke

Å stoppe den mentale skravlingen er avgjørende for å frigjøre deg selv fra spenninger og stress og oppnå indre ro. Disse enkle øvelsene vil hjelpe deg å ikke tenke for mye.
Noen tips for å hjelpe deg med å dyrke kunsten å ikke tenke

Siste oppdatering: 12 januar, 2022

Hvor mange ganger har du ønsket at du bare kunne slutte å tenke? Å stoppe tankene dine, trykk på pauseknappen og nyt noen minutter med fred? Mange lengter etter å gjøre dette, spesielt de som har en tendens til å lide av angst. Dette er fordi de kan føle seg som en fange for intense og konstante tanker som tapper dem psykisk.

Overtenking kan være en stor belastning og en betydelig begrensning på mange områder av livet. Ikke bare kaster det deg ut i permanent tvil og ubesluttsomhet, det øker også stressnivået ditt og hindrer dine sosiale relasjoner. Ved å legge til deg denne typen tankesett blir dy ute av stand til å få kontakt med personen foran deg. Men heldigvis finnes det noen tips og triks som kan hjelpe deg å snu denne trenden.

Er det mulig å ikke tenke?

Så utmattende som den mentale skravlingen kanskje kan være, er det praktisk talt umulig å ikke tenke på noe i det hele tatt. Det du imidlertid kan gjøre er å fokusere oppmerksomheten på noe spesifikt. På denne måten kan du endre aktiviteten til hjernebarken din og få litt hvile.

Kvinne prøver å ikke tenke

Dette er det man søker med praksiser som mindfulness eller meditasjon. Når du blir invitert til å tømme tankene dine, blir du faktisk oppfordret til å regulere strømmen av tankene dine, til bevisst fokus og til å la alle påtrengende tanker gå forbi.

Dette er imidlertid ikke en enkel prosess. Det er fordi du lever i et hektisk samfunn, i et miljø fullt av stimuli, og du har blitt vant til at innholdet i sinnet ditt er hektisk og kaotisk. Du kan imidlertid bruke noen enkle øvelser for å bremse denne aktiviteten og finne den etterlengtede indre roen.

Øvelser som hjelper deg å slutte å tenke

Bevisst pust

Dette er en av de mest nyttige praksisene hvis du er ny i kunsten å ikke tenke, siden det er relativt enkelt å implementere. Målet er å puste inn og ut med en viss rytme slik at du fokuserer all oppmerksomhet på luftstrømmen inn og ut av kroppen din.

For å praktisere oppmerksomt pust, finn et rolig sted hvor du kan være alene og du vet at ingen kommer til å avbryte deg. Hvis du kan, kle deg i komfortable og løse klær som tillater kroppens naturlige bevegelser når du puster, og lukk øynene. Du kan enten sitte eller ligge med rett rygg, avhengig av hva som er mest behagelig for deg.

Deretter legger du venstre hånd på brystet og høyre hånd på magen. Mens du puster inn, bring luften ned i lungene, slik at magen din reiser seg. Når du puster ut, slipp sakte ut luften mens magen går ned som om du vil bringe den sammen med ryggen. Hold deg til en bestemt rytme, slik at hver av fasene (pust inn, hold luften, pust ut, hold) varer i fire sekunder.

Kroppsskanning

Dette er en annen enkel øvelse som du kanskje vil bruke ved sengetid. Det består av å ligge på ryggen, lukke øynene og begynne å fokusere oppmerksomheten på hver enkelt del av kroppen din. Du kan starte ved føttene og bevege deg oppover eller gjøre prosessen i motsatt retning, med start fra toppen av hodet.

I hvert område av kroppen din, prøv å identifisere om det er noen spenninger, smerter eller hvilke sanseinntrykk du opplever … Du kan til og med stramme musklene i området i noen sekunder og deretter løsne dem. På slutten av øvelsen vil du oppdage at du er både fysisk og mentalt avslappet.

Kvinne tenker på noe som gjør henne glad

Visualisering

Siden det ikke er mulig å slutte å tenke helt, hvorfor ikke med vilje velge noen som er hyggelige og positive, som overfører ro og velvære? Dette kalles visualisering. Du forestiller deg, på en levende og vedvarende måte, en vakker og hyggelig scene.

For eksempel kan du visualisere en eng, en strand, noen delfiner som hopper i havet. .. nøkkelen er å involvere alle dine fem sanser. Hvilke farger dominerer i landskapet? Hvordan lukter det? Kjenner du brisen? Denne øvelsen er ekstremt nyttig for å fokusere oppmerksomheten din.

Meditasjon og mindfulness

Til slutt, hvis du vil unngå å tenke, kan du praktisere meditasjon og mindfulness. Hvis du er nybegynner, kan du hjelpe deg selv med guidede meditasjoner. Du kan finne disse på internett, eller du kan gå til gruppetimer, så noen er der for å veilede deg.

På den annen side kan du inkludere mindfulness som en del av din daglige rutine. Bare fokuser på hvilken aktivitet du gjør, det være seg å lage mat, dusje eller snakke med en venn … Hold fokus på nåtiden, på det du oppfatter, på det du føler. Når tankene dine vandrer til fortiden eller fremtiden, ta dem forsiktig tilbake til her og nå.

Kunsten å ikke tenke

Selv om forslagene ovenfor er relativt enkle å implementere, er det å ikke tenke egentlig en kunst. Det krever tålmodighet, innsats og utholdenhet. Men med øvelse vil det bli mer og mer naturlig for deg å gå inn i den tilstanden av ro og fred, og dine påtrengende tanker vil reduseres betraktelig. Du trenger bare noen få minutter om dagen for å gjøre en forskjell. Du vil redusere stresset og øke ditt psykiske velvære. Begynn nå.

Det kan interessere deg ...
Kufungisisa: Faren ved å tenke for mye
Utforsk Sinnet
Les det hos Utforsk Sinnet
Kufungisisa: Faren ved å tenke for mye

I Zimbabwe har lokale stammer et uttrykk som oppsummerer de fleste moderne psykiske problemene perfekt - kufungisisa. Det betyr å tenke for mye.



  • Aftanas, L. I., & Golosheikin, S. A. (2003). Changes in cortical activity in altered states of consciousness: the study of meditation by high-resolution EEG. Human Physiology29(2), 143-151.
  • Rodríguez, T., García, C. M., & Cruz, R. (2005). Técnicas de relajación y autocontrol emocional. MediSur3(3), 55-70.