Noen pusteteknikker du kan bruke for fødselen

· april 26, 2019
Mange leger og jordmødre mener at disse øvelsene kan bidra til å holde angst i sjakk og dermed gjøre prosessen mindre vanskelig og skremmende for fremtidige mødre.

Fødselen er trolig den mest fryktede fasen av graviditeten, spesielt når det gjelder førstegangsmødre. Heldigvis er det opplærings- og forberedelseskurs hvor gravide kvinner kan lære pusteteknikker for å redusere smerten, samt få realistisk informasjon om hva som kan skje under fødselen.

I denne forstand er pusteteknikker for fødselen svært gunstig for både mor og baby. Det har vist seg at avslapping og pusteteknikker kan bidra til å redusere stress og sjansene for å trenge assistert fødsel. I tillegg kan de garantere at babyen har nok oksygen under fødselen.

Mange leger og jordmødre mener at disse øvelsene kan bidra til å holde angst i sjakk og dermed gjøre prosessen mindre vanskelig og skremmende for fremtidige mødre. Studier bekrefter at pusten er grunnleggende for alle fremtidige mødre. Verdens helseorganisasjon (WHO) mener også at pusteteknikker er den eneste mulige måten for kvinner å ha mindre smerter og redusere spenning på. 

Rytmisk pusting under fødselen maksimerer mengden oksygen som er tilgjengelig for moren og barnet. Pusteteknikker kan også hjelpe moren til å takle smerten av rier, noe som kan være uutholdelig.

Vi er klar over at det å puste kan virke veldig enkelt og åpenbart. Faktisk er det vanskelig å tro at det kan ha så stor innvirkning på de overveldende opplevelsene en kvinne opplever under fødsel. Men til alles overraskelse kan de bidra til å gjøre sammentringene mer utholdelige.

Gravid kvinne puster

Pusteteknikker for fødselen

Pusteteknikker kan hjelpe moren med å kontrollere og til og med overvinne smerten hun føler på et bestemt tidspunkt. Først må hun finne et pustemønster som virker for henne. På den måten, når hun føder, er hun virkelig forberedt.

Blås ut et lys

Når du får rier, trekk pusten dypt og deretter slipp ut smerten i korte utpust. Se for deg at du blåser ut et lys som er rett foran deg med pusten din.

Den gylne tråden

  • Start med å puste inn dypt gjennom nesen din når en sammentrekning starter.
  • Deretter puster du mykt gjennom munnen din, mens du visualiserer pusten du blåser ut som en gylden tråd som beveger seg vekk fra deg mens du puster ut.
  • Pass på at du husker at denne gylne tråden representerer smerten som går bort.

Tell pusten din

  • Når du inhalerer, teller du til 3.
  • Mens du puster ut, teller du til 5.

Målet med denne teknikken er å regulere pusten din, samt gi deg noe å fokusere påDe kvinnene som trenger mer distraksjon kan telle på et fremmed språk eller ha en nedtelling.

Unngå hyperventilering

Å puste for raskt eller å utvise for mye karbondioksid kan få deg til å bli svimmel og forårsake prikkende følelser i fingrene og tærne.

Noen fremtidige mødre har en tendens til å hyperventilere under kraftige rier. I tilfeller som dette, trenger de folk til å minne dem om å roe ned pusten deres.

Hvis du begynner å hyperventilere, sørg for å puste inn gjennom nesen og pust ut gjennom munnen så sakte som mulig.

Avslapningsteknikken

Denne teknikken har både psykologiske og fysiske effekter.

  • Du bør gjenta ordet «relax», som har to stavelser: «re» og «lax», mens du puster.
  • Når du inhalerer, tenk på stavelsen «re» og hold den i tankene dine.
  • Gjør det samme når du puster ut med stavelsen «lax».
  • Konsentrer tankene dine på den andre stavelsen («lax») og forleng utpustingen din mer enn din innånding.

Vi er overbevist om at denne teknikken vil hjelpe deg med å frigjøre spenning.

Kvinne med rier

Få støtte fra partneren din

I dette spesielle øyeblikket kan du regne med hjelp fra partneren din (eller noen du elsker og stoler på). Pass på at de er villige til å hjelpe deg med disse pusteteknikkene. En av deres viktigste oppgaver vil være å minne deg om å slappe av hvis du begynner å puste for fort som følge av intense rier. De skal hjelpe deg med å puste sakte og avslappet.

Til slutt anbefaler vi at du diskuterer pusteteknikkene du vil bruke med dem. På den måten vil de være klar over hva du vil gjøre og minne deg om det pustemønster du valgte hver gang du endrer det på grunn av en intens sammentrekning.