Motstandsdyktig personlighet: God morgen verden, jeg er her fortsatt!

· februar 22, 2019
Tapet av en elsket person, fysisk eller psykisk overgrep, naturlige katastrofer eller feil er omstendigheter som setter oss på prøve. Du kan utvikle evnen til å være sterk i vanskelige situasjoner og svømme mot strømmen.

Det er mennesker som har evnen til å overvinne store tilbakeslag eller svært smertefulle og følelsesmessige hendelser. Vi kan si at de har en svært motstandsdyktig personlighet. For å utvikle en motstandsdyktig personlighet, må du ha en positiv holdning og aldri slutte å prøve.

Tapet av en elsket person, fysisk eller psykisk overgrep, naturlige katastrofer eller feil er omstendigheter som setter oss på prøve. Du kan imidlertid utvikle evnen til å være sterk i vanskelige situasjoner og svømme mot strømmen. Dette betyr at du kan ha en motstandsdyktig personlighet.

Det er to typer motstandsdyktige personligheter. For det første er det evnen til å beskytte ens identitet under det intense presset av destruktive forhold. På den annen side er det evnen til å opprettholde en positiv holdning i smertefulle situasjoner. Det er en dynamisk prosess for å tilpasse seg ugunstige miljøer og traumatiske opplevelser.

Lidelse og hjernen

Psykologisk lidelse forandrer hjernen. Å være i en konstant vaktsom tilstand genererer kortisolnivåer som er unødvendige under normale omstendigheter. For eksempel trenger advarselssystemet vårt kortisol for å forberede kroppen vår i tilfelle det kommer en nødsituasjon. Men når kortisolnivåene våre er overdrevne og konstante, hindrer det vekst. Videre kan det også påvirke våre immunresponser og vårt konsentrasjonsnivå.

Testosteron spiller en avgjørende rolle i stressende situasjoner. Testosteronnivåene blir spesielt redusert i fiendtlige situasjoner. Dette reduserer i sin tid individets påståelige evner. Dette fører til mangel på oppmerksomhet. Dessuten dreper dette individets kreativitet og får dem til å gjenta mønstre av det de allerede har opplevd.

Motstandsdyktig personlighet

Er motstandsdyktig personlighet en kategorisering?

I tilfeller av posttraumatisk stress kan det skje en gradvis forskjell mellom en ikke-motstandsdyktig og en motstandsdyktig personlighet. Som en konsekvens er det mange grader mellom begge ekstremer.

For eksempel gjenaktiverer folk som ikke har en motstandsdyktig personlighet minner om traumatiske hendelser mer intenst og oftere enn de med en motstandsdyktig personlighet. De gjør dette tvangsmessig og i form av påtrengende former. Disse minnene aktiverer områder i hjernen som locus coeruleus, amygdala, hippocampus og neocortex.

En motstandsdyktig personlighet synes således til å være resultatet av flere prosesser som motvirker effektene av fiendtlige situasjoner. Dehydroepiandrosteron (DHEA) spiller en viktig rolle i dette. Det er nemlig ansvarlig for å redusere kolesterolaktivitet og hemmer også overdreven glukokortikoider og glutamat.

Dermed forhindrer det hjerteinfarkt og iskemiske slag. Eksperter har observert at, statistisk, emner med større intellektuell kapasitet og kognitiv aktivitet har høyere motstandsdyktighet. Spesielt virker det som om de er i stand til å håndtere og behandle traumer lettere.

Empati, selvkunnskap, en sans for humor, en positiv tilnærming til situasjoner og fokus på nåtiden er flere av evnene som motstandsdyktige mennesker har. På samme måte er de fleksible mennesker som søker etter et meningsfylt formål i deres liv. Videre har de gode sosiale ferdigheter og vet hvordan de skal håndtere frustrasjon og usikkerhet.

Folk kan bygge motstandskraft

Våre følelser og måten vi håndterer situasjoner på, er ikke så eksternt betinget som de er internt. Således er nøkkelen alltid tolkning. Å bygge motstandsdyktighet betyr å forstå at negative følelser blokkerer oss og positive følelser presser oss til å forandre oss.

Spesielt utvikler det evnen til å ha positive responser i ugunstige situasjoner. I mange tilfeller har vi ikke makt til å forandre våre omstendigheter. Vi kan imidlertid utvikle ferdigheter som tillater svar som hjelper oss med å takle våre vanskeligheter.

Det er mange ting vi kan gjøre for å oppnå dette. Vi kan skrive om historien vår, hjelpe andre, redusere stressnivåene våre og være villig til å omorganisere vår tro og våre mål. Ved å endre paradigmene våre kan vi se verden og oss selv annerledes.

Motstandsdyktig personlighet

På samme måte bør vi begynne å vurdere konflikter som vekstmuligheter. Å huske hvordan vi overvant hindringer i fortiden vil også hjelpe oss med å bygge motstandskraft.

For å være sterke trenger vi en stor mengde med utholdenhet og selvtillit. Etterhvert som vi lærer fra fortiden og tillater oss å oppleve sterke følelser, lærer vi å håndtere dem på en intelligent måte.