Mikrobekreftelser: Kraften til å få andre til å føle seg bra

Har du noen gang opplevd en mikroaggresjon? Hva med en mikrobekreftelse? Sistnevnte er små handlinger som du får de rundt deg til å føle seg validert med. Finn ut hvordan du utfører dem.
Mikrobekreftelser: Kraften til å få andre til å føle seg bra
Valeria Sabater

Skrevet og verifisert av psykologen Valeria Sabater.

Siste oppdatering: 01 januar, 2023

Å få noen til å føle seg bra koster ingenting. Likevel er det ikke alle som gjør en innsats for å gjøre det. Kanskje gjør de det ikke fordi livet går ekstremt fort, presset er stort, og egeninteressen veier tyngre enn kollektivt velvære. Likevel ville mange realiteter endret seg hvis vi alle gjorde vårt for å bekrefte identiteten, verdien og innsatsen til de rundt oss.

Det er et trist faktum at mikroaggresjoner ofte oppstår. De er subtile, men tydelig skadelige interaksjoner som prøver å diskreditere, undervurdere og til og med angripe en annen person på grunn av deres kjønn, rase eller tilstand. De er opplevelser som oppstår altfor ofte i arbeidsmiljøer.

I stedet bør vi praktisere mikrobekreftelser. Dette er atferd rettet mot å favorisere vurderingen til en annen. Tross alt er det ingenting som er mer trøstende enn å føle seg støttet og oppfatte, gjennom små gester, at vi er akseptert og verdsatt. Så la oss lære hvordan du bruker disse enkle handlingene som hjelper oss å leve sammen og sette pris på hverandre.

“Vær grunnen til at noen smiler. Vær grunnen til at noen føler seg elsket og tror på godheten til mennesker.”

– Roy T. Bennett –

Venner snakker på kontoret og gir hverandre mikrobekreftelser
Å spørre noen hvordan de har det på daglig basis er en svært kraftig form for mikrobekreftelse.

Mikrobekreftelser: hvordan gjøre en forskjell i relasjonene dine

Bare du vet hvor fortapt, alene og stresset du ofte føler deg i hverdagen. Det finnes dager hvor alt tynger deg og hele livet føles som en kamp i motbakke. Men plutselig smiler noen til deg og, til din overraskelse, forteller deg at “Du ser fantastisk ut i dag”. Kanskje det er løgn, men du må innrømme at det får deg til å føle deg bedre.

Det samme skjer når du begynner i en ny jobb eller når du lærer et nytt fag. Det enkleste støtteordet kan fungere som en fantastisk forsterker. Eller, hvis du står overfor et problem eller en stressende situasjon, er ingenting så katartisk som en støttende kommentar.

Mikrobekreftelser er kommunikative forsterkninger som søker å generere velvære hos andre. De er antitesen til mikroaggresjoner. Målet deres er å åpne dører for tilknytning, oppmuntre til lytting og samtale, og fremme inkludering og omsorg.

En undersøkelse utført av Universitetet i Agder (Norge) slår fast at i prosessen med en persons psykiske bedring, har de små tingene de integrerer i sin verbale eller ikke-verbale kommunikasjon en ekstremt viktig innvirkning på deres velvære og restitusjon. Med andre ord, mikrobekreftelser er ikke bare nyttige i hverdagssammenhenger, de er også spesielt effektive i kliniske omgivelser. La oss se hvordan du utfører dem.

En måte å sette en mikrobekreftelse ut i livet er ved å gi tilbakemelding til individet foran deg. Å følge med med øynene, praktisere aktiv lytting og stille spørsmål forbedrer forbindelsen mellom dere og fungerer som gester av omsorg og respekt for den andre personen.

1. Smil med øynene

Det finnes noe kraftigere enn enkel øyekontakt i din interaksjon med andre. Det er å smile med øynene dine (Duchenne-smilet). Det er en veldig enkel gest som formidler positivitet, validering og oppriktighet. Ingenting er så meningsfullt som å bli sett på og oppriktig verdsatt.

Tvert imot, hvis du på jobb, med familien din eller i en annen situasjon møter mennesker som ikke engang ser på deg når de snakker til deg, kan det være ødeleggende.

2. Inviter de som er alene til å delta

Har du noen gang vært i en gruppe venner eller kolleger og plutselig innsett at det er en person som alltid er taus og tilbaketrukket? Hvis du opplever at noen føler seg ekskludert, oppmuntr dem til å delta. Det trenger bare være et “Hva synes du, Robert?” eller et “Hva er din mening, Rebecca?”.

3. Spør hvordan de har det

Mange spør kanskje ofte hvordan du har det, men ikke bli der for å høre svaret ditt. Mikrobekreftelser er nyttige når de inviterer til interaksjon, tilkobling og aktiv lytting. Derfor, hvis du spør noen hvordan livet deres går, sørg for at du venter på svar. Senk farten og ikke forhaste deg. Validering betyr fremfor alt å gi tilstedeværelse til den andre personen.

4. Bekreft når du blir snakket til og still spørsmål

Noen ganger, når du snakker med noen, er du fullstendig klar over at deres sinn er andre steder. Disse gestene er sårende og kan bryte tilliten. Av denne grunn, når du snakker med noen, sørg for at du bekrefter det med ansiktsuttrykket ditt og antyder at du forstår hva de forklarer deg. Hvis du ønsker å styrke kommunikasjonen din, still dem spørsmål.

5. Unngå sladder

Formålet med mikrobekreftelser er å fremme inkludering, respekt og sameksistens. Som sådan kan vi ikke ignorere det faktum at omsorg for og respektere noen også innebærer å gjøre det samme når de ikke er i nærheten. Dette betyr at hvis tredjeparter sprer kritikk eller sladder, bør du stoppe og deaktivere denne atferden.

Respekt og sameksistens krever at man setter en stopper for kritikk, fordommer og den typen forgiftede rykter som forurenser enhver sosial arena.

Vi må alle jobbe og utforske oss selv for å identifisere og minimere mikroaggressiv atferd.

Folk som jobber som et team og gir hverandre mikrouttalelser
Mikrobekreftelser gjør et team sterkere.

6. Tilby forsterkere for atferd og innsats

Vi nevnte i begynnelsen at vi alle liker å av og til bli fortalt hvor bra vi ser ut i dag. Derfor styrker det å bli fortalt at vi gjør noe riktig selvfølelsen og velværet vårt.

Fraser som “Jeg liker arbeidet du har gjort”, “Ingen gjør dette som deg” eller “Du har gjort så stor innsats” bør være en del av ditt kommunikative repertoar . Denne typen uttrykk er troverdige og nyttige fordi de støtter den andre personens selvfølelse og syn på seg selv. Tross alt er ingen en øy, og vi trenger alle noen som sier noe positivt til oss fra tid til annen.

Alle våre sosiale scenarier og til og med våre egne relasjoner ville blitt bedre hvis vi etablerte en mikrobekreftende kultur. Tross alt, hvis alt du mottar i løpet av dagen er mikroaggresjoner, slutter de å være små og blir snart et stort problem.

Ingen fortjener denne typen dynamikk. Så sørg for at du gjør en innsats og skaper mer næringsrike territorier når det gjelder respekt, emosjonell tilknytning og sameksistens. Det vil være vel verdt det.

Det kan interessere deg ...
8 strategier for å motstå fristelsen til å dømme andre
Utforsk Sinnet
Les det hos Utforsk Sinnet
8 strategier for å motstå fristelsen til å dømme andre

Å bevege seg forbi eller motstå fristelsen til å dømme andre er en sunn vane å komme inn hvis du ønsker å bygge sunne og konstruktive relasjoner me...



  • Estrada M, Young GR, Nagy J, Goldstein EJ, Ben-Zeev A, Márquez-Magaña L, Eroy-Reveles A. The Influence of Microaffirmations on Undergraduate Persistence in Science Career Pathways. CBE Life Sci Educ. 2019 Sep;18(3):ar40. doi: 10.1187/cbe.19-01-0012. PMID: 31441717; PMCID: PMC6755308.
  • Topor, A., Bøe, T.D. & Larsen, I.B. Small Things, Micro-Affirmations and Helpful Professionals Everyday Recovery-Orientated Practices According to Persons with Mental Health Problems. Community Ment Health J 54, 1212–1220 (2018). https://doi.org/10.1007/s10597-018-0245-9
  • Williams MT. Microaggressions: Clarification, Evidence, and Impact. Perspect Psychol Sci. 2020 Jan;15(1):3-26. doi: 10.1177/1745691619827499. Epub 2019 Aug 16. PMID: 31418642.
  • Williams, M.T., Skinta, M.D., Kanter, J.W. et al. A qualitative study of microaggressions against African Americans on predominantly White campuses. BMC Psychol 8, 111 (2020). https://doi.org/10.1186/s40359-020-00472-8

Innholdet på Utforsk Sinnet er utelukkende til for informasjons- og læringsformål. Det erstatter ikke diagnostisering, råd eller behandling fra en fagperson. Ved tvil er det best å konsultere en spesialist.