Menstruasjonssyklusens faser: Psykologiske kjennetegn

september 1, 2019
I løpet av menstruasjonssyklusen går en kvinnes kropp gjennom mange ulike endringer. Disse endringene påvirker også hjernen og dens kjemiske balanse, så vel som kvinnens emosjonelle tilstand.

Kvinner menstruerer hver måned. Endringene en kvinne opplever relatert til dette naturfenomenet er en del av menstruasjonssyklusens faser. Syklusen består av fire ulike faser.

Menstruasjon er den mest kjente fasen på grunn av det som kjennetegner den, og all reklamen for hygieneprodukter som rettes mot kvinner. Imidlertid er det også tre andre faser som ikke er like kjent: follikkelfasen, eggløsning og lutealfasen. I denne artikkelen skal vi se nærmere på hver av disse fasene.

Du må huske at menstruasjonssyklusen er en organisk prosess. Derfor vil det å få mer kunnskap om den tillate deg å identifisere de mer kroppslige signalene og også tolke dem lettere.

Menstruasjonssyklusens faser innebærer mer enn bare selve menstruasjonen.

Menstruasjonssyklusens faser

Det er fire faser i menstruasjonssyklusen. I hver fase produseres visse hormoner og nevrotransmittere. Ved å måle denne produksjonen kan vi beskrive ganske nøyaktig hva som skjer under hver av menstruasjonssyklusens faser.

Menstruasjonssyklusen begynner den første dagen av en kvinnes menstruasjon og slutter en dag før den neste begynner. Generelt vil den vare mellom 21 og 35 dager.

Det er umulig å forhindre at hormonelle endringer påvirker emosjonene våre. Hormoner påvirker hjernens kjemiske balanse og derfor også humøret vårt.

Menstruasjon

Fasene i menstruasjonssyklusen påvirker kvinners emosjoner og atferd i løpet av måneden. Under menstruasjonsfasen er det for eksempel en nedgang i produksjonen av østrogen, et hormon som påvirker nervesystemets affekt. Videre øker det nivåene av visse nevrotransmittere, som enkefaliner, endorfiner og serotonin.

Når nivået av østrogen synker, vil nivået av disse nevrotransmitterne også synke. Dette er de samme nevrotransmitterne som får oss til å føle oss bra. I tillegg fører reduksjonen i østrogen også til en reduksjon i nivåene av østradiol, et hormon som påvirker seksuell appetitt. På samme måte er det også lavere nivåer av progesteron, et hormon som påvirker nervøs anspenthet og irritabilitet.

Med denne informasjonen i bakhodet kan du faktisk dra nytte av denne fasen, ved å fokusere på deg selv. Dette er en periode som favoriserer introspeksjon. Dermed har aktiviteter som skriving en tendens til å være mer flytende. Det er også et godt tidspunkt for å ta avgjørelser som krever mye analyse og et rolig sinn.

Follikkelfasen

Den første fasen i menstruasjonssyklusen er follikkelfasen. Dens varighet vil variere fra kvinne til kvinne. I tillegg er den også avhengig av veksten av folliklene i eggstokkene. Når den første dagen av menstruasjonen kommer, ender fasen med dyrkingen av eggcellen. I dette stadiet produserer kroppen luteiniserende og follikkelstimulerende hormoner, noe som fører til produksjon av østrogen.

Mengden østrogen øker gradvis i dette stadiet. På et biologisk nivå betyr dette at det vil være en økning i nevrotransmittere som enkefaliner, endorfiner og serotonin. Rundt den ellevte dagen aktiveres områder som er tilknyttet hjernens belønningssystem.

Uansett hva som skjer på det biologiske nivået, vil det også reflekteres på et psykologisk nivå. I denne fasen øker følelsene av lykke og seksuell lyst. På same måte øker også styrke og energi i forhold til økningen av østradiol.

Denne fasen er en unik mulighet til å gjennomføre prosjekter. Takket være aktiveringen av hjernens belønningssystem er dette en fase som oppmuntrer deg til å planlegge og oppnå ulike mål. I løpet av denne perioden er det mer sannsynlig at du føler at det harde arbeidet ditt lønner seg.

Eggløsning

Eggløsningen er den neste av menstruasjonssyklusens faser. Når egget avslutter modningsprosessen, produserer hypofysen en økning i luteiniserende hormoner, som er ansvarlige for eggløsningen. Egget kan befruktes med sæd i en periode på mellom 12 og 36 timer. Hvis egget blir befruktet, vil det føre til graviditet, og hvis egget ikke befruktes, vil det føre til en ny menstruasjon neste måned.

Hva er prosessen? I denne fasen øker nivået av østrogen, samtidig som det produseres enzymer som tillater nedbrytingen av follikulært vev. Dette fører til at modningen av egget avsluttes og deretter frigjøres. I denne fasen er det en økning i seksuell lyst og energi, taket være økningen av østrogen så vel som påvirkningen av oksytocin og serotonin. Videre er det en gunstig periode for reproduksjon, fordi det er under denne fasen at kviner har høyest sjanse for å bli gravide.

For å dra nytte av denne fasen kan du se på reproduksjon på en annen måte. For eksempel kan du bruke all energien på å gjøre noe kreativt. Endringene i hormoner og nevrotransmittere i denne fasen vil nemlig tillate bedre flyt i ulike prosjekter eller oppgaver. I tillegg kan du også dele og gi kjærlighet til de som trenger deg. Dermed kan du både komme nærmere målene dine, og vise empati for menneskene du bryr deg om.

Lutealfasen

Den siste fasen i menstruasjonssyklusen er lutealfasen. Etter eggløsning, løsner det vi kaller det gule legemet. Dette er en struktur inne i eggstokkene som inneholder det utviklede egget. Hvis det ikke har blitt befruktet, slutter det gule legemet å produsere progesteron. Dermed vil slimhinnen i livmoren tømmes i løpet av neste menstruasjon.

En uke før menstruasjon reduseres nivåene av østrogen og progesteron. Premenstruelt syndrom manifesterer seg vanligvis i løpet av denne tiden. Noen vanlige symptomer de fleste kvinner opplever i denne perioden er:

  • Tristhet.
  • Irritabilitet.
  • Dårlig konsentrasjon.
  • Angst.
  • Dårlig humør.
  • Smerter i ryggen.
  • Hodepine.
  • Dårlig eller mindre søvn.
  • Smerter i magen.
  • Økt søtsug og matlyst.
  • Diaré eller forstoppelse.
Premenstruelt syndrom er noe de fleste kvinner vil oppleve.

Det kan være problematisk dersom symptomene er mer alvorlige. På den annen side kan også premenstruell dysforisk forstyrrelse manifestere seg. Studier av antall tilfeller viser at mellom 3 og 8% av kvinner lider av dette.

En studie utført av Uriel Halbreich et. al. publisert i tidsskriftet Psychoneuroendocrinology avslørte at denne forstyrrelsen påvirker pasientenes livskvalitet alvorlig.

Dra nytte av menstruasjonssyklusens faser

Til tross for skredet av emosjoner og følelser, kan du dra nytte av dette stadiet. Hvordan? Det er en tid der du kan gi slipp på alle byrdene og belastningene du bærer. En god idé er å uttrykke tankene og følelsene dine. Dette vil få deg til å føle deg mindre anspent. Derfor er det en flott mulighet til å gi slipp på det som holder deg tilbake eller det som sårer deg.

Se på menstruasjonssyklusen din som en mulighet til å komme i dypere kontakt med deg selv og å kjenne din egen kropp og ditt eget sinn. For eksempel kan du gjøre follikkelfasen om til en periode for refleksjon og beslutningstaking. Eggløsningen kan være en fase for å uttrykke deg. Lutealfasen bør ses som et befriende øyeblikk. Og til sist, kan menstruasjonen være en periode for emosjonell utvikling og vekst.

Hver av menstruasjonssyklusens faser viser seg gjennom kroppen og sinnet ditt. Å være klar over dem vil hjelpe deg med å få en dypere innsikt i deg selv.

  • Halbreich, U., Borenstein, J., Pearlstein, T., & Kahn, L. S. (2003). The prevalence, impairment, impact, and burden of premenstrual dysphoric disorder (PMS/PMDD) Psychoneuroendrocrinology, 28, 1-23.
  • Guyton, A.C., & Vela H. (1969). Fisiología Humana (Vol. 1). Interamericana: España.
  • Gray, Miranda., & Steinbrun, N. (2007). Luna Roja: los dones del ciclo menstrual. Gaia Ediciones.