Meditasjon hos barn: å dyrke vår interne hage ved tidlig alder

juli 8, 2018 i Psykologi 0 delt

Meditasjon er en teknikk for helse og velferd som har en stor effekt på alle: menn, kvinner, de eldre, voksne, unge mennesker, og selvfølgelig, barn. Det er ikke nok for oss å kun ta vare på kroppen. Det er også bra å ta vare på sinnet. Vi skal fortelle deg om teknikken for det i dag.

Meditasjon har en stor positiv påvirkning på vekst og utvikling hos små barn. Det er bevist at barn som mediterer får bedre karakterer på skolen. Og denne teknikken har flere positive psykoundervisende og emosjonelle fordeler og implikasjoner. I tillegg til å hjelpe med barnets velferd, forbedrer det også deres konsentrasjon, avslapping, kreativitet og motstandsdyktighet.

«Hvis hver 8-åring i verden lærte meditasjon, vil vi eliminere vold fra verden innen en generasjon.»

– Dalai Lama-

Meditasjon beriker våre liv i voksenalderen på mange ulike måter. Ikke bare på en emosjonelle og psykologiske nivåer, men også på fysiske. Noe lignende skjer med barn. Men det har også fordeler i deres evne til å lære. Til syvende og sist er meditasjon en type mental gymnastikk eller trening. Ved å trene på det blir barnets oppmerksomhet mye mer fleksibel. Det vil også gjøre det letter for dem å, for eksempel, innta ny kunnskap eller nye evner.

Hvorfor er meditasjon så viktig for barn?

Vi lever i en tid av «overstimulasjon». TV, internett, interaktive spill, timeplaner fulle av aktiviteter, mobiltelefoner Alle disse formene for stress har kommet inn i barnets liv også. Derfor burde vi ikke glemme at disse unge barna har et umodent nervesystem. Det er vanskelig for dem å bearbeide flere ulike stimuli på en gang.

Overstimulerte barn kan begynne å få problemer når det kommer til det sosiale, samt problemer med språk og motorikk. Og selvfølgelig vanskeligheter med å konsentrere seg. Disse tingene kan føre til problemer med å lære og oppførsel i fremtiden. Men gjennom meditasjon kan de balansere og oppveie for de negative effektene av overstimulering.

«Vi trenger mer ro til å oppveie for det høye nivået av stress vi setter på livet vårt.»

– Vicente Simòn-

En gutt som sitter i en park og mediterer

Tronick og Gianino (1986) fant ut at barn er født med evnen till å roe seg selv ned. Faktisk, barn gjør det flere ganger hvert minutt. På den måten, kan meditasjon hjelpe til slik at barn ikke mister deres naturlige evne til å roe seg ned. Det er en kritisk ting å holde fast ved når det kommer til deres emosjonelle regulering, like mye nå som i framtiden.

«Akademisk læring er overdrevet i barndommen. I stedet for å lære geografi eller kjemi, er det viktigere for barnet å lære å være glad, å være en optimist, en innovatør, å meditere og å være takknemlig.»

– Ramòn Gallegos-

Hva er meditasjon?

Meditering betyr å fokusere din oppmerksomhet på noe spesifikt. Det kan være en tanke, et objekt, et bilde, din egen kropp, dine tanker, en visualisering.

«Å løpe kan være en meditasjon. Å jogge, danse, svømme – alt kan være en meditasjon. Min definisjon av meditasjon er: når enn din kropp, ditt sinn og din sjel jobber sammen i takt, er det meditasjon.»

– Osho-

Meditasjon er svært enkelt å gjøre. Du kan begynne med å fokusere din oppmerksomhet mot din kroppsholdning, din pusting, og din holdning. Dette er fordi meditasjon handler om å gi din fulle oppmerksomhet og bevissthet til alt du er og alt du føler. Det er, å være bevisst på alt som skjer rundt deg hele tiden.

«Meditasjon viser oss hvordan vi ignorerer distraksjoner og fokuserer vår oppmerksomhet hvor vi vil fokusere den.»

– Goleman-

En jente som er i skogen

Du kan finne ulike typer av meditasjons-grunnleggende aktiviteter som er bra for å trene med unge sinn. De har alle samme mål: å fokusere din oppmerksomhet på å roe sinnet ditt og å oppnå en annen tilstand av bevissthet:

  • Kreativ visualisering (enten basert på syn, lyd, følelse, lukt eller smak).
  • Ledet meditasjon.
  • Aktiviteter fokusert på mindfulness.
  • Øvelser som integrerer mindfulness i dagliglivet (å lære å forbli oppmerksom i oppgavene du går gjennom i løpet av dagen).
  • Pustekontroll.
  • Øvelser som hjelper din kroppslige bevissthet ved å fokusere oppmerksomheten din på ulike deler av kroppen din.
  • Mantra-meditasjon (gjenta lyder, stavelser, ord, eller setninger, med målet om å forbedre din psykofysiske tilstand).
Bevisst og ordentlig pusting er det grunnleggende redskapet for å praktisere meditasjon, spesielt til å oppnå en tilstand for dyp oppmerksomhet og konsentrasjon.
Del

Fordeler av barndomsmeditasjon

Her har vi laget en lang liste av noen av fordelene av meditasjon har for barn, men det er sikkert mange flere. Det:

  • Hjelper dem med å sovne, og gjør at søvnen blir avslappende.
  • Reduserer og hjelper med å bli kvitt angst og frykt som er vanlig i slik alder.
  • Hjelper med å håndtere daglig stress.
  • Øker kreativ tenking.
  • Hjelper dem med å kontrollere deres frustrasjon.
  • Forbedrer konsentrasjon. 
  • Styrker deres immunsystem.
  • Øker farten på sensorisk og kognitiv bearbeidelse.
  • Hjelper med å forbedre deres selvbilde og selvtillit.
  • Øker kontroll og lar dem bli kvitt muskelsmerter eller fysisk ubehag, som vanligvis er en del av dette stadiet med konstant vekst.
  • Aktiverer selvtillit og selvsikkerhet.
  • Forbedrer fysisk og emosjonell selvkontroll og selvregulasjon, som hjelper dem å være mindre impulsive.
  • Hjelper dem med å bearbeide deres emosjoner på en ordentlig måte.
  • Øker deres akademiske prestasjon.
  • Viser dem hvordan de skal være mer ansvarsfulle. Ikke bare med deres materielle ting, men også med deres emosjoner, liv og lykke.
  • Hjelper dem å koble til en tilstand av fred som vil dyrke en fredelig holdning når det kommer til sosialisering.
  • Hjelper dem med å forme mennesker som er mer elskelige og mer koblet til deres omgivelser og til andre mennesker.
  • Forbedrer deres sosiale evner. Det øker følelsen av empati og takknemlighet.
  • Hjelper dem med å konfrontere deres daglige frustrasjoner og vanskeligheter. Meditasjon dyrker utviklingen av deres evne til å akseptere ting som skjer.
  • Hjelper med å bygge en struktur for en mer stabil modenhet.
  • Gjør at de føler seg gladere, noe som forbedrer deres humør.

«Mediter på en munter måte, ikke på en seriøs måte. Når du går inn i meditasjonsrommet, la din alvorlighet og dine sko bli værende ved døren. Gjør meditasjon til noe gøy.»

– Osho-

En mor og en datter som mediterer sammen

En livslang gave

Å lære et barn hvordan man mediterer er en måte å etablere en spesiell tilknytning med dem på. Det er en tilknytning som de en dag vil ha med deres egne kjære. Barndommen er en tid for å lære, en tid av kreativitet… og gjennom meditasjon kan du forbedre de mentale evnene til de yngste barna.

Ved å vise barna hvordan de kan meditere, legger vi grunnlaget for en vane som vil være brukbar hele livet deres. På samme måte, kan vi se på det å lære de yngste barna å meditere som en måte å hjelpe fremtidige generasjoner med å få en bedre følelse av balanse og bevissthet.

«Fred kommer fra innsiden. Ikke søk etter det fra utsiden.»

– Buddha-

FRA NETTET