Kognitiv saneringsterapi ved fedme

I denne artikkelen skal vi snakke om koblingen mellom fedme og daglige funksjoner. Kognitiv saneringsterapi ved fedme bruker denne koblingen og kan gi verdifull hjelp til de som lider.
Kognitiv saneringsterapi ved fedme

Siste oppdatering: 24 juni, 2020

Dette er en historisk periode der samfunnet vier mer oppmerksomhet enn noensinne til kropp og ernæring. Likevel øker antallet mennesker som er fete eller overvektige over hele verden. Slanking og treningsprogrammer ser ofte ut til å mislykkes på lang sikt. Kognitiv saneringsterapi kan være løsningen på dette problemet.

Egnetheten til denne terapien som et grunnleggende element i håndteringen av fedme skyldes dens evne til å forbedre daglig funksjon. Nåværende forskning viser at de som lider av fedme har vanskeligheter med å ta gode beslutninger på visse områder. For eksempel kan de synes det er vanskelig å ta gode helsebeslutninger. Dette kan skyldes at deres daglige funksjoner er forskjellige fra de som ikke er fete.

Eksperter har ennå ikke identifisert kilden til den daglige profilen til personer med fedme. Likevel er det utvilsomt en toveis kobling mellom endringer i daglige funksjoner og fedme:

  • Personer som lider av overvekt har unormale metabolismer relatert til glukose og cellulær betennelse. Disse påvirker utøvende funksjoner negativt.
  • På samme måte har forskere funnet ut at overvektige mennesker har høyere stressnivå. Disse har også sammenheng med endringer i disse funksjonene.
  • Samtidig genererer endringen i daglige funksjoner mer fedme. Det er fordi det gjør det vanskeligere å ta optimale beslutninger om mengden og kvaliteten på maten de spiser. De har også vanskelig for å kontrollere når de spiser.

Disse punktene krever en måte å håndtere problemet på som i hovedsak går utover konvensjonelle metoder. Noen eksempler på slike konvensjonelle metoder er slanking og fysisk trening. Det er her kognitiv saneringsterapi kan bidra betydelig til terapeutiske mål.

En kvinne som bruker kognitiv saneringsterapi for å takle tanker som oppmuntrer til dårlige vaner.

Kognitiv saneringsterapi

Kognitiv saneringsterapi omfatter psykologiske intervensjoner basert på mentale øvelser. Målet er å forbedre kognitive strategier, tenkning og prosesseringsferdigheter. Du kan oppnå dette gjennom jevn praksis med dens teknikker.

Denne terapien stimulerer refleksjon over dine egne tanker. Talsmennene hevder at dette gir vei for sunnere atferd. Dermed er hovedmålet å spesifikt forsterke endrede kognitive evner.

I tilfelle av fedme, må folk rette kognitiv utbedring mot forbedring av utøvende funksjoner.

Kognitiv saneringsterapi ved fedme

Kognitiv saneringsterapi for overvekt (CRT-O) er en behandling som foregår ansikt til ansikt. Målet er å optimalisere lederfunksjonen. Dette, sier de, kan forbedre menneskers tankemønster angående spisevaner og treningsvaner. Målet er å oppnå en sunn livsstil.

CRT-O ble designet for å gi overvektige enkeltpersoner verktøy for å hjelpe dem til å tenke annerledes. Den består av en serie mentale øvelser som forbedrer kognitive strategier. De gjør dette gjennom praktisering av informasjonsprosesser og ferdigheter.

Forskning viser at “vekttaps”-programmer som inkluderer CRT-O gir bedre resultater. Det betyr at det er mer vekttap, en sunnere livsstil og mindre overspising. Mennesker som driver med denne behandlingen opplever også en høyere livskvalitet og en reduksjon i inflammatoriske faktorer.

Ulike studier antyder at CRT-O kan forbedre vekttap, selv når pasienter ikke trener eller er på diett. Resultatene i dette tilfellet er selvfølgelig ikke så gode som for folk som gjør det. I resten av artikkelen viser vi deg noen aktiviteter du kan bruke for å trene de daglige funksjonene dine.

Overvektige mennesker har endrede kognitive prosesser angående mange elementer i livet. Noen eksempler på disse er: hemmende kontroll, arbeidsminne, fleksibilitet til å tenke og sentral konsistens.

Aktiviteter som kan forbedre den hemmende kontrollen din

Hemmende kontroll refererer til en persons evne til å hemme automatiske reaksjoner. Dermed lar den dem generere andre svar som oppmerksomhet og resonnement endrer.

Å oppnå større hemmende kontroll krever at du først og fremst unngår tilsiktet atferd. Deretter skal du reflektere over tanken som fører til atferden. Målet er at du skal bli bevisst dine egne tanker. Deretter kan du analysere dem før du går gjennom handlingen med at tanken er oppmuntrende.

Kanskje det kan være best å gi deg et eksempel. Si at du er ferdig med å spise middag og at du plutselig får den uimotståelige trangen til å spise godteri. Før du tar tak i det, bør du reflektere rundt innholdet og betydningen av dine egne tanker:

  • Hvorfor må jeg spise godteri?
  • Er det sult?
  • Kan det også være at jeg ikke spiste nok karbohydrater?
  • Prøver jeg å regulere en av følelsene mine? Hvilken? Hjelper dette meg virkelig? Må jeg eliminere noe?
  • Blir jeg bedre etter å ha spist godteriet?
  • Hva er de mulige konsekvensene av denne oppførselen?
  • Kan jeg gjøre noe annet for å føle meg bedre?

Å trene hemmende kontroll krever at du utarbeider en tenkningsfase mellom tankens utseende og oppførselen din.

Intervensjoner for å forbedre arbeidsminnet

Arbeidshukommelse refererer til en persons evne til å huske de nødvendige tingene for å gjøre en bestemt handling.

Forståelse og opplevelse er kanskje de beste verktøyene for å forbedre hukommelsen. Det er derfor det er viktig at pasienter forstår årsaken til hver intervensjon. De skal også delta i strategiutvikling, i tillegg til å eksperimentere med og tilpasse seg endringer i sine egne liv.

En overvektig mann som sitter på en seng.

Aktiviteter for å trene kognitiv fleksibilitet

Begrepet “kognitiv fleksibilitet” refererer til en persons evne til å modulere tankene og handlingene sine i visse situasjoner. Den refererer spesielt til situasjoner som kan være nye, stadig endrede eller uventede.

For å trene kognitiv fleksibilitet, må du lære å møte gamle situasjoner med nye verktøy. Målet er også å tvinge hjernen din til å utvikle alternative strategier for å nå et spesifikt mål.

Noen gode eksempler på dette er: Å bruke forskjellige ruter for å komme deg på jobb eller endre rekkefølgen på morgenrutinen. Du kan snakke om et arbeidsprosjekt til en bekjent med dine egne ord. Å møte nye mennesker er også en måte å gjøre dette på. For en mer spesifikk aktivitet, kan du prøve å følge spiseplanen din i forskjellige miljøer (jobb, restauranter, hjemme, osv.).

Et annet eksempel relatert til å spise kan være å jobbe med en åpen spiseplan. I denne øvelsen må du kombinere typer mat.

Å trene på sentral konsistens

Du kan definere sentral konsistens som kapasiteten til å gi et fullstendig og realistisk perspektiv på en bestemt situasjon. Under konsultasjonen er det også en god idé å resonnere gjennom situasjoner med konflikt høyt. Du bør også huske på konteksten og alle relaterte ideer.

Videre er det lurt å be om en kort oppsummering etter en komplisert detaljrik lesning. Dette kan være en muntlig eller skriftlig oppsummering. Derfor kan dette bidra til å forbedre kapasiteten for å utvikle og forstå en generell idé uten å gå i detalj.

Uten tvil er kognitiv saneringsterapi et kritisk verktøy for å forbedre de daglige tenkeevnene dine. Dette gjelder spesielt for personer som lider av fedme. Det kan til og med hjelpe dem med å kontrollere tilstanden sin på lang sikt.

Det kan interessere deg ...
Overvekt og skyld – er det virkelig din feil?
Utforsk SinnetRead it in Utforsk Sinnet
Overvekt og skyld – er det virkelig din feil?

Overvekt og skyld går hånd i hånd. Du tror at det er din skyld at du er overvektig og du føler skyld over det. Hva kan du gjøre i dette tilfellet?