Ikke vær der du ikke kan være deg selv

mars 30, 2019
Hvis du ikke kan være deg selv hvor du er akkurat nå, så dra. Å gjøre det vil gi næring til din mentale helse og beskytte din mest verdifulle ressurs: selvtilliten din.

Ikke vær der du ikke kan være deg selv. Å være lojal mot din egen identitet og egne verdier og ha selvrespekt er det viktigste. Livet er allerede komplisert nok, så du bør ikke la andre påvirke selvtilliten din for å tvinge deg til å passe inn der du ikke hører hjemme og ikke føler deg bra.

Hva mener vi når vi sier «være deg selv»? Så merkelig som det kan virke, vet mange fortsatt ikke hvordan de skal definere deres egen personlighet.

Å definere oss selv og kjenne til våre svakheter og lidenskaper er også veldig viktig. Dette er fordi det å forsvare vår essens og verdsette hvem vi er, til slutt vil oversettes til velvære og vitalitet.

Folk definerer seg vanligvis ved hva de gjør: «Jeg er en lærer», «Jeg er en brannmann», eller «Jeg er en forelder». Vi er imidlertid ikke bare det vi gjør. Vi er også det vi drømmer om, der vi har bodd, hva vi ikke vil ha, og hva vi forventer av livet. Og alle disse tingene fortjener å bli forsvart og beskyttet.

du kan være deg selv som denne kvinnen under en paraply

En utfordring: du kan være deg selv hver dag

Du kan oppleve at du er sulten etter det som er ekte. Du vil være deg selv i hver avgjørelse du tar, og du vil ha harmoni i alle dine relasjoner, slik at du ikke trenger å ty til lyving eller gi etter for ting du ikke liker.

Men du skjønner nesten ikke at du ikke er deg selv når du sier deg enig i å gjøre ting som du ikke har det bra med å gjøre. Du slutter å være deg selv hver gang du sier «ja» til din partner, slektning eller annen person når du faktisk trengte og ønsket å si «nei».

Før eller senere vil du se på deg selv i speilet og innse at du har sluttet å være deg selv for å være det livet ønsket at du skulle være.

En bekymret mann ser gjennom vinduet.

Å ikke være deg selv fører til lidelse

Psykolog Mark Leary, professor ved Duke University, advarer oss om noe veldig viktig. Når noen oppfatter sin egen mangel på ekthet, begynner de å lide. Med andre ord, dersom du ikke er deg selv, kan det føre til frustrasjon og depresjon.

  • Harvard University gjennomførte en studie hvor de oppdaget at en «trendy» frase i arbeidsmiljøet er å «være autentisk». Selv om alle fortsetter å si det, føler de seg tvunget til å være en del av utfordrende prosjekter, gjøre hva deres sjef forteller dem, og har svært bestemte mål. Alle disse tingene er tveeggede sverd.
  • Det er veldig utfordrende å være deg selv i et stivt og konkurransedyktig miljø. Litt etter litt vil angst, stress og den følelsen av at du siver bort fra hvem du virkelig er, begynne å manifestere seg.
  • Når du mangler ekthet, tvinger du deg til å finne en balanse mellom hva du gjør og hva du trenger. Å være lojal mot deg selv er ikke lett. Du må være trygg og ta modige beslutninger for å være tro mot hvem du er.

Våg å være deg selv

Ikke vær der du ikke kan være deg selv, der hvor du ikke har lov til å uttrykke dine tanker og verdier. Å leve slik, gir ingen mening. Således, når du føler at noe har skadet din selvtillit, reflekter over følgende ideer:

Ta beslutninger basert på selvkunnskap

  • I dag har psykologi lånt mange eksistensialistiske ideer. En av dem minner oss om at for å få et autentisk liv, må du forplikte deg selv.
  • Dette betyr at det tar litt tid å verdsette og reflektere over hva du gjør, hva du bestemmer, og hva du sier for å se om det samsvarer med hvem du er.
  • Du må spørre deg selv hver dag: «Føler jeg meg bra med det jeg har gjort?»
En glad kvinne med åpne armer ved solnedgang.

Husk hva du fortjener

Hvis du vil være deg selv hver eneste dag i livet ditt, husk hva du fortjener. Vær oppmerksom på dine verdier, lær av fortiden din, sett mål, og aller viktigst, sett deg selv først.

Vi har alle rett til å leve et lykkelig og tilfredsstillende liv som stemmer overens med våre interesser og lidenskaper. Nøkkelen er å velge hvor vi vil spre våre vinger klokt uten å glemme at vi fortjener det vi drømmer om.

  • Strobel, M., Tumasjan, A., & Spörrle, M. (2011). Be yourself, believe in yourself, and be happy: Self-efficacy as a mediator between personality factors and subjective well-being. Scandinavian Journal of Psychology52(1), 43–48. https://doi.org/10.1111/j.1467-9450.2010.00826.x
  • Rosh, L., y Offermann, L. (2013). Sé tú mismo, pero con cuidado. Harvard Business Review , (OCT).