Hva er hvit støy og hvorfor skal vi høre på det?

24 mars, 2018

Mange har lagt til seg en vane med å sove med TV-en på. De insisterer på at uten den bakgrunnsstøyen er det mye vanskeligere å sovne. Forklaringen på dette kan legges ned til hvit støy, og dette er en idé som blir stadig mer populær.

Bakgrunnslyden på TV-en når den ikke er innstilt på noen kanal, er et eksempel på hvit støy. Det er også en radio som er mellom stasjoner. Vi kan til og med støte på hvit støy i lyden som et klimaanlegg utsender. Hva alle disse har til felles er at det er en konstant og monoton lyd. Mange hevder at det er ekstremt avslappende og beroligende.

Nevroforsker Seth Horowitz har indikert at “hvit støy er bokstavelig talt en mur av sonisk energi uten mønster”. Ideen om at den hjelper oss med å sove har spredt seg så mye at det allerede finnes teknologiske applikasjoner som produserer hvit støy.

“Natten er den vanskeligste tiden å være i live.”

– Poppy Z. Brite –

Har hvit støy positive effekter?

Fra et biologisk synspunkt kan vi se at hvit støy maskerer eller hjelper oss å ignorere andre lyder som kommer fra miljøet. Hvis andre hørbare stimuli oppstår, er det lite sannsynlig at de kan aktivere hjernebarken under søvnen.

Dette betyr med andre ord at hvit støy er en slags usynlig og beskyttende skjerm. Den fungerer som en barriere mot andre lyder. Mennesker som er mer tilbøyelige til å våkne opp av andre lyder i omgivelsene, har ikke noe problem med å sove gjennom den hvite støyen.

Skjerm med hvit støy

Vi bør huske at hørsel er den eneste sansen som fortsetter å fungere fullt under søvnen. Årsaken til dette er at denne sansen er viktig for overlevelse. Hvis alle sansene var helt slått av, ville det ikke være mulig å oppdage fare og våkne for å avverge den.

Dette har imidlertid ulempen med at øret ofte blir følsomt for lydene som oppstår mens vi sover. Det er folk som våkner flere ganger om natten etter å ha hørt et bjeff, en bil eller folk som snakker. I slike tilfeller bidrar hvit støy til å forhindre dette, og kan hjelpe oss til å sove lykkelig og fredelig.

Innsigelsene mot hvit støy

Selv om tusenvis av mennesker i verden insisterer på at hvit støy er et godt middel for å sove, er ikke dette vitenskapelig bevist. Så langt har ingen studier blitt skrevet for å enten bekrefte eller avkrefte seg denne påstanden. Det betyr imidlertid ikke at det ikke har vært mange som har snakket mot denne hypotesen.

Seth Horowitz sa at på sikt kan hvit støy påvirke hårcellene i vårt indre øre. Dette er cellene som lar oss fange lyder. Hva denne eksperten foreslår er at en langvarig eksponering for denne typen støy tvinger hårcellene til å jobbe med maks ytelse. Konsekvensen av dette er at hvis de skulle bli skadet på noen måte, ville den naturlige prosessen med å reparere slike skader være svekket eller kanskje ikke engang slå inn i det hele tatt.

Nerveceller

Akkurat som det fortsatt ikke er vitenskapelig bevis på fordelene med hvit støy, er det ingen forskning som sier at det ikke er noen fordeler. Hva det er, er et økende antall mennesker i verden som vender seg til hvit støy for å sove bedre. Det har til og med vist seg å være svært effektivt med babyer, og er noen ganger brukt til å hjelpe konsentrasjon mens du studerer.

Andre mennesker har begynt å snakke om lyder av andre farger, for eksempel av “brun støy”. Dette er støyen som en fjern foss produserer. Det er også en monoton og beroligende lyd, men en naturlig. Det er også snakk om “rosa støy”, som beskriver noe som ikke er så vanlig, som for eksempel regn. Alle disse lydene har lignende effekter.

Søvnproblemer og hvit støy

Noen lærde har antydet at søvnforstyrrelser ikke skal behandles med slike “triks”. De forteller oss at bak søvnløshet kan det ligge en rekke årsaker som vi bør undersøke i dybden. Kanskje hvit støy hjelper deg å sove. Dette løser imidlertid ikke andre problemer som kan ha forårsaket søvnproblemer i utgangspunktet.

Snarere enn å være et problem i seg selv, er søvnløshet det ytre uttrykket for dypere problemer. I de fleste tilfeller kan manglende evne til å sovne settes ned til tilstander av angst og uløste konflikter. Derfor, selv om hvit støy kan være nyttig for å løse søvnproblemer, kan det også skjule symptomene på en alvorlig sykdom.

Søvnløs kvinne

Sannheten i saken er at det å ikke være i stand til å sove har katastrofale konsekvenser. Ikke bare forsterker det nervøsitet og depresjon, det påvirker også den fysiske helsen sterkt. Derfor er det ikke urimelig å ty til slike “triks”. De er selvsagt mye mindre skadelige enn å ta sedativer eller passiv aksept av en tilbakevendende søvnløshet.

Kanskje det mest intelligente alternativet er å finne et godt kompromiss. Hvis hvit støy gjør det mulig å løse søvnløshetsproblemer, kan det være lurt å prøve det ut. Samtidig bør vi imidlertid ikke glemme at det kan være andre underliggende problemer som vi ikke bør overse. Selv om vi kanskje har klart å dekke opp den virkelige årsaken med et “plaster”, bør vi strebe etter å finne ut av grunnårsaken.