Hva du skal gjøre hvis du føler deg mindreverdig andre

Noen ganger kan det faktum å ha vært gjennom et voldelig forhold etterlate en person med klare følelser av mindreverdighet. De er sår på selvfølelsen som må repareres.
Hva du skal gjøre hvis du føler deg mindreverdig andre

Siste oppdatering: 20 april, 2022

Jeg føler meg mindreverdig og føler ikke at jeg er i stand til å gjøre noe.” Denne typen tanker er ganske vanlige. Faktisk viser selv tilsynelatende selvsikre og velorganiserte mennesker ofte denne nesten etsende lave selvfølelsen som begrenser livene deres.

Selvforakt, følelser av utilstrekkelighet og overdrevne selvkrav. Selv om de fleste av oss umiddelbart kan identifisere trekkene til det klassiske mindreverdighetskomplekset definert av Alfred Adler, er det i virkeligheten ganske mye mer komplekst. Faktisk kan mange av disse tilfellene føre til selvskadende atferd.

Hvis du føler at du er mindre verdt enn andre mennesker, sammenligner deg med dine søsken, venner og kolleger, og ser på deg selv som mer klosset, mindre kompetent eller mindre attraktiv, kan du ende opp med å hate dem rundt deg. Du kan også bli offer for følelser av isolasjon og til og med depresjon.

La oss ta en nærmere titt på dette.

Barn som tenker at jeg føler meg underlegen andre

Kjennetegn og mestringsstrategier for når du føler deg mindreverdig

Hvis du føler deg inkompetent, feilbarlig og underlegen andre, lever du med harde indre fiender. Dette er sinnet ditt, den indre dialogen og virkelig skadelige tidligere erfaringer. De slukker ethvert snev av selvfølelse og enhver styrke til selvkonseptet. Du lever da med ideer som “Jeg kan ikke”, “Det er best å ikke prøve” og “Dette passer rett og slett ikke for meg fordi alle andre er så mye bedre” som skader og sliter ut deg.

Som vi nevnte tidligere, ble mindreverdighetskomplekset opprinnelig beskrevet av den østerrikske legen Alfred Adler, en disippel av Freud. Ifølge ham ble alle barn definert av denne egenskapen på grunn av deres underlegenhet i nesten alle aspekter (størrelse, alder, følelse av makt). Han kommenterte også at denne følelsen av mindreverdighet kunne fungere som en stimulans og impuls til å bli overvunnet på daglig basis.

I dag vet vi at ikke alle barn aksepterer ideen om å være underlegne sine foreldre. For eksempel gjenkjenner vi nå keiser-syndromet eller tyrannbarnet. Faktisk var det Gordon Allport som påpekte at følelsen av mindreverdighet oppstår fra dårlige opplevelser opplevd på et gitt tidspunkt og måten de tolkes på.

Denne typen opplevelse kan trenge dypt inn i deg, stagnere deg og kaste deg inn i en negativ og varig emosjonell tilstand. La oss se nærmere på triggerne og tilhørende mestringsstrategier i hver situasjon.

Strategier for å håndtere mindreverdighetsfølelser med opphav i barndommen

Å vokse opp i et familiemiljø der du sjelden har fått positiv forsterkning, reduserer selvkonseptet ditt. Videre, hvis du hadde et søsken som alltid mottok ros, eller du tilbrakte de første årene i et krevende eller foraktende miljø, ville selvkonseptet og selvfølelsen din ha blitt dypt såret.

Hva kan du gjøre?

  • Omformulere, separere og omskrive. Når barndommen din er definert av mangel på noe, må du omformulere og omskrive alt som er overført, følt og lært deg av andre. Det innebærer en nesten konstant omstrukturering av tankene dine. Hvis moren din overbeviste deg om at du ikke var god nok, er det på tide å endre den tanken. Spør deg selv hvorfor du ikke skulle vært god nok. Hvem sier det? Hva om du virkelig skulle prøve?
  • Mestringstro. Hvis du forteller deg selv at du føler deg mindreverdig enn andre, betyr det at du har en veldig lav følelse av mestringsevne. Det er sannsynligvis fordi du som barn ble ført til å tro at du var klønete, feilbarlig, lat, udugelig osv. For å styrke selvfølelsen din må du jobbe med mestringstroen, og for dette må du engasjere deg i små mål og oppgaver for å vise deg selv hva du er i stand til.

Voldelige forhold

Å ha et følelsesmessig forhold til en narsissist. Leve i årevis med noen som mishandlet deg. Til slutt bestemme seg for å forlate et forhold som var basert på avhengighet. Alle disse typer opplevelser kan skade selvoppfatningen din til du blir en annen: noen som er definert av frykten din.

Hva kan du gjøre?

  • Ikke klandre deg selv. Du er ikke ansvarlig for det som skjedde, så ikke tyng deg selv ned med mer negativitet og forakt. Det er på tide å helbrede deg selv etter alt du har gått gjennom.
  • Styrk deg selv. Hold hodet hevet og spør deg selv hva du vil. Lag nye planer, møt nye mennesker, stol på de som elsker deg, og husk at livet har verdi, at du har verdi.
  • Gjenoppbygg selvfølelsen din dag for dag. Gjør en endring som får deg til å føle deg bra og kompetent. For eksempel starte et kurs, se etter en annen jobb, tenke på nye prosjekter …

Å føle deg mindreverdig på grunn av rase, fysisk utseende, funksjonshemming og spesifikke begrensninger.

Det er vanlig å oppleve mindreverdighetsfølelse på grunn av sosiale, fysiske, kulturelle aspekter, osv. For eksempel overvekt, en viss hudfarge, autisme, funksjonshemming … Enhver av disse faktaene kan få deg til å føle seg mindreverdig.

Hva kan du gjøre?

  • Vokt deg for selvoppfyllende profetier. Følelser av usikkerhet og utilstrekkelighet nærer uunngåelig selvoppfyllende profetier. Derfor, hvis du tar det for gitt at du ikke får den jobben fordi du er for lav, overvektig, eller har en annen religion osv., og du bestemmer deg for ikke å engang søke av disse grunnene, begrenser du deg selv.

Hvis du har lav selvfølelse forventer du lite av deg selv og ingenting av omgivelsene. Du må endre denne tilnærmingen og gi deg selv muligheter.

  • Du er verdt mer enn du tror, og du må først bevise dette for deg selv før du bekymrer deg for andre mennesker. Essensen av et mindreverdighetskompleks innebærer å bli fanget opp i en syklus av negative tanker, følelser og atferd. Derfor må du begynne å skape nye tanker og gi næring til nye følelser. Fortell deg selv at du ikke trenger å bevise for noen hva du er verdt og at du ikke må sammenligne deg med noen andre. Begynn å investere i deg selv.
Trist kvinne som tviler

Mindreverdighetsfølelse og psykiske lidelser

Et siste aspekt som ikke bør ignoreres er at følelsen av mindreverdighet også vises ved flere psykiske lidelser. Studier som de utført ved Universitetet i Hamburg av Dr. Stephen Moritz viser faktisk at mindreverdighetsfølelse også har en tendens til å dukke opp hos pasienter med schizofreni.

Videre kan personer med en avhengig personlighetsforstyrrelse eller unnvikende personlighetsforstyrrelse også manifestere mindreverdighetsfølelse. De kan også være tilstede bak selvskadende atferd eller spiseforstyrrelser.

I disse tilfellene bør spesialisert profesjonell hjelp søkes. Det er fordi det å bære konstante følelser av ubrukelighet og føle at andre er overlegne begrenser livskvaliteten vår. Av denne grunn er psykologisk terapi viktig for å redefinere ideer, helbrede selvfølelsen og styrke selvoppfatningen.

Det kan interessere deg ...
Åtte måter sosiale medier kan få deg til å hate deg selv på
Utforsk Sinnet
Les det hos Utforsk Sinnet
Åtte måter sosiale medier kan få deg til å hate deg selv på

Det er mange måter sosiale medier kan få deg til å hate deg selv på. Videre er de dynamikk som du ofte ikke er klar over.



  • Steffen Moritz, Ronny Werner & Gernot von Collani (2006) The inferiority complex in paranoia readdressed: A study with the Implicit Association Test, Cognitive Neuropsychiatry, 11:4, 402-415, DOI: 10.1080/13546800444000263