Høy miljøfølsomhet: Tegn og egenskaper

· februar 24, 2019
Den beste måten å reagere på denne tilstanden på er ikke ved å unngå det som forårsaker stress. Vi kan ikke kontrollere alt i våre miljøer.

Lyder eller sterke lukter, folkemengder… Dette er eksempler på ting som folk med høy miljøfølsomhet kan slite med. Høy miljøfølsomhet karakteriserer personer som opplever høye stressnivåer som følge av visse sosiale, fysiske eller følelsesmessige stimuli som er tilstede i deres umiddelbare omgivelser. Langt ifra å bare være noe «bare i hodet ditt» kan denne tilstanden påvirke både produktivitet og psykologisk stabilitet.

John Dewey, en kjent amerikansk lærer og psykolog, sa at vårt velvære avhenger av hvor godt tilpasset vi er til sosiale situasjoner. Eventuelle endringer, små uregelmessigheter eller friksjon skaper en umiddelbar psykologisk og fysiologisk ustabilitet.

«Vi har modifisert vårt miljø så radikalt at vi nå må modifisere oss selv for å eksistere i dette nye miljøet.»

-Norbert Wiener-

For eksempel er det å være i et veldig varmt rom ubehagelig, så vi vil prøve å justere temperaturen til våre behov. Et annet eksempel: Hvis du går alene om natten i en mørk, tom gate og hører skritt bak deg, vil du føle deg truet. Denne stimulansen forteller hjernen vår at den skal svare: løp, rop etter hjelp eller snu oss og møte angriperen.

Høy miljøfølsomhet refererer til mer alvorlige reaksjoner på miljøet ditt. Tenk på et scenario der en gruppe mennesker (for eksempel i et arbeidsmiljø) alle føler seg komfortable sammen, bortsett fra en person. Denne personen har en lavere terskel for lyder. Denne personen er mer følsom overfor samtaler, til kontorlysene og til luktene fra kjøkkenkroken eller pauserommet. Det er vanskeligere for denne personen å være komfortabel sosialt eller fysisk i et arbeidsmiljø som kan være helt behagelig for alle andre.

Høy miljøfølsomhet

Høy miljøfølsomhet: Hvorfor lider vi?

Høy miljøfølsomhet er ikke et nytt problem. Så interessant som det kan virke har økologiske psykologer tilbrakt årtier med å studere hvordan vi forholder oss til vårt nærmeste miljø. De vurderer effektene av vårt miljø på kroppene våre, våre sinn og vår kultur.

Forfattere som Lazarus, Folkman og Cohen utviklet en teoretisk modell der de forklarte at denne følsomheten er basert på en rekke svært spesifikke forhold. Alle har terskler for toleranse når de presenteres med visse stimuli. Disse stimuliene er spesielt de som vi ikke kan kontrollere og de vi ikke har utviklet personlige strategier for å håndtere deres innflytelse.

Introversjon og miljøfølsomhet

Det er imidlertid også tilnærminger som tar hensyn til personlighet. Følgelig, og som et eksempel, var Harvard University i stand til å demonstrere at hjernene til innadvendte mennesker viser høy miljøfølsomhet. I gjennomsnitt fører en innadvendt personlighetstype til større oppmerksomhet til daglige detaljer. Denne oppmerksomheten genererer ofte en overbelastning når det er overdreven stimulering i et miljø.

Følgelig vil dette overskuddet av stimuli, enten det er auditivt, visuelt, taktilt, osv., føre til et høyere nivå av stress og utmattelse hos disse menneskene. Ikke for å nevne dette andre relevante faktumet: personer med høy miljøfølsomhet har også en tendens til å ha høyere følsomhet overfor andres følelser, så vel som angst, bekymring eller frykt. Disse menneskene kan plukke opp disse følelsene i atmosfæren og kan ikke filtrere dem ut. Denne følelsesmessige smitten forekommer ofte hos mennesker med høy miljøfølsomhet.

Høy miljøfølsomhet

Hva er noen egenskaper for høy miljøfølsomhet?

En viktig ting å huske om denne tilstanden er at de som lider av den kan falle innenfor et spekter. Det er folk med større følsomhet enn andre. Noen som lider av dette har en terskel som er litt mer motstandsdyktig overfor de psykososiale stimuliene i deres miljø. La oss ta en titt på noen av de vanligste egenskapene:

  • Ubehag når det kommer til sterke lys, høye lyder og visse lukter.
  • Lett skremt av plutselige lyder som når en bil bremser, en dør lukkes eller et glass som knuses.
  • Ubehag i situasjoner med et stort antall mennesker. De kan også føle høye stressnivåer på steder der det skjer mange ting samtidig (TV-en er på, samtaler skjer, barn leker, en telefon ringer…)
  • Svært følsomme mennesker blir ofte svært berørt når de ser eller hører på dårlige nyheter.
  • Det er også vanlig at disse menneskene føler seg sint, trist eller skuffet når de ser eller leser om situasjoner der menneskeheten er urettferdig og voldelig.
  • Alle disse følelsene kan bli ledsaget av fysiske problemer som hodepine, tretthet eller hudproblemer.
Høy miljøfølsomhet

Måter å håndtere høy miljøfølsomhet på

Vi vet allerede hva miljøfølsomhet er. Nå, hvordan håndterer vi det? Den beste måten å reagere på denne tilstanden på er ikke ved å unngå det som forårsaker stressVi kan ikke kontrollere alt i våre miljøer. Vi kan for eksempel ikke skru ned volumet i trafikken eller be folk om å slutte å snakke eller forlate området vi er i. Det er umulig for oss å skape ideelle miljøer for å unngå problemer med følsomhet. I dag er de fleste miljøer preget av hyperstimulering og uforutsigbarhet.

I stedet for å se etter å løse de eksterne faktorene, bør vi i stedet jobbe med det som skjer internt i oss. Det er måter å minimere virkningen som disse stimuleringene har på våre sinn og kropp. Den beste måten å håndtere overfølsomhet på er å jobbe med vår følelsesmessige og sensoriske beskyttelse mot stimuli.

Teknikker for å håndtere miljøfølsomhet

  • Finn ut hva stressorene dine er. Vurder hvordan du kan forsvare deg mot dem. (Hvis det er lyst, ta på deg solbriller. Hvis det er lyd, vurder noen støyreduserende hodetelefoner).
  • Jobb med avslapningsteknikker eller prøv å fokusere oppmerksomheten din på noe annet. Hvis du for eksempel blir overstimulert av store grupper mennesker, kan du trene deg selv til å se på et bestemt objekt når du begynner å føle deg ukomfortabel. Enten det er et tak, et vindu, et maleri eller en reklame på gaten, fokuserer du bare på det objektet. Jobb med pusten din og prøv å slappe av mens du fokuserer.
  • Gi deg selv bestemte tider gjennom dagen der du tar en pause. Noen ganger trenger du kanskje bare 5 minutter hver time for å slappe av i sinnet ditt. Stå opp og gå litt rundt. Gå et stille sted eller gi deg selv noen minutter til å meditere.
  • Til slutt, for å unngå følelsesmessig smitte, er det nødvendig å slutte å fokusere så mye på andre mennesker. I stedet bør du begynne å bli mer oppmerksom på det som skjer følelsesmessig i deg selv. Fokuser mer på dine egne følelser og jobb med å beskytte deg mot påvirkningen av andres følelser. Ikke la andres følelser endre hvordan du føler deg. Jobb med å forbli rolig uansett hva som skjer rundt deg og fokuser på din egne mentale tilstand.

For å konkludere er alle følsomme overfor sitt miljø på en eller annen måte. Imidlertid er målet å få disse ytre stimuliene til å påvirke oss så lite som mulig. Ved å finne måter å filtrere ut stimuli og beskytte oss mot sosial smitte på, kan vi forhindre høy miljøfølsomhet fra å påvirke vår produktivitet, effektivitet og følelsesmessige tilstand. Det handler om å finne teknikker som fungerer for deg.