Hovedstrømningene innen psykoterapi

Når du velger en psykolog, er det viktig å vite hva du kan forvente og hva du finner. Denne artikkelen vil veilede deg i det spesielle ved de viktigste psykologiske strømningene i psykoterapi.
Hovedstrømningene innen psykoterapi

Siste oppdatering: 05 mai, 2022

Når du velger en psykologspesialist, er det viktig å vite hvilken strømning de jobber fra, for å sikre at du konsulterer den som er best egnet til å håndtere problemet ditt. Likevel innebærer alle tilnærmingene å gjøre positive endringer i måten å tenke eller handle på.

Du må være klar over at hvis du vil løse et problem, du endre noe du har gjort feil. Dette innebærer vanligvis en bestemt måte å tenke eller oppføre seg på.

Nedenfor vil vi forklare hovedstrømningene innen psykoterapi. Noen fagpersoner veksler mellom flere av dem avhengig av pasientens behov. Du kan også veksle og bruke så mange du trenger selv, siden det ikke finnes noen universell formel. Tross alt er vi alle forskjellige, og det som fungerer for en av oss passer ikke nødvendigvis for en annen.

Hovedstrømningene innen psykoterapi

Psykoanalyse

Psykoanalysen fokuserer hovedsakelig på fortiden. Pasienten blir analysert for å søke etter den psykiske konflikten som forårsaker ubehag. Følgelig blir det ubevisste det bevisste, og den indre verden kan forstås og ordnes.

Denne terapien er nyttig hvis du føler deg dårlig og ikke vet hvorfor. Eller du vet kanskje årsaken, men til tross for at du har fått gode råd, kan du fortsatt ikke løse det. Derfor vil terapeuten undersøke livet ditt for å finne den virkelige roten til problemet.

Ettersom terapeuten skal analysere deg, vil de ikke snakke like mye som deg. De vil hjelpe deg å gjenkjenne hvorfor du lider, og gi deg verktøyene til å gjøre de nødvendige endringene for at det skal forsvinne.

Grunnlaget for denne teorien er at symptomer ikke er annet enn manifestasjoner av psykisk konflikt. Det viktige er å ta tak i denne ubevisste konflikten slik at symptomene avtar eller forsvinner.

Psykologiske strømninger, psykoterapikonsultasjon

Behaviorisme

Behaviorisme er basert på det nåværende problemet og ikke dets opphav. Den er egnet for å behandle spesifikke problemer som allerede er diagnostisert. Det er en korttidsterapi, der fagpersonen til enhver tid styrer samtalen og lærer pasienten å tenke og handle på en realistisk og mer tilpasset måte.

Denne terapien er passende hvis hovedproblemet ditt er mangel på læringsressurser når du håndterer spesifikke situasjoner. Den profesjonelle må være ekstremt innflytelsesrik og oppriktig med deg for å få deg til å innse at du må endre oppførselen din. Hvis du vil at problemene dine skal forsvinne, må du erstatte dine negative vaner med mer konstruktive. Det er som en slags atferdsmessig omskolering.

Derfor søker behaviorister å modifisere atferd, som grunnlag for at folk kan forbedre følelsene og tankene sine. Det er ofte nyttig når andre terapier har feilet. I virkeligheten er det ofte siste utvei.

Humanisme

Humanismen prøver å få frem det beste som hver person har inni seg, for å gjenopprette deres indre ro. Den profesjonelle vil overføre empati, følsomhet, respekt og aksept. Det blir et likeverdig forhold.

Hvis du gjennomgår denne terapien, vil terapeuten stole på dine evner i stedet for å ta kontroll. De vil veilede deg slik at du selv finner svaret på ubehaget ditt. Du må koble deg til ditt indre og bli uavhengig og oppfylt.

Denne strømningen blir ofte kritisert fordi den er mer basert på intuisjon enn på en vitenskapelig metode. Men ved en rekke anledninger har det blitt påvist at vitenskapelige metoder ikke er nødvendige for å løse folks ubehag.

Kvinne hos psykologen

Gestaltterapi

Gestaltterapi fokuserer på å føle her og nå, og fremmer handling, kreativitet og ubetinget aksept. Følelser og ikke-verbalt språk spiller en hovedrolle.

Hvis du gjennomgår denne terapien, vil du bli lært opp til å være oppmerksom på følelsene dine og, før du handler, å være klar over hvordan du tenker og føler. Det hjelper deg å bli kjent med deg selv, emosjonelt, intellektuelt og fysisk.

Denne terapien er basert på å være bevisst på det nåværende øyeblikket, hvordan du gjør ting, hva som skjer akkurat i dette øyeblikket, og hvordan du føler og tolker det. Gestaltterapi er beregnet på de som ønsker å forbedre og utvikle sitt menneskelige potensial og personlige vekst.

Kognitiv atferdsterapi

Kognitiv atferdsterapi er den mest populære typen psykoterapi i dag og er en av hovedstrømningene innen psykoterapi. I tillegg er det den som støttes av de mest vitenskapelige bevisene og har en tendens til å bli undervist i universitetets læreplaner.

Hvis du velger denne terapien, vil den fokusere mer på å endre måtene å tenke og resonnere på. For ved å endre måten du tenker på, vil også følelsene dine endre seg. Derfor, etter hvert som du adopterer mer rasjonelle og objektive tanker, vil lidelsen din også avta.

Med denne terapien vil du lære en ny måte å tenke og resonnere på, og dermed handle. Den fokuserer på nåtiden og har som mål å lære deg nye måter å se, tenke og oppføre seg på.

Psykologen som bruker denne terapien er godt støttet av vitenskapelig bevis. Det er generelt retningsgivende og forteller pasienten hvordan vedkommende skal håndtere spesifikke situasjoner. Dem nyter en høy prosentandel av suksess.

Aksept- og forpliktelsesterapi

Aksept- og forpliktelsesterapi er et av de nyere hovedstrømningene innen psykoterapi. Det er en av tredjegenerasjonsterapiene. Det gir en livsfilosofi og er et kulturelt perspektiv for å forstå og behandle psykiske problemer, samt et alternativ til erfaringsmessig unngåelse. Den utfører en funksjonell analyse av psykiske problemer og introduserer en atferdsmessig måte å analysere følelser, emosjoner, minner og tanker på.

Denne terapien er basert på måten dine ulike konsepter, minner og ord er relatert til problemene dine. Faktisk avslører terapeuten de dysfunksjonelle reglene du pålegger deg selv. For eksempel kan unngåelse forklare mange av problemene dine når du ikke står overfor dine egne personlige erfaringer.

Når du aksepterer hvem du er uten å prøve å forandre deg, begynner hvem du er å transformere seg.

Som uttalt av Kohlenbergs team (2004), i Acceptance and Commitment Therapy, er ikke egenskapene til psykopatologi grunnleggende. Av betydning er rollen som utilpasset atferd spiller for å unngå indre hendelser. Terapien har to hovedelementer. På den ene siden, rollen som private hendelser spiller i problemforklaringene. På den andre, viktigheten av den terapeutiske relasjonen.

Aksept- og forpliktelsesterapi har som mål å sikre at pasienten oppnår emosjonell og kognitiv kontroll for å nyte et tilfredsstillende liv. Det er imidlertid ikke gjennom unngåelse, men gjennom aksept. Aksept betyr å møte en hendelse og oppleve følelsene dine som følelser, tankene dine som tanker og minnene dine som minner. På denne måten unngår du ikke, men observerer og derfra forandrer du deg. Du aksepterer det som ikke kan endres og forplikter deg til å endre det du kan.

Det kan interessere deg ...
Frykt for psykoterapi: Å være redd for å møte deg selv
Utforsk Sinnet
Les det hos Utforsk Sinnet
Frykt for psykoterapi: Å være redd for å møte deg selv

Hvis du er redd for psykoterapi, betyr det at du er redd for å finne ut visse ting om deg selv. Finn ut hvorfor i denne artikkelen.