Holdningen din til problemene dine definerer deg

Noen ganger fanger problemer deg. Men å kunne møte dem med en proaktiv holdning vil hjelpe deg med å finne bedre løsninger.
Holdningen din til problemene dine definerer deg

Siste oppdatering: 08 september, 2022

Holdningen din til problemene dine er en klar refleksjon av personligheten din. Det spiller ingen rolle om du blir tilbudt ressurser, råd og strategier for å håndtere problemene dine, om karakteren din er definert av impulsivitet, av å handle før du tenker, eller av den typen motstand der du tvangsmessig insisterer på at ingenting vil ordne seg, det vil være ekstremt vanskelig å gå mot noen løsning.

Forfatteren og journalisten, Henry-Louis Mencken, sa at hvert problem har en enkel løsning, en som er plausibel og en annen som helt klart er feil. Å bli personen som er i stand til å se en enkel, original og fordelaktig vei ut av enhver utfordring krever fremfor alt å gjøre flere endringer i deg selv. Du kan imidlertid ikke oppnå det over natten.

For å forstå det bedre, la oss ta et eksempel. Si at du lider av ekstremt stress på jobben. Du føler deg undervurdert og opplever også mobbing. Likevel fortsetter du å gå på jobb hver dag i tide. Selv om omgivelsene, familien og vennene dine råder deg til å si opp og finne en annen jobb, fortsetter du.

I denne typen situasjoner er råd bortkastet. Andres gode intensjoner og verdifulle strategier er faktisk irrelevante for deg. For, som Albert Ellis sa, endring må starte fra deg selv. Dette krever at du må stå ansikt til ansikt med dine egne tanker, personlighet, tro og kaotiske, komplekse og ofte forsømte indre univers.

Labyrintformet labyrint som representerer vår holdning til problemer

Holdningen din til problemene dine er alt

Problemer er som en labyrint. Du kan enten gå deg vill i denne labyrinten eller akseptere det som en utfordring for å teste deg selv og lære og generere en endring som kommer deg til gode. I disse tilfellene er det en nesten magisk komponent: holdningen din. Men i de fleste tilfeller og nesten uten å vite det, bruker du en tydelig dysfunksjonell.

For å forstå virkningen av denne psykiske dimensjonen i ditt daglige liv, må du forstå hva holdninger er laget av. University of Massachusetts (USA) utførte en studie av Dr. Icek Ajten som avslørte at få områder av menneskets natur er så komplekse.

En holdning næres av dine verdier, av erfaringene du har hatt, og leksjonene du har lært. I tillegg er de farget av følelsene dine (som din dypeste frykt) og også av kognitive prosesser som begrensende tanker, biaser og ideer. Derfor kan holdningen din enten være den beste impulsen for å overvinne hindringer eller et anker som etterlater deg fanget på en øy av ulykkelighet.

Reaktive mennesker: en dårlig strategi for å møte problemer

«Jeg er ikke perfekt … Men jeg er nok» sa psykoterapeuten og pådriveren for humanistisk psykologi, Carl Rogers. Dette er en stor sannhet. Tross alt er det ingen tvil om at du ikke er perfekt, men likevel kan du prøve å være din egen beste venn. Likevel oppfører du deg ofte som din verste fiende.

Hvis du, nesten uten å være klar over det, inntar en reaktiv posisjon i møte med problemer, er du som et blad i vinden som blåser en eller annen vei uten kontroll. Du er begrenset til passivt å motta slagene livet gir deg, uten å forutse dem eller bruke mestringsstrategier.

Hvis du er denne typen person vil du også:

  • La deg bli overveldet av følelsene dine. Du vil anta at et problem er en blindvei, og du føler frustrasjon, sinne og handlingslammelse. Disse følelsene ender opp med å gjennomsyre alt i livet ditt, og dermed påvirke mange vitale områder.
  • Ha et lite fleksibelt sinn. Du bruker tunnelsyn på hver vanskelighet, ser bare problemet og føler deg ute av stand til å legge merke til noen alternativer for å løse det.
Tanken til en person med et vindu inni som representerer holdningen til problemer

Å være proaktiv: Den beste holdningen å innta i møte med problemer

Proaktivitet er den beste holdningen du kan ta i møte med problemer. Det er en stor kraft som lar deg ha mer kontroll over livet ditt, forutse vanskeligheter og tegne en mer kreativ nåtid og fremtid for deg selv, i henhold til dine behov. Men hva betyr det egentlig å være proaktiv? Hvordan kan du forme, forme eller drive en proaktiv holdning? Dette er hva det betyr å være proaktiv:

  • Proaktivitet betyr å aktivere en mentalitet som er i stand til å oppdage små daglige problemer for å løse dem så snart som mulig. Det er å forstå at det som bekymrer, irriterer eller plager deg i dag, ikke kan vente til i morgen.
  • Et proaktivt perspektiv innebærer å akseptere at hvert problem er en god læringsmulighet. Det betyr å se vanskeligheter fra en rolig følelsesmessig tilstand, uten å drive inn i den typen kvaler som hindrer deg.
  • Å være proaktiv innebærer å utvikle en personlighet hvor du kjenner og setter pris på deg selv og du stoler på potensialet ditt. Det er å vite at du fortjener det beste i livet og å ha en mentalitet fokusert på her og nå, samtidig som du stoler på en bedre fremtid.
  • En proaktiv holdning betyr at holdningen din til problemer alltid er positiv, disiplinert og fleksibel. Du frykter ikke endringer, du lærer av feilene dine, og du vet hvordan du legger planer for å forhindre at feil skjer igjen.

Hvordan endre holdningen din

Men all denne teorien er flott, men hvordan gjelder den i hverdagssituasjoner? Her er noen praktiske tips:

  • Begrens problemene dine: Noen ganger ser det ut til at vanskeligheter sluker alt rundt dem. Prøv derfor å oppsummere problemet i en enkelt setning og arbeid med det.
  • Tren din toleranse for frustrasjon. Selv om du trekker pusten dypt, kan du ofte ikke løse problemene dine umiddelbart. Å jobbe med toleransen din vil gi deg muligheten til å holde deg rolig til du kan løse dem.
  • Stol på andre. Selv om personlig utvikling er enveiskjørt, har ditt sosiale miljø også stor innflytelse på deg. Derfor, ikke nøl med å søke hjelp.
  • Ikke mist av syne hvor du er. Å se for mye inn i fremtiden eller tilbake på fortiden får deg til å tenke på hva som kunne ha vært (eller hva som ikke lenger er) i stedet for hva du har i hendene akkurat nå for å hjelpe deg med å løse problemet.

For å konkludere, som Henry Ford sa, har folk en subtil tendens til å bruke enormt mye tid og energi på å unngå problemer. Kanskje vi glemmer at nøkkelen ikke ligger i å unngå dem, men i å vite hvordan vi skal håndtere dem. Hvis du endrer holdningen til problemene dine og bruker en mer proaktiv tilnærming, vil du uten tvil føle deg så mye bedre.

Det kan interessere deg ...
Hvordan ominnramme dine negative omstendigheter
Utforsk Sinnet
Les det hos Utforsk Sinnet
Hvordan ominnramme dine negative omstendigheter

For å ominnramme dine negative omstendigheter, må du gjennomgå de mentale skjemaene som gir næring til hjelpeløshet og motløshet.