Hemmeligheten til å forbedre hukommelsen din, ifølge vitenskapen

Hvis du vil forbedre hukommelsen din, må du vite hvordan hjernen din fungerer. Du kan bli overrasket over å høre at livsstilsvanene dine kan gjøre det vanskelig for deg å registrere hver enkelt informasjon, erfaring eller læring.
Hemmeligheten til å forbedre hukommelsen din, ifølge vitenskapen

Siste oppdatering: 18 oktober, 2021

Det ser ut til at hemmeligheten bak å forbedre hukommelsen din er veldig enkel. Det er å ta pauser. Faktisk har hjernen mer begrensede energiressurser enn du sannsynligvis tror. Derfor blir den fort sliten og oppmerksomhetsnivået begynner å synke etter omtrent 30 til 45 minutter. Tross alt er du ikke en maskin, du er laget av celler, nerveforbindelser, vev og et hjerte som pumper blod, oksygen og næringsstoffer rundt i kroppen din.

Det er ganske lett å bli utslitt. Videre er det visse områder i hjernen som trenger din hjelp til å utføre slike grunnleggende oppgaver som å konsolidere minner. Imidlertid har vi alle en tendens til å være eksperter på å presse kroppen til det ytterste. Vi er avhengige av multitasking, sitter oppe sent med å studere før eksamen, og er vant til skadelige livsstilsvaner.

Hvis du vil forbedre hukommelsen, må du gå litt dypere inn i nevrovitenskapens verden. Å vite hvordan hjernen din fungerer, lar deg faktisk nå ditt fulle potensial og, enda viktigere, leve bedre.

«Hukommelsen er selvfølgelig upålitelig, noen ganger ond, men den er kilden til vår identitet.»

– Tennessee Williams –

jente som tenker på hemmeligheten for å forbedre hukommelsen

Hemmeligheten bak å forbedre hukommelsen

Magnesium, sink, B-vitaminer, vitamin D … Hjernen trenger flere næringsstoffer (inkludert glukose) for å fungere normalt. Faktisk bruker dette organet nesten 20 prosent av din totale energi. Men utover et godt kosthold, er hemmeligheten bak å forbedre hukommelsen livsstilen din.

Dette er ekstremt viktig. Ifølge nevrovitenskap harmonerer måten du organiserer dagene dine og til og med måten du studerte på skolen ikke med måten hjernen lærer, husker eller behandler informasjon på.

For eksempel er stress et svært skadelig element for riktig funksjon av hjernen og dens kognitive prosesser (oppmerksomhet, refleksjon, hukommelse, etc.). På samme måte er utmattelse og en dårlig natts søvn andre variabler som må tas i betraktning.

Korte pauser starter hjernen på nytt

Michaela Dewar, forsker ved University of Edinburgh i Storbritannia, gjennomførte en studie med andre eksperter for å forstå hvordan man kan forbedre minnekonsolideringsprosesser. Det de fant var at noe så enkelt som å ta pauser på mellom ni og 15 minutter forbedrer hukommelsen, både hos friske mennesker og hos mennesker med nevrologisk skade.

Imidlertid er det en liten detalj som er viktig her. Hvilen må være ekte hvile. Med andre ord, du bør gå til et svakt, stille rom og ikke ha noen distraksjoner rundt deg. Dette inkluderer å ikke ha mobiltelefonen din i nærheten.

Små pauser på noen få minutter optimaliserer hjernens funksjon. Det er som å gjøre en enkel mental tilbakestilling.

Forbindelsen mellom hippocampus og hjernebarken er nøkkelen

Hippocampus er området i hjernen din som er ansvarlig for å konsolidere dine kortsiktige minner på lang sikt. Deklarativt, episodisk, romlig hukommelse, etc. behandles i denne regionen. For at denne konsolideringen skal være mulig, må det dessuten være en tilstrekkelig forbindelse med forskjellige områder av hjernebarken.

For tiden vet vi at for optimal tilkobling må vi hvile. Derfor gjør faktorer som utmattelse, negative følelser eller stress det vanskelig å koble det ene området til det andre.

Hippocampus og et lite område av den laterale bakhodelappen koordinerer for å reprodusere alt du opplever. Dette konsoliderer minnene dine mens du er avslappet eller sover.

Noe så enkelt som å ta en liten pause mens du tar deg en kopp te på et rolig sted, lar deg beholde informasjonen du nettopp har prosessert mer vellykket.

jente foran en innsjø og tenker på hemmeligheten for å forbedre hukommelsen

“Lad” hjernen din

Det er sant at det lenge ble tatt for gitt at nøkkelen til å konsolidere minner var en god natts søvn. Imidlertid vet vi nå at korte pauser på dagen også optimaliserer lagring av data og informasjon.

I denne tidsalderen med hyperkobling og konstant hyperstimulering har folk glemt hvordan de skal hvile. For eksempel har du sannsynligvis vanskelig for å sette deg ned og ikke tenke på noe. Du vet ikke lenger hvordan du skal gå noe som helst sted uten mobilen din, og sjekker den annet hvert minutt for oppdateringer. Faktisk er blikket, tankene og oppmerksomheten alltid på skjermen. All denne dynamikken hindrer riktig konsolidering av minner.

Hemmeligheten for å forbedre hukommelsen krever at du hviler i mellom ti og 15 minutter og lar tankene være helt tomme. Uten å gjøre noe og på et rolig sted. Faktisk er det å vite hvordan man hviler avgjørende for din kognitive funksjon, balansere følelsene og fornye energien din.

Til slutt er det viktigere å lade hjernen enn å lade mobilen. Faktisk spiller din livsstil en ekstremt viktig rolle i måten hukommelsen din fungerer på. Hvile er ikke å kaste bort tid. Faktisk er det å tillate deg selv små pauser å investere i helse og velvære.

Det kan interessere deg ...
Hva oppnår vi ved å trene hukommelsen vår?
Utforsk Sinnet
Les det hos Utforsk Sinnet
Hva oppnår vi ved å trene hukommelsen vår?

Mange studier støtter det faktum at alder kan føre til kognitiv svikt. Med dette i bakhodet, kan vi oppnå noe ved å trene hukommelsen vår?



  • Tucker, M. A., Humiston, G. B., Summer, T., & Wamsley, E. (2020). Comparing the Effects of Sleep and Rest on Memory Consolidation. Nature and science of sleep12, 79–91. https://doi.org/10.2147/NSS.S223917
  • Wamsley, Erin. (2019). Memory Consolidation during Waking Rest. Trends in Cognitive Sciences. 23. 10.1016/j.tics.2018.12.007.