Golemans prestasjonsmodell for emosjonell intelligens på arbeidsplassen

I arbeidsverdenen er kompetansen som Daniel Goleman integrerte i sin interessante teori om emosjonell intelligens i dag stadig mer etterspurt.
Golemans prestasjonsmodell for emosjonell intelligens på arbeidsplassen
Valeria Sabater

Skrevet og verifisert av psykologen Valeria Sabater.

Siste oppdatering: 28 desember, 2022

Det er mange som hevder å vite hva emosjonell intelligens består av. Disse menneskene vil ofte ha lest mer enn én bok av Daniel Goleman og kan ha tatt en rekke kurs om emnet. Men i praksis mangler fortsatt riktig anvendelse av emosjonell intelligens. Vi ser det i relasjonene våre og også på arbeidsplassen.

Mer enn tretti år har gått siden Goleman og Mayer første gang nevnte emosjonell intelligens. Men verdien, nytten og relevansen til denne teorien vil aldri utløpe. Det er en gyldig og allment akseptert konstruksjon. Når det er sagt, til tross for at det er en tilnærming som korrelerer med velvære og personlig tilfredsstillelse, har vi fortsatt ikke klart å mestre det.

Et eksempel ligger i å tenke at emosjonell regulering tilsvarer perfekt og fullstendig kontroll over våre egne følelser. Denne falske troen innebærer å tenke at individer med emosjonell intelligens ikke blir irriterte eller opplever raseri eller angst. Likevel er det i virkeligheten helt motsatt. Det finnes ikke noe så naturlig som å oppleve hele spekteret av følelser, inkludert de mest ubehagelige.

Virkelig intelligent oppførsel betyr å forstå alle indre opplevelser og ikke la seg rive med av de mest ugunstige tilstandene. Av denne grunn mestrer individet som jobber effektivt innen emosjonell intelligens perfekt en rekke ekstremt spesifikke ferdigheter.

De som Daniel Goleman beskrev i sin prestasjonsmodell er spesielt nyttige i organisasjonsfeltet.

Vi trenger alle å utvikle vår evne til å behandle emosjonell informasjon og bruke den til å forbedre relasjonene våre, jobbe mot målene våre og regulere atferden vår.

Venner snakker på kontoret om Intelligence Performance Model
God emosjonell intelligens legger til rette for mentalt velvære og generell tilfredshet i livet.

Golemans prestasjonsmodell for emosjonell intelligens

I dag er det fortsatt sporadiske debatter om hvorvidt emosjonell intelligens egentlig er en type intelligens. Et aspekt som alle ekspertene er enige om er at ingen viser virkelig intelligent oppførsel hvis de ikke vet hvordan de skal regulere hva de føler. For eksempel er ingen et ekte geni hvis de ikke har empati eller vet hvordan de skal regulere frustrasjonen sin.

Gitt viktigheten av emosjonell intelligens, har Daniel Goleman understreket viktigheten av å strukturere den på arbeidsplassen. Det er gjennom myke ferdigheter vi utvikler tilstrekkelig emosjonell selvbevissthet som er så viktig på arbeidsplassen. Dessuten, hvis vi alle ble styrket i underdimensjonene som orkestrerer emosjonell intelligens, ville vi ikke bare vært mer produktive, men vi ville også vært lykkeligere.

For dette formål utviklet Goleman Performance Model Emotional Intelligence (EI). Han utviklet teorien i sin bok, Emosjonell intelligens (1995). Formålet er å beskrive settet med ferdigheter som gjør oss til kompetente agenter i denne evnen. De er som følger:

Emosjonell intelligens lærer oss hvordan vi kan regulere, forstå og koble oss til våre følelser og emosjoner. Vi bruker denne informasjonen til å veilede vår oppførsel.

1. Selvbevissthet

Hvordan har du det akkurat nå? Hvor kommer den følelsen fra? Hva utløser det? Hvordan påvirker det hvordan du tenker og handler? Emosjonell selvbevissthet er evnen til å koble seg til dine indre tilstander for å forstå deg selv, regulere atferden din og handle på en mer adaptiv måte.

Ifølge forskning utført av universitetene i Sør-California (USA) og Hamburg (Tyskland), innebærer selvbevissthet å gjenkjenne vår egen eksistens.

2. Selvregulering

Selvregulering er hjørnesteinen i emosjonell intelligens. Det betyr å ikke la deg rive med av det du føler. Men samtidig betyr det ikke å undertrykke følelsene dine. Selvregulering innebærer å forstå hva du føler for å bruke passende strategier og favorisere balanse, justert atferd og riktig respons på hver situasjon.

3. Sosiale ferdigheter

Denne komponenten av emosjonell intelligens handler om å samhandle godt med andre mennesker. Du må forstå dine egne følelser for å kunne kommunisere og samhandle med andre på daglig basis.

Eksempler på sosiale ferdigheter inkluderer aktiv lytting, verbale og ikke-verbale kommunikasjonsevner, lederegenskaper og utvikling av relasjoner.

4. Empati

I Golemans prestasjonsmodell for emosjonell intelligens er empati en hjørnestein. Det er imidlertid ikke nok å bare tilegne seg tilstrekkelige ferdigheter i kunsten å forstå andres følelser og emosjoner. Du må gå lenger.

Empati innebærer også å vite hvordan man skal handle, reagere og være proaktiv i møte med andres behov. I det øyeblikket du kobler deg til de rundt deg og handler for å fremme deres velvære, former du den sanne essensen av menneskeheten.

5. Indre motivasjon

Goleman hevder at det ikke er gunstig å være drevet av penger eller materiell gevinst. Det er bedre å brenne for det du gjør. Det leder deg til motivasjon og tydelige beslutninger. Du har også større sannsynlighet for å oppleve en “flyttilstand” ved å bli fordypet i en aktivitet.

Empati favoriserer menneskelig tilknytning, så vel som andres forståelse. Dette er den eneste måten å skape sterkere og gladere arbeidsgrupper på.

Daniel Goleman populariserte begrepet emosjonell intelligens i bøkene sine, og de fleste ønsker å utvikle det fordi det er forbundet med suksess. Men dette er ikke helt riktig. Fordi den emosjonelt intelligente personen ikke nødvendigvis ønsker å reise seg som en leder eller en inspirerende modell.

Med emosjonell intelligens oppnår du bedre kontroll, forbedrer dine sosiale relasjoner og føler deg mer selvsikker på å nå dine mål. De fem ovennevnte aspektene ved emosjonell intelligens er det beste utgangspunktet for psykisk velvære på arbeidsplassen.


Alle siterte kilder ble grundig gjennomgått av teamet vårt for å sikre deres kvalitet, pålitelighet, aktualitet og validitet. Bibliografien i denne artikkelen ble betraktet som pålitelig og av akademisk eller vitenskapelig nøyaktighet.


  • Barchard, K. A. (2003). Does emotional intelligence assist in the prediction of academic success? Educational and Psychological Measurement63(5), 840-858.
  • Brackett, M., Mayer, J. D., & Warner, R. M. (2004). Emotional intelligence and the prediction of behavior. Personality and Individual Differences, 36, 1387-1402.
  • Davies, M., Stankov, L., & Roberts, R. D. (1998). Emotional intelligence: In search of an elusive construct. Journal of Personality and Social Psychology, 75(4), 989-1015.
  • Goleman, Daniel (1997) La importancia de la Inteligencia Emocional en la empresa. CONECTA
  • Mayer, J. D., Caruso, D. R., & Salovey, P. (2016). The ability model of emotional intelligence: Principles and updates. Emotion Review8(4), 290-300.
  • Mayer, J. D., Roberts, R. D., & Barsade, S. G. (2008). Human abilities: Emotional intelligence. Annual Review of Psychology, 59, 507-536.
  • Mayer, J. D., Salovey, P., & Caruso, D. R. (2004). Emotional intelligence: Theory, findings and implications. Psychological Inquiry, 15(3), 197-215.

Innholdet på Utforsk Sinnet er utelukkende til for informasjons- og læringsformål. Det erstatter ikke diagnostisering, råd eller behandling fra en fagperson. Ved tvil er det best å konsultere en spesialist.