Fysisk trening for å overvinne avhengighet

· april 1, 2019
Avhengighet kan være vanskelig å overvinne. Eksperter anbefaler fysisk trening som en mulig løsning.

Trening kan ha positiv effekt på både fysisk og psykisk helse. I tillegg, kan fysisk trening hjelpe deg med å løse en rekke problemer, inkludert det å overvinne avhengighet. Dette er ikke bare en hypotese eller en teori, det er vist gjennom flere undersøkelser.

De fleste tilfeller av avhengighet behandles med en eller annen form for psykoterapi, sentrert rundt å hjelpe personen med å identifisere hvorfor han eller hun fortsetter med det vedkommende er avhengig av, og å foreslå effektive måter å håndtere følelsene bak dette på.

Disse behandlingene er hjelpsomme for mange avhengige. Imidlertid er det andre som trenger en metode som hjelper dem med fysiske aspekter, i tillegg til de psykiske. Mange opplever at fysisk trening hjelper mot trangen til å bruke det de er avhengige av.

Nå for tiden anerkjenner eksperter trening som en effektiv selvhjelpsmetode for folk som ønsker å komme seg etter avhengighet. Inntil nylig var derimot effekten ukjent. I denne artikkelen diskuterer vi effekten fysisk trening har når det gjelder å overvinne avhengighet.

Fysisk trening for å overvinne avhengighet

Når noen prøver å bryte løs fra avhengighet, vil kropp og sinn lengte etter substansen som slipper løs endorfiner i kroppen, og tilfredsstiller avhengigheten. Hvis vi i tillegg tar med i regningen alt stresset i dagliglivet, kan kombinasjonen bli utålelig. Energisk fysisk trening fører også til frigjøring av endorfiner i blodet, og gir en følelse av eurofi lik den det avhengighetsdannende stoffet gir.

Mann som trener

Selv om effekten kan være mindre intens enn den fra narkotika og alkohol, kan effekten av trening likevel være tilfredsstillende både fysisk og psykisk. Faktisk har en undersøkelse av pasienter som har fått behandling mot stoffmisbruk vist at trening kan gi en følelse av å ha oppnådd noe, og kan oppmuntre pasienten til å holde seg unna det avhengighetsdannende stoffet.

Dessuten er det normalt for å føle seg engstelig eller deprimert når man holder seg unna stoffet. Trening kan bidra til et sunt liv, uten avhengighet, og har følgende påviste effekter:

  • Reduserer abstinenser og stoffbruk.
  • Reduserer effektiviteten til narkotika, i tillegg til mottakeligheten for å misbruke det.
  • Gjenoppretter hjerneceller skadet som følge av stoffmisbruk.
  • Skaper et nevrologisk belønningssystem som øker selvtilliten.
  • Reduserer angst og stress.
  • Bidrar til bedre søvn.
  • Forbedrer tankeprosessen og bidrar til et positivt perspektiv.
  • Erstatter den tomme følelsen med struktur og rutiner.
  • Fungerer som en alternativ konstruktiv mestringsmekanisme.

Fysisk trening kan hjelpe deg med å overvinne avhengighet, takket være de mange fysiske og emosjonelle fordelene.

Hvorfor hjelper fysisk trening mot avhengighet?

Grunnen til at fysisk trening har såpass betydelige effekter på kropp og sinn er direkte knyttet til fordelene det har. Trening hjelper deg med å gå ned i vekt og øke muskelstyrken din. Det bedrer også blodsirkulasjonen, selvtilliten og humøret, reduserer depresjon og angst, samtidig som det øker mental skarphet.

En studie publisert av Scandinavian Journal of Public Health støtter dette. Studien fant ut at folk som inkluderte trening i sine rehabiliteringsprogrammer rapporterte bedre inntak av medisin og bedre livskvalitet. Deltakerne sa at de følte seg mer energiske, pustet bedre og følte seg tryggere på utseendet sitt.

Trening for å overvinne abstinens

Abstinens er en ubehagelig opplevelse som oppstår når man avstår fra bruk av avhengighetsdannende stoffer. Disse stoffene kan for eksempel være narkotika og alkohol, men også stoffer som frigjøres på grunn av avhengighetsdannende atferd som gambling, tvangsmessig sex og overdreven spising.

Intensiteten til abstinensplager kan variere fra person til person, og kommer også an på det avhengighetsdannende stoffet. Et symptom som imidlertid er til stede ved alle typer stoffavhengighet er en sterk trang til å bruke stoffet. Et annet vanlig symptom er å føle lettelse når man igjen kan bruke stoffet.

Mann som sliter med abstinensplager

Depresjon og fortvilelse er vanlige følelser når du har abstinenser. Dette kan komme sammen med angst, irritasjon, sinne og fordøyelsesproblemer. Man kan også oppleve reaksjoner knyttet til nervesystemet, som svetting, tørr munn eller forhøyet spyttproduksjon, hodepine og muskelspenninger.

Undersøkelser har vist at trening reduserer stress, angst og depresjon. Siden dette er blant hovedsymptomene på abstinens, anbefaler eksperter trening som en mulig løsning for å motvirke det.

Fysisk trening hjelper deg med å overvinne avhengighet, og motvirker også abstinensplagene.