Følelser som svekker immunforsvaret ditt

Hva du tenker og fremfor alt hva du føler, påvirker immunforsvaret ditt. Noen følelser, som vedvarende angst, svekker deg, noe som gjør deg mer sårbar for visse sykdommer. Dette er i hvert fall hva nyere vitenskapelig forskning tyder på.
Følelser som svekker immunforsvaret ditt

Siste oppdatering: 13 september, 2022

Har du det veldig vanskelig når du føler deg overveldet av stress, angst eller tristhet? I så fall er det sannsynlig at du også føler deg mer sliten, uten særlig styrke. Det er fordi det er visse følelser som svekker immunforsvaret ditt, noe som gjør deg mer sårbar for å utvikle visse sykdommer.

Dette betyr imidlertid ikke at du til enhver tid plutselig kan utvikle diabetes eller bli diagnostisert med fibromyalgi, selv om sannsynligheten øker. Den gode nyheten er at faktorer, som psykologisk terapi, reverserer denne risikoen og forbedrer, ikke bare ditt emosjonelle velvære, men også din fysiske helse.

Det er tydelig at det du tenker og føler påvirker deg. Du er faktisk det som skjer med deg i livet ditt. Derfor kan det å vite hvordan man regulerer, håndterer og møte disse tilstandene av emosjonelt ubehag endre alt og fremme en bedre livskvalitet.

Følelser spiller en betydelig rolle i å regulere kroppens systemer som påvirker helsen.

Hjerne opplyst med farger som symboliserer følelsene som svekker immunforsvaret ditt
Forskere har funnet ut at mennesker med en mer positiv emosjonell disposisjon har en tendens til å være sunnere.

Følelsene som svekker immunforsvaret ditt

Forskning utført i 2018 fant at det å oppleve negativt valenserte følelser påvirker immunsystemets funksjon. En studie utført av Pennsylvania State University (USA) forklarte at noen tilstander, for eksempel vedvarende angst, gir en generell inflammatorisk respons.

I denne studien forklarte Jennifer E. Graham-Engeland og medarbeidere at inflammasjonsprosessen skjer som en del av immunresponsen. Det ligner på når kroppen din reagerer på en smittsom prosess, et brukket bein eller et hudsår. Hjernen din, i tilfelle av emosjonelt ubehag, oppdager en trussel, noe å forsvare seg mot, og aktiverer den inflammatoriske mekanismen.

Det er ganske åpenbart at det som skjer i tankene dine har en umiddelbar effekt på helsen din. Imidlertid finnes det nå økende bevis på hvordan faktorer som stress eller tristhet endrer hjerneaktivitet og svekker immunitet på lang sikt.

Biomarkører i blodet: lidelse setter spor

Forskerne oppdaget at når en person dag etter dag håndterer bekymring, tristhet eller angst, endres noe i kroppen deres. En enkel blodprøve er alt som kreves for å se hvordan biomarkørene for inflammasjon blir forhøyede.

Kroppen din reagerer på følelser med en negativ valens. Hvis et lavt humør varer i dager eller uker, oppfatter hjernen din det som noe kroppen din trenger å handle på. Deretter aktiveres den beskrevne inflammatoriske prosessen. Hvis du ikke finner lindring og angsten er konstant, vil immunforsvaret ditt svekkes.

Et svakt immunsystem assosiert med psykisk ubehag fører til at risikoen for hjertesykdom øker. Videre kan diabetes eller til og med autoimmune sykdommer oppstå.

Følelsene som gjør deg syk

Nå vet du at det er følelser som svekker immunforsvaret ditt, du vil sikkert gjerne vite hvilke de er. Faktisk kan du allerede ha en anelse om hvilke de er. Det er slike som vanligvis oppstår når livet gjør litt mer vondt og du føler deg mer sårbar. Øyeblikk når følelser tynger deg, og til slutt gjør deg syk.

  • Vedvarende tristhet.
  • Kvaler, følelser av trussel og frykt, og den tvangstanke tanken om at alt kommer til å gå galt.
  • Konstant stress som varer i flere uker.
  • Sinne, irritabilitet og frustrasjon som opprettholdes over tid.

Dette er den typen følelser som påvirker immunforsvaret ditt.

Faktisk mistenkte forskerne at det kan være en sammenheng mellom den prefrontale cortex og immunsystemet. Denne koblingen vil bli styrt av et komplekst hormonsystem, slik som hypofysen, hypothalamus og binyrene.

Terapi lar deg ikke bare håndtere komplekse tilstander som angst, tristhet eller stress bedre, men forbedrer også din fysiske helse og kroppens immunrespons.

Mann som gjør terapi for å behandle de følelsene som svekker immunforsvaret ditt
Å snakke og lufte følelsene dine er det første trinnet for å redusere virkningen av det som bekymrer deg.

Reversere handlingen til skadelige følelser

Uregulerte følelser kan gjøre deg syk. De øker følsomheten din for forkjølelse, influensa eller immobiliserende hodepine. De øker også risikoen for hjerteinfarkt hvis du opprettholder en livsstil dominert av stress og konstant press.

Den gode nyheten er imidlertid at det finnes mekanismer for å redusere kroppens inflammatoriske respons. En av dem er psykologisk støtte. En studie utført av San Diego State University (USA) analyserte 56 randomiserte kliniske studier med mer enn 4060 deltakere. De fant at kognitiv atferdsterapi forbedret immuniteten til pasientene. Faktisk ble indeksen av cytokiner eller proinflammatoriske markører redusert.

Utover den kliniske tilnærmingen, vil det ikke skade at du bruker dine egne strategier når du finner deg selv grepet av ubehagelige følelser. Noen teknikker, for eksempel problemløsning, lar deg møte det som bekymrer deg, slik at du ikke drukner i problemene dine. Å inkludere avslapning, meditasjon eller grunnleggende emosjonelle reguleringsstrategier i din daglige rutine vil tillate deg å redusere og bedre kanalisere disse situasjonene. Nøkkelen er å handle og ikke gi slipp. Du må lære å håndtere smerten i livet slik at helsen din ikke forverres.

Det kan interessere deg ...
Lær å styrke det emosjonelle immunforsvaret ditt
Utforsk Sinnet
Les det hos Utforsk Sinnet
Lær å styrke det emosjonelle immunforsvaret ditt

Vitenskapen har bevist det, og vi beviser det selv hver dag: følelser er smittsomme. Det er så viktig å styrke det emosjonelle immunforsvaret ditt.



  • Graham-Engeland JE, Sin NL, Smyth JM, Jones DR, Knight EL, Sliwinski MJ, Almeida DM, Katz MJ, Lipton RB, Engeland CG. Negative and positive affect as predictors of inflammation: Timing matters. Brain Behav Immun. 2018 Nov;74:222-230. doi: 10.1016/j.bbi.2018.09.011. Epub 2018 Sep 11. PMID: 30217538; PMCID: PMC6289783.
  • Shields GS, Spahr CM, Slavich GM. Psychosocial Interventions and Immune System FunctionA Systematic Review and Meta-analysis of Randomized Clinical TrialsJAMA Psychiatry. 2020;77(10):1031–1043. doi:10.1001/jamapsychiatry.2020.0431