Einstellung-effekten - å tenke annerledes

08 august, 2020
Einstellung-effekten er noe å reflektere over fordi menneskets hjerne har vanskelig for å tenke kreativt når vi løser problemer. Folk har en tendens til å bruke de samme strategiene selv under forskjellige forhold.

Einstellung-effekten er en kognitiv felle de fleste ofte faller i. Det forekommer for eksempel når du prøver å løse et problem. Etter å ha analysert det dypt og nøye, bestemmer du at det ikke har noen løsning. Du tenker på den måten fordi resonnementene dine er lite fleksible. Dermed kan du ikke se ting fra andre perspektiver.

For å forstå det bedre er det vanligvis nok å huske et ganske vanlig faktum. Se for deg en “ekspert” som prøver å løse et problem. De analyserer et spørsmål og observerer det fra tusen forskjellige vinkler. Så kommer en utenforstående inn, observerer omstendighetene og plutselig kommer opp med en super løsning, en som “eksperten” ikke engang vurderte.

Hva skjedde? Denne typen situasjoner manifesterer seg noen ganger som hyperspesialisering av kunnskap. Med andre ord mestrer folk en serie tilnærminger, fag og kunnskapsordninger uten å gi rom for andre muligheter og heller ikke stille spørsmål ved eller utforske nye perspektiver gjennom lateral tenking.

Det er et annet faktum du må ta i betraktning. Einstellung-effekten definerer ikke en spesifikk personlighetstype. Det er en mental strategi som refererer til når hjernen din har de samme svarene og løsningene. Dermed er det veldig vanskelig for deg å være nyskapende og original. Derfor er det absolutt et stort problem.

Ordet einstellung er tysk og kommer fra to ord som betyr “justering” og “holdning”. Det definerer situasjoner der vi tilpasser oss de mest kjente løsningene mens vi overser andre alternativer.

Et flyshow.

Einstellung-effekten, eller den kognitive snarveien som blokkerer tankene dine

Hvorfor kaste bort tid på å prøve andre tilnærminger når du allerede har egne strategier for å løse problemer? Denne setningen oppsummerer de mentale snarveiene folk møter mange av problemene sine med. Vi gjør gjerne dette fordi vi har mange forutinntatte ideer. Faktisk “jobber” du med dem på daglig basis. Hovedsakelig de som sparer deg for tid og gir deg en følelse av effektivitet.

Forkunnskap hindrer ofte muligheten til å bruke mer kreative og originale tilnærminger. Det er den klassiske ideen om “Heller djevelen du kjenner enn djevelen du ikke kjenner”. Det dette hovedsakelig demonstrerer, er at mennesker er vanedyr.

Vi vil alltid verdsette vårt eget repertoar av opplevelser fremfor muligheten til å improvisere og prøve nye ting. Derfor er de fleste av oss mye mer komfortable med “det har alltid blitt gjort på den måten” enn “la oss se hva som skjer”.

I følge einstellung-effekten er eksperter mindre kreative

Einstellung-effekten ble først beskrevet av Dr. Abraham Luchins i 1942. Han avslørte noe som fikk alles oppmerksomhet: “Eksperter” er noen ganger de minst kreative og innovative menneskene. Men hvorfor kan det være sånn?

Når en person har mye erfaring med noe, er det mindre sannsynlig at de stiller spørsmål ved seg selv. De forblir i en type rigid kognitiv ordning og stoler på opplevelsene sine. Dette er grunnen til at tilstedeværelsen av en “ikke-ekspert” på et kunnskapsområde faktisk kan gi friske og originale ideer. De tilfører nye verdier til gamle perspektiver.

Einstellung effect.

Begynn med deg selv og utvikle mer fleksibel tenkning

Hvem har ikke hørt om lateral tankegang. Å beholde et fleksibelt sinn og verdien av kreativitet sammen med behovet for innovasjon? Alle vet at de må benytte seg av og uttrykke disse dimensjonene. Å anvende dem i arbeid, livsstil og tenkning vil fremme samfunnets velvære og fremgang.

Forandring blir imidlertid ikke alltid satt pris på. Status quo og “la oss gjøre det som vanlig fordi det fungerer” råder i de fleste arbeidsmiljøer. Dette forklarer hvorfor einstellung-effekten tvinger deg til å tilnærme deg problemer med de vanlige løsningene, og dermed stoppe enhver form for fremgang.

Så hva kan du gjøre? Du kan faktisk endre mange ting. Begynn med deg selv og oppmuntre andre til å komme opp med en mer innovativ, fleksibel og åpen løsning. Dette er bare noen sentrale begreper å reflektere over.

Hvordan redusere denne effekten

  • Når du prøver å løse et problem, ikke bruk de første ideene som du kommer på. Utvid fokuset i stedet.
  • Kultiver kunnskapen din og utvid den. Du kan være en ekspert på noen områder, men å stole på andres kunnskap vil hjelpe deg med å utforske en mer omfattende horisont og se ting fra forskjellige perspektiver. Det vil også hjelpe deg med å relativisere.
  • Kontroller tankene dine reaksjoner og nekt å være konform. Det er veldig vanlig å si ting som “Jeg vet det godt” eller “Hvorfor skal jeg prøve det på en annen måte hvis jeg vet at dette fungerer?” Denne typen tanker fører til einstellung-effekten. Hold deg vekk fra disse tankene.
  • Våg å avlære ting du tror du vet og lær av andre perspektiver og tilnærminger.
  • Lytt til de rundt deg, vær oppmerksom på andre perspektiver og oppmuntre deg selv til å improvisere og tren tankenes kreative muskler.

For å konkludere tar det tid å ta i bruk en mer åpen, fleksibel og original ny tankegang. Du må utdanne hjernen din på nytt. Dermed må du slutte å holde fast på forutinntatte forestillinger. Tren deg selv til å tilnærme deg ting på en ny måte og dermed lære gjennom kontinuerlig vekst.

  • Luchins, A. S. (1942). Mechanization in problem solving: The effect of Einstellung. Psychological Monographs54(6), i–95. https://doi.org/10.1037/h0093502