Seks av de grunnleggende prinsippene i EMDR

EMDR er en modell for psykoterapi som fokuserer på behandling av traumer. Hvis du vil forstå prinsippene som den er basert på, kan du lese denne artikkelen, der vi forklarer de grunnleggende konseptene.
Seks av de grunnleggende prinsippene i EMDR

Siste oppdatering: 02 august, 2022

Traumatiske hendelser setter spor i hjernen som krever behandling for å hindre at de har negative effekter på helsen. De siste årene har EMDR blitt et av de foretrukne alternativene for å håndtere psykiske traumer. Imidlertid kan det ofte være vanskelig å forstå. Av den grunn vil vi utforske seks av de grunnleggende prinsippene til EMDR.

Gjennom analysen av dens grunnleggende baser vil du bedre kunne forstå hva denne terapeutiske modellen består av. I tillegg kan du sjekke i hvilke situasjoner det kan brukes og hvor effektivt det er.

EMDR (Eye Movement Desensitization and Reprocessing)

Behandlingen Eye Movement Desensitization and Reprocessing (EMDR) er en behandling for å håndtere traumer. Traumer forstås som enhver hendelse i et individs liv som truer deres fysiske og mentale velvære. For eksempel en bilulykke, seksuell vold, overlevelse av en naturkatastrofe osv. Traumer involverer også effektene av denne typen hendelser på følelseslivet deres. Noen ganger gjør disse situasjonene, på grunn av stresset de genererer, dem mer sårbare for posttraumatisk stress.

Som navnet tilsier, utnytter EMDR øyebevegelser som et middel til å åpne en dør for å gjenopprette den traumatiske hendelsen. Pasienten lar hjernen desensibilisere seg til minnet om situasjonen. Som et resultat reduseres symptomene som ble avledet fra hendelsen, som stress, hyperårvåkenhet, depresjon, skyldfølelse, etc. Hver EMDR-økt varer vanligvis fra 30 minutter til en time. Antall økter vil avhenge av alvorlighetsgraden av traumet. I visse tilfeller kan det være behov for opptil ett års behandling.

Er EMDR effektiv?t

Før vi utforsker de grunnleggende konseptene til EMDR, er det viktig å snakke om effektiviteten i en terapeutisk kontekst. For noen mennesker kan ideen om å snakke om traumene mens terapeuten ber dem følge fingrene med øynene virke merkelig. Forskning indikerer imidlertid at det er en praksis som kan være ekstremt nyttig under visse forhold.

Wilson et al. (2018) publiserte en systematisk oversikt over bruk av EMDR ved posttraumatisk stress. De konkluderte med at denne terapien forbedrer diagnosen posttraumatisk stress og reduserer symptomene. Det lindrer også andre forstyrrelser som følge av traumer og har vist seg å være nyttig i ulike kulturelle miljøer. I tillegg ble det utført en studie for å vurdere hvor effektiv EMDR var i netterapi. Mens mer forskning fortsatt er nødvendig, sier forfatterne av denne anmeldelsen at resultatene er “lovende”. Tilsvarende nevner de at EMDR ser ut til å være det foretrukne alternativet i traumepsykoterapi på nett (Lenferink, Meyerbröker & Boelen, 2020).

Seks grunnleggende prinsipper i EMDR

Det er forskjellige grunnleggende konsepter for EMDR som du må forstå hvis du vil vite hvordan den oppnår resultatene vi har snakket om. Denne terapien integrerer elementer som kommer fra atferdspsykologi, kognitiv psykologi, psykodynamisk og familieterapi.

Traume

I det teoretiske rammeverket til EMDR er traumer informasjon som kommer fra en stressende opplevelse som er lagret på en dysfunksjonell måte. Når en person opplever denne typen hendelser, lagrer de minnet om det på tidspunktet for hendelsen. Det blir et slags «levende» minne om opplevelsen.

Av denne grunn, når pasienten blir utsatt for lignende situasjoner, oppstår en intens emosjonell aktivering av angst og stress. EMDR tar sikte på å hjelpe pasienten med å reprosessere denne opplevelsen for å desensibilisere den og integrere den med resten av deres normale minner.

Bilateral stimulering

I en EMDR-sesjon ber terapeuten pasienten om å fortelle de traumatiske opplevelsene mens hen følger fagpersonens fingre, og prøver å stimulere begge hjernehalvdelene samtidig. Denne prosessen er kjent som bilateral stimulering og danner grunnlaget for terapien. På samme måte kan stimulering også gjøres med lyder eller fysiske berøringer.

Adaptive Information Processing Model (AIP)

Blant de grunnleggende konseptene til EMDR er AIP en av de viktigste fordi den forklarer de underliggende mekanismene til terapien. Ifølge denne tilnærmingen har nervesystemet vårt ressurser til å behandle informasjon om uønskede opplevelser. Men når disse hendelsene er veldig intense, vakler systemet og minnet behandles ikke normalt.

Observatørposisjon

Som nevnt før, blir ikke traumatiske hendelser behandlet som andre, og minnet holdes “i live”. Derav det faktum at et av symptomene på PTSD er tilbakeblikk der pasienter “gjenopplever” traumet. For dem er det som å være tilbake i tid og sted for traumet, kjenne på alt de opplevde den gangen.

I denne forstand søker EMDR å plassere pasienten i posisjonen som observatør i stedet for å være offeret. Med andre ord, når de husker det, gjør de det som om de så scenen på avstand og ikke som om de opplevde den igjen.

Desensibilisering

Et annet av de grunnleggende konseptene til EMDR er det progressive tapet av reaktivitet til stimuli assosiert med traumer. For å illustrere dette bedre, la oss forestille oss det hypotetiske tilfellet av en person som var i en trafikkulykke og utviklet PTSD. Fra da av kan den enkle ideen om å sette seg inn i et kjøretøy eller høre et bilhorn utløse traumefølelsen deres.

EMDR søker å få disse stimuli til å slutte å produsere den emosjonelle aktiveringen av angst. Dette er kjent som desensibilisering, og det skjer takket være reprosessering av opplevelsen.

Debatt rundt EMDR

American Psychological Association (APA) anerkjenner EMDR som en evidensbasert behandling for PTSD. De understreker imidlertid at tilgjengelig bevis fortsatt diskuteres på et vitenskapelig nivå. Faktisk anser noen kritikere av denne modellen at den bare er en nok form for eksponeringsterapi.

Til tross for dette er EMDR fortsatt en anbefalt terapi for behandling av traumer. Derfor er det interessant å kjenne dens grunnleggende konsepter og dermed få en bedre forståelse av terapien generelt.

Det kan interessere deg ...
Francine Shapiro: Biografi om skaperen av EMDR
Utforsk Sinnet
Les det hos Utforsk Sinnet
Francine Shapiro: Biografi om skaperen av EMDR

Francine Shapiro oppdaget at øyebevegelser var i stand til å redusere intensiteten av angsten til negative tanker. Les om henne her.



  • Lenferink, L. I. M., Meyerbröker, K., & Boelen, P. A. (2020). PTSD treatment in times of COVID-19: a systematic review of the effects of online EMDR. Psychiatry research, 293, 113438.
  • Wilson, G., Farrell, D., Barron, I., Hutchins, J., Whybrow, D., & Kiernan, M. D. (2018). The use of eye-movement desensitization reprocessing (EMDR) therapy in treating post-traumatic stress disorder—a systematic narrative review. Frontiers in psychology, 9, 923.