De forskjellige lagene av psykisk hud

Vi sier ofte at en som reagerer hardt på kritikk har tynn hud. Men hva innebærer egentlig fenomenet og hvorfor oppstår det?
De forskjellige lagene av psykisk hud

Siste oppdatering: 19 juni, 2022

Huden vår har flere sensoriske reseptorer noen steder enn andre. For eksempel, mens et kjærtegn i nakken kan gi deg gåsehud, kan det hende at det samme på armen ikke har samme effekt. Det samme skjer på ditt emosjonelle kart. Lagene av psykisk hud er dekket av reseptorer og du har mer følsomme punkter i visse områder enn andre. I noen områder kreves det bare minimalt med press for å fremkalle en virkelig sterk reaksjon.

Denne modellen for handling-reaksjon er spesielt markert i tilfeller av kritikk. Din måte å behandle det på avhenger av mange faktorer. Det kommer an på hvordan, hvor og når det skjer. For eksempel, på ett bestemt punkt, kan du ta en kommentar som en spøk, mens på et annet vil den samme kommentaren irritere eller opprøre deg.

Venner snakker om å symbolisere samtalenarsissisme

Sårende kritikk

Tenk deg at du har prøvd å lære et språk i noen måneder. Du har brukt den lille ledige tiden du har til å begynne å lære noen nye ord og gjøre deg kjent med de mest populære uttrykkene. Tenk deg samtidig at du har en venn som snakker det perfekt.

En dag møtes dere og du forteller dem hva du gjør. Umiddelbart oppfordrer de deg til å øve med dem. Men så snart du åpner munnen begynner de å kritisere deg. De hentyder til din måte å lære det på, ressursene du bruker, og til og med dine evner.

Du går hjem med følelsen av at all innsatsen du gjør er nytteløs. Dette gjør deg sint fordi du har lagt så mye energi i det nye prosjektet ditt. Din psykiske hud er irritert.

Forestill deg den samme situasjonen bare denne gangen du er på ferie og bestemmer deg for å bruke litt tid på å lære landets språk. Du har gjort noen grammatikkøvelser og sett noen videoer, men du er ganske avslappet med det. Så møter du vennen din. Ved denne anledningen irriterer din venns kritikk deg litt, men på langt nær i den grad den gjorde før. Faktisk innser du at du egentlig ikke tar prosjektet ditt seriøst nok.

I dette tilfellet aksepterer du at vennen din forteller deg at du bør være mer oppmerksom på det nye prosjektet ditt. Du stiller ikke spørsmål ved om de forteller deg det for ditt eget beste. Videre, når de sier at hvis du egentlig ikke skal sette deg inn i det, er det bedre å la det være, du er mer eller mindre enig med dem.

Kritikken fra deres side var den samme, men følsomheten din var det ikke. Faktisk var din psykiske hud mindre følsom og mer tilpasningsdyktig.

En gutt som kritiserer en jente, irriterer hennes psykisk hud.

Konteksten for kritikk: tynnere psykisk hud

Det er derfor det er så viktig å forstå at du ikke kan kontrollere hva andre forteller deg. Du kan imidlertid posisjonere deg mot det. I det første tilfellet kan du prøve å ta steget ut fra dine personlige omstendigheter og se positivt på kommentarene til vennen din. Dra nytte av deres råd. Vurder å gi opp et annet mål slik at du kan bruke mer tid på å lære det nye språket.

Du kan til og med verdsette det faktum at de ønsket å møte deg for å diskutere deres felles interesse. Godta at intensjonen deres var å hjelpe deg, selv om kommentarene deres såret deg.

Selvfølgelig ville det vært annerledes hvis du forsto at de bare ønsket å møte deg for å demonstrere sin overlegenhet og gni inn i det faktum at de vet noe du ikke vet. Men dette er vanligvis ikke tilfelle. Folk med denne farlige tilbøyeligheten har en tendens til å foretrekke en offentlig kontekst for å skryte av antatt overlegenhet eller bruke ferdigheter de har utviklet siden sist møtte deg. Normalt, i den typen tilstander vi har beskrevet, er målet å hjelpe.

På den annen side, kanskje de nettopp har hatt en dårlig dag og deres egen psykiske hud kan være sår. Kanskje de har hatt et møte med sjefen som ikke gikk så bra, eller kranglet med partneren. I denne spesielle sammenhengen kan du begynne med å spørre dem hvordan de har det. Dette betyr at du blir bedre i stand til å tolke ordene deres, forstå situasjonen deres og glemme deg selv et øyeblikk.

Følsomme punkter og psykisk hud

Et annet merkelig faktum om følsomhet for kritikk er at vi alle, i forhold til vår egen selvoppfatning, ofte må håndtere merkelapper som vi ikke vil ha.

Ta for eksempel punktlighet. Noen bruker timer på å vente på andre. Tenk deg at en av dem bytter jobb, og den første dagen i det nye selskapet er busstidene annerledes enn det de ble fortalt forrige uke. Dette får dem til å komme for sent på jobb. En av de første kommentarene fra deres overordnede er at de tar punktlighet ekstremt alvorlig. Selv om den overordnede ikke er klar over det, har de berørt et veldig sensitivt tema for sin nye medarbeider.

Vi har alle disse sensitive punktene. I tillegg er vi ikke i stand til å kontrollere mange av omstendighetene som omgir oss.

Det kan interessere deg ...
Forskjellene mellom konstruktiv og destruktiv kritikk
Utforsk Sinnet
Les det hos Utforsk Sinnet
Forskjellene mellom konstruktiv og destruktiv kritikk

Kritikk kan være ødeleggende eller konstruktiv. Det kan enten hjelpe deg eller skade deg. Du må lære å skille mellom de to typene.



  • Esnaola, I., Goñi, A., & Madariaga, J. M. (2008). El autoconcepto: perspectivas de investigación. Revista de psicodidáctica13(1), 69-96.
  • Goñi Palacios, E., Fernández Zabala, A., & Infante Borinaga, G. (2012). El autoconcepto personal: diferencias asociadas a la edad y al sexo. Aula abierta.
  • Gozaíni, O. A. (1995). Formas alternativas para la resolución de conflictos (p. 15). Depalma.
  • Viveros, J. A. (2003). Liderazgo, comunicación efectiva y resolución de conflictos. OIT.