Å bruke tidslinjeteknikken til å bli bedre kjent med deg selv

februar 19, 2019
Psykologi bruker mange forskjellige teknikker og verktøy under terapeutiske prosesser, og det å bruke tidslinjeteknikken er en av dem.

Psykologi bruker mange forskjellige teknikker og verktøy under terapeutiske prosesser, og det å bruke tidslinjeteknikken er en av dem. Den er vant til å få selvkunnskap og selvforståelse. Selv om denne teknikken har et humanistisk og systemisk perspektiv, bruker alle typer psykologer den fordi den kan gi dem mye informasjon om pasientene deres.

Mennesker har en nåtid, en fortid og en fremtid som danner deres individualitet. Alt som har skjedd med oss, er en del av vår fortelling. Å gi en mening til hendelsene som skjer i våre liv er viktig for å vokse som mennesker, få tillit til oss selv og akseptere oss selv helt.

I denne artikkelen vil vi hjelpe deg med når du skal bruke tidslinjeteknikken og hvordan den fungerer.

Hvordan fungerer tidslinjeteknikken?

Grunnlagene for denne teknikken er analyse og refleksjon. En person vil ikke få det ønskede resultatet ved å bare «anvende» denne teknikken. Det er derfor det er viktig å huske på at det også kreves en analytisk og reflektiv innsats. Vi kan kanalisere og administrere de tilknyttede følelsene ved å analysere tidslinjen vår. Dette inkluderer de vi alltid føler, så vel som de vi ikke har håndtert bevisst.

«Å kjenne andre er intelligens; å kjenne deg selv er sann visdom. Å mestre andre er styrke; å mestre deg selv er sann makt.»

-Lao Tzu-

Når du har laget tidslinjen din, må du dykke dypere inn i betydningen av hvert element du tegnet i den. Det å bruke tidslinjeteknikken krever en refleksiv analyse som vanligvis er ledet med spørsmål som «hvordan forandret jeg meg takket være den erfaringen?», «hva mistet og hva fikk jeg i det øyeblikket?» eller «kom jeg meg over den opplevelsen?». På denne måten er vi i stand til å analysere våre erfaringer på en sunn og adaptiv måte. Å forene vår fortid med vår nåtid på en konstruktiv måte hjelper oss med å forstå oss selv bedre.

Tidslinjeteknikken

De beste øyeblikkene å benytte seg av denne teknikken

Du kan bruke tidslinjeteknikken i (nesten) hvert øyeblikk. Det er imidlertid bedre å bruke den i begynnelsen av en terapeutisk prosess eller som et middel for å avslutte en tilstand av forvirring. Å bruke tidslinjeteknikken vil alltid være nyttig når noen ønsker å bli kjent med seg selv mer i dybden. Det å forstå alt vi har gjennomgått gjør at vi bedre kan forstå hvorfor vi opptrer og føler oss på den måten.

På den annen side anbefales det ikke å benytte seg av denne teknikken når pasienten har opplevd en smertefull eller traumatisk opplevelse. Ifølge en studie fra University of Arizona, i en periode med sorg (eller reaksjon på et tap), er det vanlig for pasienter å vise tegn på depresjon. Så hvis en person opplever en periode med tap eller traumer, vil deres humør sannsynligvis innføre en negativ partiskhet i analysen.

«De to viktigste dagene i livet ditt er dagen du er født og dagen du finner ut hvorfor.»

-Mark Twain-

Hvordan skal man bruke tidslinjeteknikken

For å bruke tidslinjeteknikken må du vurdere to viktige faser: utarbeiding av tidslinjen og kritisk-refleksiv analyse. Først av alt, ta et ark og en blyant. Tegn deretter en rett linje og begynn å peke ut følgende hendelser i kronologisk rekkefølge:

Fase 1

Definer og pek ut noen svært viktige hendelser som fødselen din, dine søskens fødsel (eller andre viktige slektninger), en elsket persons død, ekteskapet ditt, osv. Du kan bruke en blå fargeblyant til dette.

Fase 2

Pek ut viktige hendelser eller svært livsforandrende øyeblikk i livet ditt, for eksempel å flytte til et annet hus eller land, begynnelsen eller slutten på studiene dine, en betydelig reise osv. Du er den som skal avgjøre hva som er viktig og hva som ikke er det. Bruk en grønn fargeblyant til denne delen.

Tidslinjeteknikken

Fase 3

I denne fasen er det viktig at du peker ut bestemte bøyningsmomenter. Disse øyeblikkene fungerer som nøkler som åpner kritiske situasjoner eller faser som må behandles på riktig måte. Du kan bruke en rød farge for dette. Pass på at du peker ut de øyeblikkene som du føler har gjort deg sterkere.

Fase 4

Til slutt peker du ut «brytende» situasjoner eller hendelser. Dette er situasjoner som markerte et før og etter i livet ditt. De er de du føler forandret ditt liv eller rutine, og de var også traumatiske å behandle. For disse hendelsene kan du bruke svart eller en annen mørkfarget fargeblyant.

Når du har tegnet tidslinjen din, må du bruke litt tid på å analysere hvilken innvirkning hver eneste av de hendelsene du har markert har hatt på livet ditt. Det er greit å analysere utover hendelsene du tegnet på linjen og hvordan de har formet den personen du er i dag. Husk at å overvinne personlige grenser og vokse som et individ bare er mulig når du virkelig kjenner deg selv.

Beyebach, M. (2010). 200 tareas en terapia breve. Barcelona: Herder.