Å føle at du ikke lenger vil være sosial

Det er mange mennesker som de siste månedene har følt mindre og mindre for å gå ut, møte mennesker og være sosial. Faktisk kan de ty til unnskyldninger og til og med løgner for å unngå enhver form for sosial interaksjon. Er du en av dem?
Å føle at du ikke lenger vil være sosial

Siste oppdatering: 20 oktober, 2021

«Jeg føler egentlig ikke at jeg vil være sosial lenger. Jeg pleide å takke ja til hver invitasjon som kom, men nå er det veldig vanskelig for meg å komme meg ut og møte folk.» Hvis dette høres ut som deg, er du ikke den eneste. Faktisk har de sosiale vanene til mange mennesker endret seg de siste 18 månedene, i kjølvannet av pandemien.

Men er dette virkelig et problem? Det er åpenbart at hver enkelt bestemmer hvordan de vil leve og bruke tiden sin til enhver tid. Dette er ikke et patologisk problem. Imidlertid har dette fenomenet en viss sosial og psykologisk interesse. Det er fordi noen ganger oppfordrer visse hendelser oss til å reflektere over visse aspekter av livet vårt.

Før pandemien hadde du kanskje bare hatt en tendens til å gjøre ting av vane. Nå velger du sannsynligvis å “føle” mer og er dermed tilbøyelig til mer spesifikke og følelsesmessig betydningsfulle opplevelser. I noen tilfeller kan imidlertid ønsket om å være mindre sosial bli problematisk, noe som fører til sosial anhedoni. Vi tar en titt på dette her.

Sosialt samspill er en avgjørende faktor for ditt fysiske og mentale velvære. Noen ganger avtar imidlertid denne psykiske virkeligheten på grunn av forskjellige faktorer.

Gutt på ryggen med et teppe som tenker at min trang til å sosialisere har blitt mindre

Hvorfor du føler at du ikke lenger vil være sosial

Det å ha tilbrakt mye tid hjemme har muligens forandret deg mer enn du tror. For eksempel endret det samhandlingsmønstrene dine, og til og med arbeidsmåten din fulgte et annet mønster. Videre ble hjemmet ditt et tilfluktssted. Faktisk finnes det de som fortsatt ikke har lyst til å gå ut i verden på samme måte som før, med samme energi, entusiasme og selvsikkerhet.

Dette betyr at mange mennesker nå opplever mindre sosial vilje. De føler rett og slett ikke det samme som de gjorde før. Faktisk har det blitt så utbredt at det har blitt utviklet til et fenomen. Professor Jeff Hancock gjennomførte en studie i denne forbindelse. I dette arbeidet identifiserte de det de kalte “butler-løgner”.

Dette er unnskyldningene du sender på WhatsApp når noen foreslår å møtes. Det ser faktisk ut til at meldinger som «Telefonen min har stått på lydløs i det siste så jeg ikke så meldingen din» eller «Jeg har tatt pause fra sosiale medier i det siste» eller «Jeg har så mye å gjøre» er vanlige.

Derfor ser det ut til at den tidligere hyperkoblingen og behovet for å svare på nesten hvilken som helst invitasjon umiddelbart og si ja, absolutt har endret seg.

Uten tvil har samhandlingsvaner endret seg. I noen tilfeller kan dette være gunstig. Det lar deg investere mer i deg selv og bestemme hva som er best for deg til enhver tid. Imidlertid kan det også noen ganger avsløre problemet med sosial anhedoni.

Du føler deg ikke bra

Når du ikke føler deg mentalt bra, har du ikke lyst til å samhandle med andre. Faktisk vil du kanskje ikke engang forlate huset. Det er en trist realitet at vi fremdeles ikke snakker nok om de underliggende angst- og depresjonsproblemene som stadig blir tydeligere i befolkningen i dag.

I disse tilfellene har folk en tendens til å føle seg uinteresserte, i tillegg til å oppleve mangel på energi og mot til å kommunisere med andre. De kan også oppleve følelser av uvirkelighet og mangel på mening når det gjelder kontakt med venner, familie, etc. Dessuten kan det være en stemningslidelse bak slike virkeligheter.

Sosial anhedoni

Sosial anhedoni er ikke direkte relatert til depresjon eller angst. Faktisk innebærer det en preferanse for ensomhet, mangel på sosiale ferdigheter og et ønske om isolasjon. De som lider av dette er ofte ekstremt psykisk sårbare. Faktisk opplever de en fullstendig mangel på mellommenneskelig belønning i interaksjoner.

Denne tilstanden blir ofte kronisk. Noen ganger er det også direkte knyttet til autismespekterforstyrrelse eller schizofreni.

Tenk på hva og hvem du vil ha i livet ditt

Når du føler at du ikke lenger ønsker å være sosial, kan du være midt i en vital overgang. Det er fordi vanskelige tider ofte får deg til å reflektere. Følgelig kan denne mangelen på ønske om å møte venner eller kolleger skyldes at du vurderer å gjøre noen endringer.

Krisestunder får deg til å revurdere hva du vil i livet ditt og hvem du vil ha i det. Denne prosessen tar tid. Av denne grunn er det vanlig å koble fra verden, slik at du kan tenke og ta en avgjørelse.

jente på veien og tror at min trang til å sosialisere har blitt mindre

Du trenger tid til å gjenvinne ønsket om å være sosial

Du trenger ikke umiddelbart gå tilbake til den måten du var på. Faktisk er det ikke tilrådelig at du gjenoppretter hele ditt sosiale liv på en gang og takker ja til hver invitasjon som kommer din vei. Det er fordi prosessen vil ta tid, og du må etablere et mønster for å gjenopprette dine virkelige og fysiske forbindelser. Derfor, hvis du føler at ønsket om å være sosial ikke er det samme som før, gi deg selv litt mer tid.

Start med å møte en nær venn. Deretter utvider du kretsen din til å inkludere resten av favorittpersonene dine. Til syvende og sist teller kvalitet mer enn kvantitet, og hvis det er noe vi alle har lært de siste månedene, er det at livet er både begrenset og dyrebart. Nyt det derfor i ditt eget tempo, på den måten du vil, og med hvem du vil. Det er ikke nødvendig å skynde seg …

Det kan interessere deg ...
Jeg bryr meg ikke om hvordan jeg ser ut lenger, hva er galt med meg?
Utforsk Sinnet
Les det hos Utforsk Sinnet
Jeg bryr meg ikke om hvordan jeg ser ut lenger, hva er galt med meg?

Jeg bryr meg bare ikke om hva jeg har på meg lenger, hva er galt med meg? Hvis du sier disse ordene, kan du lide av depresjon.



  • Dodell-Feder, D., & Germine, L. (2018). Epidemiological dimensions of social anhedonia. Clinical Psychological Science. Retrieved from https://doi.org/10.1177/2167702618773740
  • Hancock, Jeffrey & Birnholtz, Jeremy & Bazarova, Natalya (Natalie) & Guillory, Jamie & Perlin, Josh & Amos, Barrett. (2009). Butler lies: Awareness, deception and design. Proc. ACM CHI. 517-526. 10.1145/1518701.1518782.
  • Kim H, Florack A. When Social Interaction Backfires: Frequent Social Interaction During the COVID-19 Pandemic Is Associated With Decreased Well-Being and Higher Panic Buying. Front Psychol. 2021 Jul 29;12:668272. doi: 10.3389/fpsyg.2021.668272. PMID: 34393902; PMCID: PMC8357996.