10-10-10-regelen for å ta beslutninger

· januar 24, 2019
Det mest interessante ved 10-10-10-regelen er at den hjelper deg med å ta beslutninger som kan være smertefulle eller irriterende, men som kan være til nytte for deg i din reise mot personlig vekst i lengden.

10-10-10-regelen ble utviklet for å hjelpe folk med å ta tøffe beslutninger. Vi snakker om de avgjørelsene der det er slikt at hvis du velger A i stedet for B, kan ting enten gå rett eller galt. I disse beslutningene vet du i utgangspunktet ikke hva du skal gjøre, og det er ingen faktorer som gjør ett alternativ mer tiltalende enn det andre.

Noen ganger fungerer bare ikke det gamle trikset der du overveier fordeler og ulemper i disse tøffe beslutningene. Dette er når 10-10-10-regelen kommer inn i spill. Suzy Welch oppfant denne metoden. Hun er en journalist som allerede var kjent på grunn av sine bestselgende bøker.

Welch studerte nøye hjernens aktivitet under beslutningsprosessen. Hun fant ut at det er en veldig viktig og negativ faktor som kommer inn i spill. Det kalles hyperbolisk diskontering og det betyr at vi oppfører oss som om fremtiden ikke eksisterer. For eksempel spiser vi søppelmat som om det ikke går ut over helsen vår. For å stoppe denne partiskheten, skapte Welch 10-10-10-regelen.

«Risikoen for å ta en feil beslutning er å foretrekke ovenfor terroren av ubesluttsomhet.»

Maimonides

Hvordan fungerer 10-10-10-regelen?

10-10-10-regelen begynner med at du stiller deg selv et spørsmål som frambringer en vanskelig beslutning som du må ta. Først må du klart definere problemet du vil løse eller beslutningen du vil ta. For eksempel, «bør jeg slutte på jobben min?», «er det på tide å få et til barn?» eller «skal jeg forlate landet mitt?»

Jo mer spesifikk du er med spørsmålet, jo lettere blir det å ta den riktige avgjørelsen. Det er bedre når vi vet nøyaktig hva den viktigste delen av et problem er eller de relaterte variablene.

Det neste å gjøre på listen er å samle noe informasjon. Du kan gjøre dette ved å lese, ha samtaler eller bruke andre ressurser du har tilgjengelig. Målet er å identifisere de viktigste alternativene du har. Ditt mål? Å besvare disse tre enkle spørsmålene: Hva er konsekvensene av hvert av alternativene mine om 10 minutter? Og om 10 måneder? Og om 10 år?

10-10-10 regelen

De tre øyeblikkene

Ikke ta 10-10-10-regelen bokstavelig talt. Du trenger ikke å spørre deg selv hva som skjer om 10 minutter, 10 måneder eller 10 år med hver eneste lille beslutning du må ta. Dette er bare en måte å skildre hvordan metoden fungerer. Målet er å se på situasjonen når det gjelder hva som skjer umiddelbart, senere i framtiden og i lengden. 

Det første øyeblikket refererer til konsekvensene av en beslutning i nået. Det andre øyeblikket gjør at du reflekterer på en tid da avgjørelsen allerede var tatt og de første virkelige konsekvensene begynte å manifestere seg. Det tredje øyeblikket har å gjøre med den fjerne fremtiden og virkningen av beslutningen etter at mye mer tid har passert.

Suzy Welch kalte det 10-10-10-regelen fordi hun ønsket at det skulle være en slags mantra. Imidlertid består det i utgangspunktet av å være klar over det øyeblikket du tar avgjørelsen, øyeblikket etter at den er tatt og øyeblikket når alt er sagt og gjort.

10-10-10 regelen

Analysen

Når du har visualisert de tre øyeblikkene med 10-10-10-regelen, må du foreta en ekstra analyse. Informasjonen du samlet, alternativene du har og dine overbevisninger, mål, drømmer og behov må være en del av denne analysen. Welch påpeker at du må stille deg selv et annet spørsmål: hva er det alternativet som bedre hjelper meg med å ta kontroll over livet mitt?

Svaret på dette spørsmålet er den endelige faktoren som vil hjelpe deg med å ta en beslutning. Alternativet som passer best til fremtiden du ønsker er den mest velegnede avgjørelsen.

Ikke alle mennesker får en lykkelig slutt i denne prosessen. Noen ganger innebærer avgjørelser at du må tape eller gi opp på visse ting. Men hvis du bruker denne metoden riktig, vil du etter hvert føle deg lettet. Når du oppdager den beste måten å vokse på, vil du være mer motivert til å fokusere energien din på den.